Hvilke bor?

Hej Forum,

Jeg er ved at være godt træt af bor, der brækker, bliver sløve, er skæve osv. osv.
Derfor vil jeg investere lidt flere penge i bor, næste gang jeg skal i byggemarkedet.
Spørgsmålet er hvilke bor, der kan anbefales.

Krav:

Gerne et sortiment, med træbor, murbor og metalbor.

Skal kunne bruges i en almindelig Bosch Bore/slagmaskine (Ej SDS)

Jeg er ikke interesseret i bor, der nærmest er beregnet til, at man selv skal slibe dem op, når de bliver sløve... Dette kan jeg nemlig ikke finde ud af confused

På forhånd tak for hjælpen

Michael
Hej Forum, Jeg er ved at være godt træt af bor... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg undrer mig over at ingen har nævnt køling i denne tråd som en væsentlig del af at bore i metal.

Man kan sagtens anvende en middel kvalitet bor til at bore f.eks i rustfrit stål hvis man behersker sine omdrejninger og køler maksimalt, det siger jo sig selv at det ikke brænder af så. Enten med en ordentlig skærepasta/olie eller olieblandet vand (f.eks med Rocol)

Læs op på skæredata til 2 skærs bor og dine bor vil holde fint til alm hobby brug. Det er også vigtigt hvor hårdt du trykker.. (tilspændingen) Boret må ikke stå og fedte på overfladen, og spånerne må heller ikke være for tykke.

Desuden er det altid godt at bore for med et lille bor først. Det letter både centreringen og boringen til et større hul. F.eks et lille 3 mm bor først og så et 10 mm i bagefter. Popnitte-bor er gode at bore for med, pga det korte skær (knækker ikke)
Hvis du selv sliber bor, så synes jeg at du skal købe en slibelære til kontrollere med. Jeg mener ikke at man skal være for stolt til at bruge sådan en, selvom man måske endda er faglært, for det er lidt af en kunst at slibe et bor nøjagtigt.

Metalsnedker
Det er da rart at se alle de håndværkere, som "bare gør", og jeg ved også at det er en gør det selv side. Men det her spørgsmål handlede bare om, hvilke bor køber en almindelig dødelig - ikke smed/maskinarbejder - men hobbymand, som bare skal have boret et hul i noget jern, uden at bruge hele formiddagen, og helst også så boret ikke knækker. Der er et standardhul i alle boremaskiner(som man kan købe en af i alle prisklasser) - hvad stopper man i det hul??? hvor svært kan det være???(Min svigerfar -udd. tømrer- sleb save - vi andre køber en ny fuchsvans!! Og ja- jeg har fattet, at de "billige" boresæt ikke er en skid bevendt - men man må da så kunne købe et bor enkeltvis til den givne opgave - hvad skal der stå på pakken???? De "bor-slibere" man kan købe i eks HN - er de noget bevendt (og hvordan stiller man dem til "mere aggresivt"?).
Bare lige et lille surt opstød - eller en skid - luften skulle ud.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

eller slebbet rundjern. af lav leggert stål.! hvist du kigger på enden af skaftet.
af bor. de kan være klibbet "brudfladen" af de billige borsæt.???

alle kan lære at håndslibbe bore.!!! men det kræve lidt håndelag
og lidt øvelse. det kræver en bænksliber. og tålmodighed.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis