solvarme

hejsa

jeg går med ideen om at skulle have et solfanger anlæg, til det varme vand i sommer perioden.

og har set mig lun wink på dette anlæg
http://www.biopower.dk/index.asp?DocumentID=86&CatID=24
en af gundene er at det har interface til overvågning på pc, hvilket jeg jo syns er en rigtig god ide da jeg også elsker at overvåge mine anlæg og forbrug i huset.

anlæget er komplet til ca 24000,-
1x Solfanger 30 rørs, 4,43 m2 til tagmontering,
styring, pumpe station, 300 liter tank, elpatron
25 m kobberrør og isolering, 10 liter væske.

det eneste der ikke tiltaler mig er kobberrør, men har en smed i familien så han vil nok hjælpe med det.

hvad siger de kloge hoveder her inde, ser det fornuftigt ud til en husstand med 2 voksne 2 teenagere og en lille spæd (fra 10 januar smile )

input og alternativer modtages gerne

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

hejsa jeg går med ideen om at skulle have et... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra steffens

hej

ska sige at jeg ikke kender det store til denne producent men efter et hurtigt kig på ders hjemme side gir mig indtryk af at det er noget forældte data de har liggen den ene raport er fra 1998 og den anden på engels er i forvejen lidt bekendt med den tybe fanger og var faktis ik klar over at de stadig blev lavet.. men ellers den lager tank der medfølger ser rigtig fin ud det er abusolut en fordel at den har studser ud af siden gør rør arbejde rigtig meget nemmer..
hvis jeg sku anbefale noget så ta et kig på arcons hjemme side har kun gode arfaringer med dem

mvh steffens


hej steffens

jo dem har jeg også været inde og se på.
men mener deres side er lidt mangelfuld, mht oplysninger om de anlæg man kan købe hos dem.

jo man kan da bestille en folder fra dem, og det vil jeg også gøre men det der fanger mig på en side det er at man kan se de sæt man kan købe,
samt lidt detaljeret info om dem og aller vigtigst hvor meget pengepungen skal bløde for at blive ejer af demwink

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

hejsa

der er mange muligheder, men det er også derfor jeg er ude og fiske erfaringer, inden jeg kaster mig ud i nyt anlæg.

samtidig skal jeg også være sikker på om vores økonomi kan bære den investering, jeg vil hellere starte med et anlæg der passer til pengepungen, og så bare sikre mig at det senere kan udvides.

ja ved godt at de kan sættes på jorden, men jeg vil helst have dem på taget.
da de der er sikret mod sabotage og andet wink
og samtidig har jeg ikk lyst til at dække hele mit tag med solfangere:p

jeg har også set på dem fra Velux og bevares det er da helt sikkert pænere at de ligner velux vinduer, men jeg er ikke villig til at betale extra for navnetcool


Hej Gert.

Undskyld udtrykket, men når du skriver på den måde, så får du ikke det mest rentable/effektivee alternative installation.
Skrot alt det som hedder planfangere, de virker alt for kort en periode af året.

PE

ja der vil jeg så gi dig ret de er meget sparesomme med deres oplysninger dette hænger sammen med at de kun handler med registrede forhandler installatører o.v.s
desto mere har de en virkelig god service når man først har købt et anlæg.
nu må du ikke opfatte dette som et reklame indlæg men mit sidste arbejdes plads havde et sammarbejde med dem og har sat en del af deres anlæg men gode resultater hver gang


vil pev gi ret invester fra starten det betaler sig i sidste ende..

mvh steffens
Hej Gert M !

I mit "gamle" sommerhus havde jeg en rørsolfanger som den du har kik på, men tanke var en Danlager 2000.
Den virkede perfekt med "low-flow" og jeg havde aldrig mangel på varmt badevand til gæsterne.
Skulle jeg igen have solfangeranlæg -blev det helt sikkert sådan et igen.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
prøv at kikke på solvislive via google meget spændene anlæg at følge
Annonce
Hej Gert.

Undskyld udtrykket, men når du skriver på den måde, så får du ikke det mest rentable/effektivee alternative installation.
Skrot alt det som hedder planfangere, de virker alt for kort en periode af året.
__________________
Poul Erik


mad Men de plane virker til gengæld om 25 år. Det er langt bedre at sætte plane fangere op for penge beløbet end rørfangere. Og erfaringerne viser iøvrigt levetiden ikke er så høj på sådan en kal. kommer der is ned imellem rørene kan de knække og det kan være temmelig bekosteligt. Husk :rørsolfangernes højere effektivitet kan de plane snilt leve op til hvis bare man udvider arealet. Solens indstrålede værdi er 690 watt i timen pr m2. Hvis man vil have noget at vide om solvarme,smile bør man kontakte Ernst Drastrup. på [email protected] Han laver gratis diagrammer for folk. og han var iøvrigt den første smed der lavede solvarme i danmark. Og det er også rigtigt som en skrev. Sats på solvarme til rumvarme. brugsvand er for lidt rentabel i forholdet til udgifterne til solvarme.
Citat fra 666

Hej Gert.

Undskyld udtrykket, men når du skriver på den måde, så får du ikke det mest rentable/effektivee alternative installation.
Skrot alt det som hedder planfangere, de virker alt for kort en periode af året.
__________________
Poul Erik


mad Men de plane virker til gengæld om 25 år. Det er langt bedre at sætte plane fangere op for penge beløbet end rørfangere. Og erfaringerne viser iøvrigt levetiden ikke er så høj på sådan en kal. kommer der is ned imellem rørene kan de knække og det kan være temmelig bekosteligt. Husk :rørsolfangernes højere effektivitet kan de plane snilt leve op til hvis bare man udvider arealet. Solens indstrålede værdi er 690 watt i timen pr m2. Hvis man vil have noget at vide om solvarme,smile bør man kontakte Ernst Drastrup. på [email protected] Han laver gratis diagrammer for folk. og han var iøvrigt den første smed der lavede solvarme i danmark. Og det er også rigtigt som en skrev. Sats på solvarme til rumvarme. brugsvand er for lidt rentabel i forholdet til udgifterne til solvarme.




Hvis man ku nedbryde negativiteten, så ville man komme meget længere i livet. Er man positiv og kan lytte til dem som ved noget man ikke selv ved, så kommer man langt.
Rørfangere er omkring 40% bedre end planfangere, den bedre effektivitet er i for-efterår hvor indstråling er lav. Afkøling er også en stor faktor.

PE

Du har meget ret i det med den bedre isolerings evne. Men det kompenserer et større areal af de plane noget for. Jeg bygger selv mine fangere. De får 2 lag glas. og helårshældningen bliver 70 gr fra vandret. For netop at hente mest på den solfattige års tid.Om sommeren behøver de ikke give ekstra. Det er ikke der jeg har varme behovet.Jeg gjorde et forsøg 2 juledag for et par år siden. Der kom temp op på 75 gr. og det var med 5 gr frost. Med et lag glas fald temp. 25 gr. Man får mere ud af en bedre isolering end ved blot at fokusere på lys gennemtrængelig heden. Men har man plane fangere skal man ikke skrotte dem, men istedet supplere med rørfangere. så kan der være meget fornuft i tingene. Undskyld jeg skrev 690 watt, jeg mente 960 watt i ovenstående.
Iøvrigt regner jeg med at bygge hele anlægget for 13000 kr 25 m2 fangere og 200 l varmtvandskappebeholder og 1200 liter lagertank(en olietank) med store radiatorer ved bunden til solvarmen. Men jeg laver også alt selv. Respekt.:p
ja rørsolfangere er enestående gode. det var nu heller ikke det jeg betvivlede men holdbarheden?? Prisen på stumper, dyrt i anskaffelse. Jeg har nu også læst om nogen der bandede dem langt væk fordi gassen i dem forsvandt. så var de pludselig ikke så gode mere. Gør blot opmærksom på det.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis