Forlængelse af el ledninger.

Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og har i den forbindelse indbygget mine stik kontakter samt sat dem 13 cm over gulvet, de sat uden på væggen og helt nede ved gulvet før, mit problem er nu at de ledninger er for korte nu så de skal lige forlænges 10-13 cm, kan man lodde et stykke på og så isolerer dem med krympeflex eller hvordan gøres det?
Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.. det er ski da en heftig ting i her har kørende.. :-)

Syntes da også lige jeg vil komme med et bøv..
Min Mening er at de ledninger skal da skiftes, det tager ski da ingen tid, og så er instalationen både lovlig og sikker..
Ledningerne er der jo fordi de har en evne til at flytte noget strøm, når man siger en 1,5q må/kan bære ca. 13amp, er det jo en værdi der er fundet ved en ledning der er i orden alså ikke beskadiget. Hvis man presser muffer på, så beskadiger man kobberet, man er ligeledes heller ikke sikker på at ens samling kan bære "den fulde" strøm.. Hvis man har lavet en sådan samling (der ikke er optimal) har man fået lavet sig en "varmer".. det kan blive en meget varm ting.."læs dyr".
De steder jeg bruger press er kun ved kabler med flere kordeler... aldrig press ledninger med en kordel.. ..
Til de der mener at man kan trække ledninger ud af et rør, hvis der er presset muffer... I har hvis aldrig prøvet !!!
Men hvis du vil presse, så husk at bruge det rigtige værktøj, de rigtige muffer, til dine ledninger. Så du fx ikke bruger 1,5q muffer til 1q ledning..
Men det er og bliver fusk..

Mvh Jan J
Tråden har udviklet sig til "hvad der er håndværksmæssigt korrekt eller ej" og dette kan diskuteres til uendelighed. Der er ikke 2 elektrikere der griber en opgave en på samme måde.
Kendsgerningen er dog stadig som anført i et tidligere indlæg: Det er lovligt hvis det udføres korrekt.
@PeterR:
SB siger følgende om din gamle installation som stadig er lovlig(hvis du ikke selv har lavet ulovlige ændringer):

620.1 Installationer i drift skal være i overensstemmelse med de på tidspunktet for udførelsen eller de ved senere omlægninger gældende bestemmelser for installationers udførelse.

Iøvrigt gælder denne paragraf for alle:

621 Forhold over for installationer.
621.1 Ejeren (brugeren) af enhver installation (herunder også brugsgenstande med tilhørende ledninger) skal udvise påpasselighed med hensyn til at afværge, at installationen udsættes for overlast.
Ejeren (brugeren) er ansvarlig for installationens tilstand og vedligeholdelse og skal lade fejl og mangler afhjælpe snarest muligt samt foranledige, at der hurtigst muligt træffes foranstaltninger for at hindre, at fejl eller mangler kan foranledige fare for personer, husdyr eller ejendom.

Endeligt... hvis der skal snakkes håndværksmæssig korrekthed bør alle elfolk herinde straks kaste sig over Næstformanden, for brug af Gul/grøn som strømførende leder. Fy...Fy.

KimK
Bare kom med dem... Jeg kan bære det!! Og er iøvrigt fløjtende ligeglad med hvad andre mener er korrekt!!
Jeg henholder mig til linje nr 2.

Og når jeg laver sensorer idag bruger jeg gerne et stykke 3-ledet kabel. Jeg har nemlig scoret noget med brun-blå og sort :-) Jeg har også noget 4-ledet uden jord. Det kan man godt bruge til afbrydere.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Næstformanden

JJeg vil helst ikke samle ledninger i væggen, lovligt eller ej. Dog kan det i svære tilfælde blive nødvendigt. Og jeg kunne ALDRIG finde på at mure et kabel ind i væggen uden rør!!
Jeg sagde af den grund nej til at blive en del af det team der lavede typehuse.

Næstformanden


Er desværre også et resultat af folk skal have et så billigt hus som overhovedet muligt, og med de priser installatøren får for at lave et typehus er der ikke andre muligheder, jeg har en personlig mening om det, og hjemme hos mig selv er der ikke muret nogle kabler ind uden rør, jeg er af den gamle skole hvor det var ledninger i rør.
Okay - jeg står med cirka samme problem. Ledninger (der er trukket igennem rør) kommer op fra jorden til en gulvkontakt monteret på væggen. Jeg har så købt nye dele (de gamle er slidte og grå) men indgangen sidder i toppen af kontakten og ledningerne er derfor for korte (ca. 10 cm.). Hvad gør jeg? I snakker meget om at skifte hele ledningen ud, men jeg aner intet om hvor den går hen (loft måske?) eller hvordan hulen jeg skal trække en ny. Hvis man blot kan forlænge ledningen (vel og mærke uden for røret!) hvordan skal jeg så gøre dette? (samlemuffe, pressemuffe, krympeflex?).

Håber I kan hjælpe!
Citat fra steinaa

Rolias: Hvis vi snakker "håndværksmæssig korrekt udførelse", så er det jo helt og holdent op til manden der står med opgaven - nogle mener det er "håndværksmæssigt korrekt" at muffe ledningerne, andre mener at det er "håndværksmæssigt korrekt" at skifte ledningerne...

Begge løsninger er lovlige.

Nemlig
Ja begge løsninger er jo håndværksmæssige korrekte.

Sikke noget pladder de 'kloge' skriver om at man ikke kan muffe kablerne håndværksmæssigt korrekt. Kan nogle huske at Kontek kablet blev revet over at en anker. Der blev IKKE lagt nyt kabel, men derimod muffet. (Hvad skulle de ellers bruge dykkere til)

Skal lige sige at der er et betydligt højere strømsstyrke i dette kabel, end i små huse...Selvom nogle nok synes der er forskel på jævnspænding og vekselspænding...

http://www.bergen-energi.com/index.php?cmd=show_article&article_id=6043&menu=50

http://ing.dk/artikel/76209
Til Veigaard: hvis dine ledninger der er for korte,kan samles med samlemuffer inde i dåsen,eller underlaget til din stikkontakt,så er det helt i orden,
og til Bri Jac: du har ikke læst hvad der blev skrevet ,at muffe et kabel med presmuffer og krymp,det er lige efter bogen, men at muffe løse ledninger i rørinstallation med presmuffer og krymp, det er i hvert fald ikke håndvæksmæssigt korrekt .
Så vidt jeg ved ,så ligger kontek kablet ikke i rør

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Citat fra Rolias

og til Bri Jac: du har ikke læst hvad der blev skrevet ,at muffe et kabel med presmuffer og krymp,det er lige efter bogen, men at muffe løse ledninger i rørinstallation med presmuffer og krymp, det er i hvert fald ikke håndvæksmæssigt korrekt .
Så vidt jeg ved ,så ligger kontek kablet ikke i rør


Faktisk må kontek kablet være i rør, da der er olie omkring lederen for at isolere. Men du har ret, der skal ikke muffes på kabler i rør...Pånær Kontek
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis