Motor viger for sejl?

Hvad er reglerne for "motor viger for sejl" i en sejlrende... og i en snæver sejlrende.
F.eks. Svendborg sund og sejlrenden nordfra til Rudkøbing??
Jeg tænker ikke på både der er mærket med "begrænset manøvredygtighed pga dybden"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad er reglerne for "motor viger for sejl" i en... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hmm albino.. Nu er der ikke 30 cm vand der hvor jeg sejler så jeg kan jo ikke krydse forbi dig uden at gå på grund..
I svendborg sund har jeg jo, når vejret var til det, oplevet 4 motorbåde jævnt fordelt i sejlrenden så uanset om jeg krydser eller går for motor så er der ikke den der plads som gør at jeg føler jeg har sikker afstand til dem der vil komme tættest og der er der jo 8 meter...
Uden for sejlrenden kommer de små både/joller med motor og sejler også ofte med kurs lige mod en...
Den der oplevelse du har haft, har sejlbådsfolket jo også haft masser af gange.
NÅr jeg har oplevet det som du beskriver falder jeg som regel af så motorbåden kan se jeg går bagom ham.. men det er jo ham der skal falde af og gå bag om mig.. ?? Det er ikke så sjovt når et kryds resulterer i at man kommer længere bagud pga. strøm og vind..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

JA Lynæs og håndværker vi oplevede det igår da vi skulle ind til Fyn Arena.. Halvdelen af dem som skulle ind og se det (5000 mennesker) kørte uden om den kø vi hold i i en halv time og masede sig bare ind foran...
Jeg blev tilsidst så gal at jeg holdt 30 cm afstand og brugte hornet... Det hjalp ikke en disse, men jeg fik luft. Gad vide om de også springer over i køen i Netto...
og mon det er dem der tror de ejer vandet som også springer over i køen wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kom til at tænke på en søvejs regel omkring Albinos indsejling i fjorden, så vidt jeg husker er der en regel om at indad gående skal vige for udafgående i et snævert farvand eller fra en havn. Så det er altså dig der skulle vige Albino.
ved godt mit indlæg var lidt provokerende men det var sådan set også meningendet jeg prøver at nå frem til er blot fordi man har en pind og nogle klude fastmonteret på skuden må man godt tænke sig om og ta lidt hensyn til andre. selv om jeg har en hurtig motorbåd sejler jeg med lav fart ud af fjorden uden at lave hækbølge så kaffekopperne ikke vælter hos mig selv og alle andre
mvh kimcool

der er altid solskin bag skyerne

Det har jo ikke så meget med kursen at gøre.
Har du samme holdning når du holder i bil for hajtænder... at alle de andre bare holder på deres ret og ikke lige dropper færdelslove og holder for dig...
Og holder du selv for andre der har svært ved at komme ud over hajtænder pga langsom og tæt trafik..
Eller du er måske en af dem der kører uden om køer og ind hvor det passer dig og også maser dig ud fra ubetinget vigepligt...
Jeg går ud fra at du helt accepterer at vi holder os i højre side af vejen..
Det vi skal finde ud af er jo hvilke regler der er til for at blive overholdt og hvilke vi, for vores eget forgodtbefindende, bare skal skide på... ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
har aldrig hørt at lidt hensyn eller omtanke har skadet nogen hverken til søs eller i trafiken.jeg er kun på havet for at slappe af så jeg kan sagtens vise hensyncool cool cool

der er altid solskin bag skyerne

ja nu kan jeg se at der nogen der skulle læse deres søvejsregler ind gang igen efter seneste op datering gældende fra 29 nov.2003 her er der tdeligt beskrevet nævnte problem
den gamle fra 1972 er revideret netop fordi der er kommet mange flere sejlbåde til
vedrørende sejlads i svendborg sund og sejlrenden ned til rudkøbing kan der være lidt speciele regler kan læses i danske lods for nævnte farvande
der kan også være andre regler beskrevet i havne lodsen
med hensyn til snævre løb er der i det sydfynske øhav kun nævnt indsejlingen til ærøskøbing i smålanshavet er det ore løb plus indsejlingen til sakskøbing
det ville dog ha' været herligt, hvis du med din viden havde oplyst hvori de fejlagtige svar/spørgsmål består. jeg tror dog ikke at de speedbådssejlere, som ikke kender de alm. vigeregler eller ihvertfald ikke overholder dem er bekendt med diverse særregler for forskellige områder ligesom mange andre ikke lokale heller ikke er. derfor er det stadig efter min mening klogt at gardere sig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nu gik mit svar lidt til første ind læg irækken
men du har ret
ved rettidig omhu kan mange uheldige situationer undgåes
det er rigtigt at nogen tror at de almindelige vige regler gælder alesteder og ved alle farter selv i fyrlinier
F.eks. har det været fremme i medierne mange gange at man ikke må plane i Svendborg sund - TV avisen, TV2 og TV2-fyn og alligevel ser man dagligt sommeren igennem at der planes på livet løs. Så måske er der nogle specifikke regler der ikke er blevet læst men selv dem der har været i både tv og aviser bliver ikke overholdt.
Men specielle regler i det sydfynske for sejlbåde har jeg aldrig stødt på og hvis de er der vil jeg da meget gerne have fat på dem...
Jeg vil jo helst ikke sidde og bande over andre og så selv lave fejl...
Mit dulighedsbevis er fra 99 så meget kan være lavet om.. og tilføjet.
Jeg har sejlet i Køge Bugt og sejler nu i det sydfynske og vil godt finde de regler der er.. Og har kun kunne finde den om "planing forbudt"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis