Maskinstørrelse kontra forbrug.

En volvo penta 2 cyl, med ca. 25 hk... Hvad har den af estimeret forbrug i timen?

Hvis der er nogle der eventuelt, ved noget om det ved halv kraft, 3/4 kraft og fuld kraft ??
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke lige med en Penta, men vores gamle Albin 21 HK bruger ca 2 liter diesel i timen ved 1500 rpm, og formodentlig i omegnen af det dobbelte ved 2000, selv om det kun giver 1 knob ekstra.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra albino

Ved ikke lige med en Penta, men vores gamle Albin 21 HK bruger ca 2 liter diesel i timen ved 1500 rpm, og formodentlig i omegnen af det dobbelte ved 2000, selv om det kun giver 1 knob ekstra.


Ja, men det lyder såmænd meget fornuftigt, det er også det jeg havde tænkt på.. Men tak for dit svar... Så kan he´´jeg lave lidt beregning af forbrug...
Citat fra hubs

En volvo penta 2 cyl, med ca. 25 hk... Hvad har den af estimeret forbrug i timen?

Hvis der er nogle der eventuelt, ved noget om det ved halv kraft, 3/4 kraft og fuld kraft ??

Hvilken Volvo Penta motor er der tale om?
Ny/gammel?
Der må være en modelbetegnelse.
Citat fra Klopf

Hvilken Volvo Penta motor er der tale om?
Ny/gammel?
Der må være en modelbetegnelse.


Den er fra 1978... Modelbetegenelse har jeg ikke noget af... Det er en båd je påtænker at købe, jeg ved desværre ikke ret mget om maskinen
Volvo har altid rigtig meget information på hjemmesiden. Tidligere har der været fuld info. for alle modellen, men jeg kan ikke lige finde forbrugsinfo for den motor du kigger på. Her er et link, så du kan se hvordan det ser ud for en moderne motor på nogenlunde den størrelse. Du skal downloade den der hedder product bulletin.

http://www.volvo.com/NR/exeres/6FFA0CEA-6A30-4096-BD95-19D6DD09052F.htm
Annonce
Citat fra Klopf

Volvo har altid rigtig meget information på hjemmesiden. Tidligere har der været fuld info. for alle modellen, men jeg kan ikke lige finde forbrugsinfo for den motor du kigger på. Her er et link, så du kan se hvordan det ser ud for en moderne motor på nogenlunde den størrelse. Du skal downloade den der hedder product bulletin.

http://www.volvo.com/NR/exeres/6FFA0CEA-6A30-4096-BD95-19D6DD09052F.htm


Hej Klopf...

Takker for dn hjælp ;-)
Hej hubs
Jeg kan oplyse at jeg har målt forbrug på hhv. VP md3b 36 hk i en 27 fods motorsejler til 1.7 liter. pr time ca 1300 omr. 5.0 knob.
Og VP md21b 61 hk. i 35 fods motorsejler 2.11 liter pr time ca 1300 omd. 6 knob.
Men hvorfor er det så vigtigt ?
Jeg har hørt om nogle der sejlede til Caribien i en motorbåd, - i sådan et tilfælde er det absolut rellevant syntes jeg.

Leif-s

leif-s
Citat fra leif-s

Hej hubs
Jeg kan oplyse at jeg har målt forbrug på hhv. VP md3b 36 hk i en 27 fods motorsejler til 1.7 liter. pr time ca 1300 omr. 5.0 knob.
Og VP md21b 61 hk. i 35 fods motorsejler 2.11 liter pr time ca 1300 omd. 6 knob.
Men hvorfor er det så vigtigt ?
Jeg har hørt om nogle der sejlede til Caribien i en motorbåd, - i sådan et tilfælde er det absolut rellevant syntes jeg.

Leif-s


Jeg vil mene det altid er relevant, uanset om man sejler fra Køge til Malmø eller andre mindre ture. Det er meget rart at kunne sætte en aktionsradius, eller et X antal timer du ved du kan sejle, på en opbunkring.

Men dine tal kan jeg da sagtens bruge. OG lige pt er det vigtigt, da jeg forventer at købe en båd, og den skal sejles hjem til Århus fra Skagen, og under disse vejrforhold vi har lige nu, vil jeg da nødigt sejle tør. Så derfor, syntes jeg også det var vigtigt at vide, hvad andres dieselforbrug er... Vil og under alle omstændigheder have en 15-20 liter ekstra med...
Hej hubs

Jeg skriver lige en personlig meddelelse til dig. Jeg har et forslag.
I bund og grund bør man vel aldrig stikke til søs uden en reservedunk til i hvert fald 1 - 2 timers sejlads, så skulle man kunne nå sikker havn eller i hvert fald læ de fleste steder i indre danske farvande.

Vi går ALDRIG ud uden vores 10 liters reserve.

I øvrigt bunkrede vi overhovedet ikke diesel sidste 'sommer' - vi havde fyldt hende op inden hun kom på land året før, så der ikke kom kondens i tanken, og de par småture + turen til Ven gjorde ikke det store indhug i tanken. Vi håber, vi kommer til at bruge meget mere til sommer, skulle gerne ned til Smålandshavet og tøffe rundt en god uges tid.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis