Forlængelse af el ledninger.

Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og har i den forbindelse indbygget mine stik kontakter samt sat dem 13 cm over gulvet, de sat uden på væggen og helt nede ved gulvet før, mit problem er nu at de ledninger er for korte nu så de skal lige forlænges 10-13 cm, kan man lodde et stykke på og så isolerer dem med krympeflex eller hvordan gøres det?
Jeg har pudset mine vægge op i mit 80`er hus og... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg får nok ikke alverden ud af dette, men alligevel...

Vi kunne jo sidestille opgaven med et par ødelagte tagsten - nogle skifter de ødelagte sten, andre lægger nyt tag...

Rolias: Du har så tydeligt tilkendegivet din mening, men der er andre (undertegnede inklusive) der har en anden tilgang til tingene.

Du snakker om nemme løsninger - ja, i dette tilfælde er det den nemme løsning. Men når denne løsning kan laves så den er sikkerhedsmæssig fuldt forsvarlig (læs: lovlig), funktionsmæssig anvendelig (jeg vil godt vove pelsen og påstå at det kan lade sig gøre at trække lederene ud til trods for pressemuffer... såfremt behovet nogensinde skulle opståwink og sidst men ikke mindst den prisbillige løsning. Så ser jeg absolut intet til hinder for denne løsning.

At der så kan være personlige overbevisninger der ikke matcher mine og derfor fordrer andre løsninger er selvfølgeligt velkomne. Men pimp spurgte i først post om lederne kunne forlænges og ja, det kan de.

... og som svar på dine postulater om ELEKTRIKERE (jeps, med store bogstaver), så har jeg selv et svendebrev liggende som en sådanne - og det var i min læretid jeg første gang stødte på en opgave tilsvarende den pimp står med. Løsningen?.... pressemuffer efter ordre fra min daværende overmontør.
Følgende er fra SB § 526 Elektriske forbindelser.


526.3 Alle forbindelser skal være tilgængelige for inspektion, kontrol og vedligeholdelse, med følgende undtagelser:
[LIST]
[*]Samlinger på kabler i jord.
[*]Tilstøbte eller indkapslede samlinger (f.eks. med krympemuffer).
[*]Forbindelser mellem den kolde ledning og varmeelementet i lofts- og gulvvarmeanlæg og varmekabler.[/LIST]Mon ikke en sådan samling kommer ind under #2
Om det senere kan trækkes ud er tvivlsomt.

KimK
Tak for denne klare information. :-)
Den forklarer jo alt og så kan alt det følelsesmæssige, samt alt hvad man tror, mener og synes, være ret ligegyldigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Tak for denne klare information. :-)
Den forklarer jo alt og så kan alt det følelsesmæssige, samt alt hvad man tror, mener og synes, være ret ligegyldigt.


Jeg mener stadig at det er noget være klamp, der er stadig noget der hedder faglig stolthed, og håndværksmæssig korrektudført og nævnte løsning falder noget ved siden af, og håber da de fleste håndværkere/elektriker mener det samme, ellers står den sku skidt til.
Citat fra Bai7200

der er stadig noget der hedder faglig stolthed,.


I mit hus er der IHC og derfor er der en mængde lange kabler, idet fremføring i rør ville have været noget nær umuligt. Vi taler i nogle tilfælde 25 meter.
Hvad vil du så foreslå, hvis en dag et af disse kabler bliver beskadiget?
Vil du mene i den hellige faglige stoltheds navn, at jeg skal rive halvdelen af huset ned for at undgå en i øvrig lovlig samling på skadestedet?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
til ktm: hvis du beskadiger din installation er problemstillingen en anden, idet du jo ikke kan trække nye ledere i dine kabler.der ville jeg da også benytte presmuffer og krymp,men ekstraudgiften til nye kedninger i en rørinstallation kontra forlængelse med muffer og krymp, er da relativ beskeden, og jeg ville da være ked af at tænke på alle de overflødige samlinger i min installation,da enhver samling er en potentiel fejlkilde

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Citat fra ktm

I mit hus er der IHC og derfor er der en mængde lange kabler, idet fremføring i rør ville have været noget nær umuligt. Vi taler i nogle tilfælde 25 meter.
Hvad vil du så foreslå, hvis en dag et af disse kabler bliver beskadiget?
Vil du mene i den hellige faglige stoltheds navn, at jeg skal rive halvdelen af huset ned for at undgå en i øvrig lovlig samling på skadestedet?


Nu snakker vi ledniger i rør, som er ret nemme at skifte. Et kabel der er ødelagt er lidt noget andet, samt at vi her taler vi om flere stikkontakter(22stk) som skal flyttes, der presser man altså ikke bare en stump ledning på og smide noget rør om, det er klamp og ikke fagligt korrekt. Jeg vil næsten vove den påstand at det ikke tager ret meget længere tid at skifte de skide ledninger end at fedte rundt med krympeflex og presmuffer samt bøvle med at få det i et 16mm rør. Og bagefter har man en chance for at skifte ledningerne hvis det skulle blive nødvendigt, det er nok noget tvivlsomt om man kan det med 3-4 presmuffer i et flexrør.
Citat fra Rolias

,da enhver samling er en potentiel fejlkilde


Rigtigt udført er det vel ikke værre end alle andre samlinger i diverse samledåser, hvor man også oplever at kobberet skrumper og samlingerne bliver løse med overophedning til følge, selv om det er fagmand, der har skruet det sammen?

Hvad ville de selvsamme elektrikerfagmænd sige til, hvis værkstedet, hvor deres bil var indleveret, foreslog at udskifte ledningnettet i bilen, hvis der var et brud på en ledning?? Så tror jeg nok, man ville gå på akkord med den faglige stolthed og acceptere et par blå klemstik, der virkelig kan medføre kvaler om noget kan, hvis det er i de "våde" områder i en bil.

Jeg har selv i fordums tid drevet værksted og havde en flok meget entusiastiske mekanikere ansat. Entusiasmen var i særlig grad rettet mod kunderne og deres økonomiske formåen.
Vi havde nye biler i millionklassen og mere ydmyge, brugte modeller til måske bare et par hundrede tusinde. Der var dog ingen grænser for, hvor megen hån, der, internt, var over de kunder, der ikke var i stand til at købe disse milliondyre biler, men som skulle have lavet lidt mere spartanske reparationer på de ældre brugte vogne.
Det mest barokke var dog at de selvsamme fagligt stolte og hovmodige mekanikere, så sagtens kunne køre i f.eks. gamle rustne Fiat 127 og lignende pilleæsker, der var så ringe og misligholdte, at de gruede for at blive stoppet af poilitiet. Så¨giver jeg ikke 2 potter pis for den type faglig stolthed.

Jeg stod for en del år siden inde på et Fordværksted med min Ford Sierra og skulle have nogle dele til den. Så kom en mekaniker fra værkstedet ind og skulle have nogle stumper til en Mondeo, som på det tidspunkt højst kunne være 3-4 år gammel. Med himmelvendte øjne og megen stønnen fik han gispet frem, at det var bare til en "gammel" Mondeo, tydeligt irriteret over at der kom kunder med noget så latterligt gammel, som han skulle pestilere sin tilværelse med. Selv har han vel kørt i en 20 år gammel Daisuhipsiptusi, der var ved at falde fra hinanden.

Denne lange beretning for lige at få tingene til at hænge lidt sammen. Vi har også haft diskussionen om proff. værktøj, kontra mere ydmygt fra HN, uagtet om man skal bruge det 5 minutter om året, eller 12 timer hver dag året rundt.
Jeg synes lige man skal sætte sig selv i stedet og dertil tænke over rimeligheden i, hvad det er man advokerer for!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad siger forsikringen egentlig til en skade pga. en samling med snoede ledninger omviklet med sort stof tape.

Den type har jeg da stadig en del af her i hytten.

Sådan lavede man det i 1920'erne.

Hvem splitter hele sit hus ad for at checke at alt er i orden ?

Jeg har hevet ledninger ud der var samlet sådan, også midt i metal føringsrør.

Når en ledning ikke var længere den gang, så gjorde man den åbentbart bare længere.

Hmm,. rigtig elektriker er man ikke, kun en 1,5 mdr's. fra EFG.

Hellere lovlige ledninger man selv har skiftet end uforsvarlige ledninger. Men det er vist en holdning, der står heldigvis ikke dato på 1,5 mm2 ledninger.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg fik en lille skideballe fordi jeg sagde noget frygteligt til svendeprøven!

-"Der er forskel på at lave det lovligt og lave det forsvarligt!!"

Vi var midt i en diskussion om bevægelsessensorer, og jeg sagde at der var en god grund til at der ofte blev brugt en treleder, med jord som tændledning.

Jeg mener, hvis sensoren sidder lige over/under lampen skal man have så meget know-how at man kan se en gul/grøn som leder.
Alternativt skulle man trække et fireledet kabel, som dengang fyldte noget mere end de gør idag. Med den følge at man slet ikke, eller med meget stort besvær, kunne lukke sensoren helt. Det ville så gøre at den ikke var helt vandtæt.

Jeg vil helst ikke samle ledninger i væggen, lovligt eller ej. Dog kan det i svære tilfælde blive nødvendigt. Og jeg kunne ALDRIG finde på at mure et kabel ind i væggen uden rør!!
Jeg sagde af den grund nej til at blive en del af det team der lavede typehuse.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis