Forlængelse af el ledninger.

Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og har i den forbindelse indbygget mine stik kontakter samt sat dem 13 cm over gulvet, de sat uden på væggen og helt nede ved gulvet før, mit problem er nu at de ledninger er for korte nu så de skal lige forlænges 10-13 cm, kan man lodde et stykke på og så isolerer dem med krympeflex eller hvordan gøres det?
Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra steinaa

Rolias: Hvad er definitionen på "en rigtig elektriker" ?

... tillad mig at vende den om; hvis "pimp" ringer til to elektrikere og beder dem give en pris på at flytte de cirka 22 stikkontakter. Den ene presser lederene og den anden trækker nye... hvem tror du får arbejdet?

Jeg forstår din betragtning og som tilbud bliver givet idag er den forståelig.
Men det vil dog være usansyneligt at en elektriker vil byde på det.
Da der er tale om rør fra 80erne er der formodentligt tale om 5/8 del tomme eller 16mm rør den indv. diameter er således lidt mindre ca. 14mm. er der tale om en almindelig installation i et hus ved en dør f.eks. er der behov for mindst 4 ledere for en afb. og en stikkontakt. En presmuffe er ca. 4-5mm i dia. uden isolering og disse vil befinde sig et stykke nede i røret og side om side er dette en dårlig løsning. Forlængelse af røret vil blive besværligt og der er også risiko for at du har en leder der har to forskellige farve nuancer i hver ende af røret.
Citat fra Pladderballe

Muffer og krympeflex = den billigste løsning, lovlig og holder ligeså godt som nye ledere.

Nye ledere = den dyreste og ingen nævneværdig bedre holdbarhed.

Så kald du blot elektrikeren ud med en spand muffer og en varmepistol.


Jeg håber ikke at der er nogen elektrikker der kunne finde på at forlænge ledninger i et rør, og er lidt i tvivl om lovligheden. Men det er sådan set lige meget, at forlænge en ledning i et rør er noget være klamp, man har ikke en lirekassemands chance for at skifte de ledniger senere hen, få nu bare flået de ledniger ud af de rør og få dem skiftet så svært er det altså heller ikke, de gamle rør kan forlænges med nogen polygonmuffer og lidt flexrør.
Når du trækker de nye ledninger bruger du en af de gamle som træktråd så er du sikker på at komme igennem uden alt for mange problemer.
man muffer ikke enkeltledere i rørinstallationer, og da absolut ikke i begge ender! hvordan vil du så kunne trække nye ledninger næste gang?????
og til steinaa : en rigtig elektriker leverer et ordentligt stykke arbejde i en håndværksmæssig korrekt udførelse , og pressmuffer i rørinstallation er ikke håndværksmæssigt korrekt

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Rolias: Hvis vi snakker "håndværksmæssig korrekt udførelse", så er det jo helt og holdent op til manden der står med opgaven - nogle mener det er "håndværksmæssigt korrekt" at muffe ledningerne, andre mener at det er "håndværksmæssigt korrekt" at skifte ledningerne...

Begge løsninger er lovlige.

... jeg savner nu stadig en forklaring på hvad en "rigtig elektriker" er...
Annonce
der vil jo altid være nogle der laver de nemme løsninger,men det gør dem jo ikke til bedre håndværkere,og jeg mener stadig at presmuffer i rørinstallation er noget klamp , og jeg kender ikke nogen ELEKTRIKER der laver det

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg vil da krype til korset og fortælle at jeg har gjordt det... Skulle flytte en afb+stikk ved en dør pga. vægen skulle væk.
Problematikken var så at de havde opsat nyt loft men havde glemt at tage dåserne med ned. Det var samtidigt et fladt tag.
Jeg fortalte at de blev nødt til at tage loftet ned, fordi dåsen skulle findes så jeg kunne trække nye ledere i. Det nægtede kunden, idét det jo vil koste en del. Jeg fortalte min mening, men kunden nægtede at nedtage loftet.
Dertil blev jeg nødt til at sætte pressmuffer på, for at forlænge...

Total SKOD løsning, men man kan altså blive tvunget ud i sådan noget pis...

Og den der med det er kun ringe elektrikere der gør det...vent til du selv står i situationen, så må vi håbe at du kan få kunden overbevist om at de bliver nødt til at rive noget ned de lige har betalt dyre domme i at få sat op.. Helt sikkert.. Det er røvforkert ikke at gøre det, men sådan er der altså nogle mennesker som er..


Citat fra Rolias

der vil jo altid være nogle der laver de nemme løsninger,men det gør dem jo ikke til bedre håndværkere,og jeg mener stadig at presmuffer i rørinstallation er noget klamp , og jeg kender ikke nogen ELEKTRIKER der laver det
Citat fra pimp

Hej tak for jeres svar, ja jeg kunne forestille mig at der er lavet mange sjove ting :o det er enkelte ledlinger der ligger i rør i væggene, så en elektrikker skulle vel kunne klarer det på en studs, har i nogen ide om have det ville koste har ca. 22 kontakter der skal laves.

Hej du skriver at dine kontakter sidder 13 cm over gulv, så jeg antager at der er tale om stikkontakter og ikke om afbryderer.
100M installations leder koster typisk lige under 100,- kr. og ved stikkontakter har du behov for 3 ledere. Så alt afhængig af størelsen af dit hus må det være en overkommelig omkostning for et LDSprojekt.
Held og lykke =)
rart at få en ELEKTRIKER på banen der heller ikke vil anbefale løsningen med presmuffer,og ja, man kan komme i den situation, som du beskriver, men det er da ikke noget man anbefaler til andre

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Citat fra steinaa

Rolias: Hvis vi snakker "håndværksmæssig korrekt udførelse", så er det jo helt og holdent op til manden der står med opgaven - nogle mener det er "håndværksmæssigt korrekt" at muffe ledningerne, andre mener at det er "håndværksmæssigt korrekt" at skifte ledningerne...

Begge løsninger er lovlige.

... jeg savner nu stadig en forklaring på hvad en "rigtig elektriker" er...


Der er inegn med et svendebrev der vil sige at overstående løsning er håndværksmæssig korrekt, er det tilfældet er den altså helt galt med vedkommendes oplæring, og en "rigtig" elektriker har et svendebrev.
At man i sjældne tilfælde kan blive tvunget ud i den lorte løsning er en anden sag men jeg ville godt nok være ked af at gøre det, det er alt andet lige en rret simpel opgave at skifte lednigerne emd mindre et eller andet kvaj har skjult dåserne bag et nyt loft eller lig.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis