Motor viger for sejl?

Hvad er reglerne for "motor viger for sejl" i en sejlrende... og i en snæver sejlrende.
F.eks. Svendborg sund og sejlrenden nordfra til Rudkøbing??
Jeg tænker ikke på både der er mærket med "begrænset manøvredygtighed pga dybden"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad er reglerne for "motor viger for sejl" i en... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jadet er da meget godt med den snak om godt sømandsskab men et er teori og noget andet praksis. oplever tit sejlbåde i skælskør fjord prøve at krydse ud og gerne modstrøms mens de panisk prøver at sætte forskellige klude op.så tadog at start motoren når i er til gene eller direkte til fare for jer selv eller andre,istedet for at klamre jer til en regel fra ruder konges tid.
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

optimist.
du lyder som en, der bare vil fremad uanset regler, jeg tror faktisk ikke du vinder stort gehør for dine synspunkter, håber det ihvertfald ikke. at krydse mod vinden er faktisk en stor nydelse også i modstrøm, hvor ens evner testes grundigt. at det for dig ser panisk ud, skyldes nok at din egen største udfordring er at betjene gasregulatoren.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Øhh hvad har det med sagen at gøre??
Jeg spørger om hvordan man definer "snæver sejlrende" og så er jeg træt af at mange påstår at der findes en regel der hedder "lyst viger for brød" og sidestiller den med "motor viger for sejl" - "lyst viger for brød" er ikke en regel men en husker på hvad godt sømandskab er eller kan være"
Almindeligt hensyn både imellem forsvinder fordi folk klamrer sig til de to regler.
Der er jo ikke sjovt at ligge på kryds og en motorbåd så holder fast kollisionskurs og ikke viser den lige vil dreje nogle få grader for at f.eks. gå bagom.. som regel ender det med at jeg kun tager et havlt kryds fordi jeg ikke vil vente til sidste øjeblik.
Samtidig ser man jo sejlbåde krydse foran en færge og ikke lige tage et ekstra kryds så færgen kan holde sin kurs..
Men hvis der sker noget og der kommer en søforklaring i en retsag så får færgen skylden hvis sejlbåden har holdt sin kurs... Det er set i bl.a. Svendborg Sund..
Og jeg vil lige endnu engang sige at jeg ikke sejler med hovdet under armen og holder på min ret, for så var jeg sejlet ned af mange fritids-motorsejlere.
Men der findes sejlbåde der ikke har motor... de kan sagtens sejle i en smal rende men kan jo have svært ved at vige for motorbåde?
Der står jo også i regel 18 at sejlbåden skal holde kurs og fart indtil motorbåden er passeret. Så ja det er ordkløveri!

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Enig Lynæs.. Ann og jeg har brugt 1½ time på at sejle fra vindeby havn til broen.. for at øve kryds... Det var lærerigt i modstrøm og modvind.. især fordi vinder opfører sig underligt lige der...
Vi havde overhovet ingen problemer med færgerne (der sejler 3 stk) for de læste vores hensigt og havde en ide om hvor langt vi kunne gå ind under land pga. dybde og havde kikket på os længe så de vidste vi ville krydse væk fra deres kurs..
Men de små motorbåde de sejler som om de slet ikke kan se os.. og som om at vi ikke skal tro vi er noget bare fordi vi sejler for sejl.. og jo vi korter gerne vores kryds af for at motorbåden kan have sejlrende for sig selv... Men der er steder hvor vi ikke kan sejle uden for sejlrenden p.g.a dybden..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

nu har dit indlæg jo handlet om regler m.m. alt sammen temmelig nyttesløst, da man kan eller bør regne med at de, der sejler, som du beskriver alligevel ikke kender dem eller agter at overholde dem og der er også dem, som finder stor fornøjelse i at sejle tæt på så man rigtigt kan nyde dem. de nyder så en dag på vandet på deres måde. og der er ikke en skid at gøre ved det. desværre synes det også som om de mindste både er mest udsat for chikane, måske fordi de mener at en ejer af en lille båd ikke kommer så langt med en klage, som direktøren i den store gør.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Andy: Lidt sjovt at høre det fra sejlerens side... Nu skal du prøve at høre det fra styrehuset i en gammel Albin 25, på vej ind igennem Skælskør Fjord:

'Skat, har du set ham dér?'

'Ja, han krydser ud, den spade'.

'Han sætter kurs lige over mod os'

'Har set det, skat, håber han vender inden han rammer os...'

'Skal vi ikke gå af vejen for en sejler?'

'Jo da, men prøv at gå af vejen her, der er 30 cm vand om styrbord.'

'Tror du han har set os?'

'Aner det ikke, kan kun se en spiler og en stævn med kurs lige mod os...'

'Hvad fanden gør vi?'

Slår vi bak, ryger vi lige ind på grund'...

'For helvede, skat, vi må da komme af vejen for den torsk'...

'Bak for fanden, han er skide ligeglad, han skal bare ud...'

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Bortset fra det Andy, så er der ikke ret mange steder i Svendborg sund hvor du med din "jolle" ikke kan krysse langt uden for sejlrenden. Og hvis vinden er stik vest med modstrøm når i vil krysse ud fra Vindeby og op forbi broen, kan det betale sig at tage et langt ben over mosegrunden mod den duckdalp der står der ude, derfra skal du holde over imod havneindløbets bagbords side ind til den lille havn. Så et kort ben ud til du har duckdalpen og tredie bropille overens, så vender du mod land igen (der er ret dybt under land på denne side) herefter kan du igen tage et langt krysben helt over til Tåsinge siden. Det er den gamle naturlige sejlrende der ligger der inde under land på Svendborg siden. der er lidt strøm læ også. Men du må ikke krysse tættere på SGT Jørgens Kirken end 500 m. lige ud for kirken, det ligger gasrørene og spildevands rørene næsten fritlagte.

V.h. Håndværkeren
ja du har ret albino, desværre, der findes også dårlige sejlere i den kategori, og det er da et godt indlæg du bringer. i det hele taget oplever vi vel jævnligt i mange forskellige situationer at nogen mener de har fortrinsret over alle andre, et eks. jeg ofte møder er folk der vil snyde sig uden om en kø.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
håndværker. det hedder en duc d'albe , opkaldt efter en adelsmand i forgange tider

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs skriver:

et eks. jeg ofte møder er folk der vil snyde sig uden om en kø.

Hold K... det er lige noget der kan tænde mig af nogle gange.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis