Motor viger for sejl?

Hvad er reglerne for "motor viger for sejl" i en sejlrende... og i en snæver sejlrende.
F.eks. Svendborg sund og sejlrenden nordfra til Rudkøbing??
Jeg tænker ikke på både der er mærket med "begrænset manøvredygtighed pga dybden"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad er reglerne for "motor viger for sejl" i en... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den gældende hastighed i Svendborg Sund er 5 Knob, og det gælder fra broen og om til Grasten. Og hvornår du er for udafgående i Sundet, skillelinien ligger ved Frederiks Øen (Værftet) herfra er du udafgående i begge retninger. Og jeg har hørt den vise med de planende både de sidste 30 år, der bliver ikke gjort noget ved det sålænge Politiet glemmer at de også skal være på vandet.
Ps. men ikke engang Helge overholder den hastighed !

V.h. Håndværkeren
Hej.

Ang. Svendborg sund, så mener jeg ikke der er en direkte hastihedsgrænse.
Men her er et link til den lov mht at plane i Svendborg sund. http://www.politi.dk/Fyn/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/sejlads/


Som tidligere nævnt her i tråden, så vil ingen part blive 100% frikendt i tilfælde af en kollision.

Men til det indledende spørgsmål.
Hvis det drejer sig om lystbåde vil jeg ikke mene at Svendborg sund er snævert farvand.
Er det derimod en større coaster, eller slæbebåd med slæb, så kan Svendborg sund nok godt kaldes snævert farvand.

Selvom motor viger for sejl, så må sejlbåden ikke hindre sejladsen for et maskindrevet fartøj, der kun kan sejle i en bestemt rende.

Mvh sømanden.
Der er ikke hastighedsgrænse i sundet.. Færgerne sejler mere end 5 knob.. Reglen er kort og godt at man ikke må plane?? og det går ikke fra broen men ude fra iholm eller hvad den nu hedder og til den anden side er det til dæmningsen til Thurø og så helt ned til omk. Valdemar slot og jo politiet har efterhånden taget mange både. Der verserer lige nu en sag hvor en båd har fået en bøde for at plane.. Kan ikke huske hvad hans båd er for en, men den planer allerede ved 3 knob skrev de i avisen så han vil ikke betale.. Virker også dumt at man sejler meget langsommere end færgerne og så får en bøde..
Nej man sejler ikke ind foran store både eller slæbebåde, men er der nogle steder hvor man simpelthen ikke må krydse i en sejlbåd??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mener der er enkelte steder, hvor sejlbåde med motor, skal benytte motor, hvis de har én. Det er ikke en del af søvejsreglerne, men lokale regler, feks ved bropassage, eller snæver rende ind til en havn.
Har ikke lige eksempler her, men kan findes i forskellige sejladsvejliedninger.

Mvh Sømanden
Det leder jeg efter.. Vi har planer om at tage en afslappet sommerferie hvor vi vil tage den rundt om Tåsinge i det sydfynske med en lille afstikker op til Lohals som er blevet en ganske god havn med nye bade o.lign.
I sommerferien vil jeg ikke krydse forbi bl.a. Rudkøbing men det kunne være rart at kunne finde lidt mere info... Ved ikke om det levende søkort 2007 har det med (får jeg i fødselsdagsgave i næste måned)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

GrandOldMan

Du kan læse på www.danskelods.dk under bekendgørelser, der står de danske ekstra regler i forbindelse med søvejsreglerne, og der står også med snævre løb.

Håber det kan bruges til noget.


Mvh Sømanden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis