Maskinstørrelse kontra forbrug.

En volvo penta 2 cyl, med ca. 25 hk... Hvad har den af estimeret forbrug i timen?

Hvis der er nogle der eventuelt, ved noget om det ved halv kraft, 3/4 kraft og fuld kraft ??
En volvo penta 2 cyl, med ca. 25 hk... Hvad har... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hubs
Det er da ikke for at være uvenlig- kun nyskærig. og den med reservedunken og aktionsradius er je da helt enig i.

leif-s
Citat fra albino

I bund og grund bør man vel aldrig stikke til søs uden en reservedunk til i hvert fald 1 - 2 timers sejlads, så skulle man kunne nå sikker havn eller i hvert fald læ de fleste steder i indre danske farvande.

Vi går ALDRIG ud uden vores 10 liters reserve.

I øvrigt bunkrede vi overhovedet ikke diesel sidste 'sommer' - vi havde fyldt hende op inden hun kom på land året før, så der ikke kom kondens i tanken, og de par småture + turen til Ven gjorde ikke det store indhug i tanken. Vi håber, vi kommer til at bruge meget mere til sommer, skulle gerne ned til Smålandshavet og tøffe rundt en god uges tid.


Ja, i er jo så også sejlbåd, så hvis man har de rigtige betingelser, med hensyn til vejr o vind, så kommer man langt på en bunkring ;-) Min skipper på sidste skib, mente også at hans vigtigste opgave, de 3 mdr vi var sammen, var at få mig overbevist om at jeg skulle have et sejskib... Meeen... dog har jeg haft min elevtid på Georg Stage, men jeg skal jo også ud og sætte nogle garn og sådan, så det syntes jeg at det ville være synd at gøre i et sejlskib.

Men jeres planlagte tur lyder da rigtig fin... Ja, jeg ved ikke præcis hvor jeg ender henne af, Århus bugten i første omgang, og Samsø, vel også... Men skal nok til Marstal i den, i slutningen af juli. da jeg starter noget efteruddannelse dernede..

God vind
Citat fra leif-s

Hej Hubs
Det er da ikke for at være uvenlig- kun nyskærig. og den med reservedunken og aktionsradius er je da helt enig i.


Nej, men du spurgte hvorfor det var så vigtigt, så blev jeg jo nød til at svare... Det var jo så det jeg gjorde... ;-)
Hej hubs
OK .
Jeg kikkede lige på billederne af båden - motoren hedder VP md2b og den er kendt for at være meger øknomisk.

leif-s
Citat fra leif-s

Hej hubs
OK .
Jeg kikkede lige på billederne af båden - motoren hedder VP md2b og den er kendt for at være meger øknomisk.


Ok du fandt linket i den anden tråd om Assistance, kan jeg forstå... Ja, men så bev jeg så meget klogere, det var derfor jeg blev navigatør o ikke maskinmester ;-) Tak for din hjælp
Annonce
med den type motor er det lige før at du skal tappe et par litre af en gang imellem:p min bruger 60 l i timen
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Citat fra optimisten

med den type motor er det lige før at du skal tappe et par litre af en gang imellem:p min bruger 60 l i timen
mvh kim


60l, det var dælme en ordentlig sjat... Ja, men så kan du også komme hurtigt frem går jeg ud fra
Jeg startede i efteråret 2007 med at interessere mig for både, og mit udgangspunkt var ZERO. Og for en nybegynder er brændstofforbruget absolut en vigtig størrelse at sætte sig ind når vi taler motorbåde. Deplacementsbåde i 20-30 fods klassen har typisk en forholdsvis lille dieselmotor opbord, og den bruger ofte kun 1-3 l/t, men så kan den så også kun sejle 6-7 knob. En planende båd på samme størrelse kan snilt bruge 30-50 l/t.

3 liter á 10 kr = 30 kroner for én times sejlads
50 liter á 10 kr. = 500 kroner for én times sejlads

Og så begynder økonomien for nogle at betyde lidt for valget af båd.
Noget andet er selvfølgelig hvis du regner l/nm. Så ser det ikke så forskelligt ud som ovenstående.
Hej hubs
OK .
Jeg kikkede lige på billederne af båden - motoren hedder VP md2b og den er kendt for at være meget øknomisk.

leif-s
Citat fra Klopf

Jeg startede i efteråret 2007 med at interessere mig for både, og mit udgangspunkt var ZERO. Og for en nybegynder er brændstofforbruget absolut en vigtig størrelse at sætte sig ind når vi taler motorbåde. Deplacementsbåde i 20-30 fods klassen har typisk en forholdsvis lille dieselmotor opbord, og den bruger ofte kun 1-3 l/t, men så kan den så også kun sejle 6-7 knob. En planende båd på samme størrelse kan snilt bruge 30-50 l/t.

3 liter á 10 kr = 30 kroner for én times sejlads
50 liter á 10 kr. = 500 kroner for én times sejlads

Og så begynder økonomien for nogle at betyde lidt for valget af båd.
Noget andet er selvfølgelig hvis du regner l/nm. Så ser det ikke så forskelligt ud som ovenstående.


Det kan jeg sagtens følge dig i... Uanset hvad, har jeg i reglen aldri for alvor travlt. Det eneste er bare at hvis man vælger en ordentlig gigant af en motor, så har man tendens til at skubbe til håndtaget, for man kan jo godt lige give den et nøk mere... Men regnestykket, det er jo meget rart at se...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis