custom badekar dækket med fliser. what to do? (m. billeder)

kære venner..
jeg har brug for lidt tips vedr. nedenstående.. håber i kan hjælpe med lidt info, så jeg ved jeg er på rette vej.

Jeg har lavet fundamentet, således der er et hul ned til hvor badekaret skal være. Jeg har så tænkt mig at lave badekaret ud af gasbeton, og dække det med fliser. måden jeg ville gøre det på:

1. nu har jeg kommer selvnivelerende ned i bunden (se billedet). her er jeg nået til.

2. Hvad med hensyn til afløbet?,, som i ser er der et gråt 40mm pvc rør.. jeg har så købt et afløb som jeg ville slutte til (se billede). Men kan man købe en prop til denne eller lignende, da det nu er et badekar jeg vil lave.
Og hvordan kommer stiller jeg afløbsskålen?,, altså nu når jeg skal have gasbeton sten ned i..

3. så ville jeg komme en ordentlig gang fliselim/h+h lim og komme mine tynde gasbeton sten oven på (for at lave en glat overflade når fliserne skal på.. plus jeg kan lave et ordentligt fald).

4. Når jeg så placer gasbetonen vil jeg sørger for at det har en hældning til hvor afløbet skal være.

5. så ville jeg smøre en gang primer på gasbetonen og så et Ordentligt lag gummihud eller to.

6. fliselim og fliser på.. =)

Er jeg helt gal på den?????
kære venner.. jeg har brug for lidt tips vedr.... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
El gulvvarmemåtter under fliserne er jo et godt alternativ til at skulle hælde mere varmt vand i karet efterhånden som det bliver koldt.
Det vil dog ikke virke hvis man bruger vandbåren gulvvarme, da det reagerer for langsomt, dette er dog ikke tilfældet for EL, men det er så også lidt dyrere i drift.
Hej Twist wink

Lad os antage at badekaret har en overflade på max 4 m2 (så er det også stort), og der er valgt en varmemåtte med 150 watt/m2, så varmer den med 600 watt.

600 watt rækker til fis og en begmand, og så får du ikke det fulde udbytte, idet du også skal opvarme gulv, beton osv. Et gæt vil være at absolut max 200 watt går til opvarmning af vandet,

Hvis du i et spabad bare skal holde varmen ved lige skal du bruge min 1500watt, bare til at holde varmen vedlige, og så er det nok ikke engang så stort som Milans badekar.

Den varmemåtte er spild af penge, og endnu mere spild at tænde for den under badning sad

Venlig hilsen

Klaus
Jeg ved godt at det ikke er meget. Mit eget kar har eks. et 2Kw varmelegme. Men i et hjemmelavet kar er det jo nok lidt svært at bruge andet end en varmemåtte.
Naturligvis kan man lave et lille hul til en dyppekoger og en dykpumpe til at rotere vandet, men det vil nok ikke være ligeså kønt som med varmemåtterne. Men det er jo heller ikke meningen at måtterne skal varme KOLDT vand, bare at det giver lidt komfort når man sidder, og evt, holder vandet varmt længere. Herudover, så er det rimeligvis vedligeholdelsesfrit, imodsætning til en pumpe og varmelegme.
Det er naturligvis kun et GÆT fra min side, da det jo ikke er mig der laver karet, men at dømme fra de tidligere tråde på dette emne, samt Milans tidligere poster, så vil jeg da tro på at jeg ikke rammer HELT ved siden af.
Seriøst ener jeg ikke at Milan har en kinamands chance for at holde varmen vedlige me den varmemåtte, det er spild af penge at tænde for den. virkningsgraden er simpelt hent for lille

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra MikeMarbjerg

Det var nu selve væggen i rummet jeg mente, ikke siderne i karret.

God ide med at hun selv skal fjerne hårene i risten - gid jeg kunne opnå det samme med min kone biggrin

Hvis man udskifter risten i ovennævnte sætning med dåsen, så giver sætningen en helt ny betydning smile smile

Det giver et lidt væmmelig billede på nethinden smile

Vnlig hilsen

Klaus
Annonce
Elmåtten kan naturligvis ikke varme vandet op, endsige holde det varmt, men det kan alt det omkringliggende beton som bliver varmet op af elmåtten. Var der ingen varme i den store betonklods ville det trække varmen ud af vandet på få minutter - så godt tænkt milan, og super projekt, det bliver sgu flot.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Citat fra marla05

Elmåtten kan naturligvis ikke varme vandet op, endsige holde det varmt, men det kan alt det omkringliggende beton som bliver varmet op af elmåtten. Var der ingen varme i den store betonklods ville det trække varmen ud af vandet på få minutter - så godt tænkt milan, og super projekt, det bliver sgu flot.

Ingen tvivl om at det er et spændene og super projekt smile

Men jeg vil stadig holde på at ligge gulvvarme i badekaret med henblik på at opvarme/holde varmen vedlige, eller bare forvarme, så betonen ikke dræner hele varmvands beholderen, den ikke holder vand (fik i den smile )

for det første så er betonen jo opvarmet til alm stuetemperatur, så det vil være meget minimalt at det varme vand skal opvarme betonen.

Men lad os nu antage at du har ret, så vil det jo også sige at Milan skal ud og tænde for sin gulvvarme i badekaret ca. 1.5-2 timer før han tænder for sit vand, således at gulvvarmen har nået at forvarme betonen rundt om karet!

Hvis man kan lægge sine badevaner lidt i system, så kan man jo selvfølgelig montere en timer, således at betonen altid er forvarmet og klart til bad kl. 19.00 smile

Venlig hilsen

Klaus
Nu er jeg ny bruger her på sitet og det her er da et super projekt. Men jeg kan se at det er et par måneder siden sidste billeder - hvordan blev slut resultatet???

Med venlig hilsen

Anders

Hoxer: Hvad får dig dog til at antage, at projektet er færdigt ??? rolleyes

Husk på, det er et lav-det-selv forum, he he.
Taler af egen erfaring, når jeg siger at man skal regne med, at tingen tager en halv gang længere end planlagt (hvis man huskede at gange tidsforbruget med 3 først)...

Men jo, det kunne da være sjovt at se et par billeder fra dig, milan... :p

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

tak for alle jeres indlæg..
mht. gulvvarmen, var det kun for at sidde på varme sten, når man tog karbad.. ikke decideret for at 'varme vandet op',, men jeg kan love jer for det er behageligt og fortryder ikke jeg lagde det ind. gulvvarmen kører hele tiden og ja,, det kan sikkert godt blive dyrt =)

jeg blev færdig for et par uger siden, såe ja selvbygger tager længere tid.. men det var nu også min første gang,, og jeg har lært EN MASSE..

har ikke lagt fliser på væggene endnu,, det kommer =)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også