Hvilke bor?

Hej Forum,

Jeg er ved at være godt træt af bor, der brækker, bliver sløve, er skæve osv. osv.
Derfor vil jeg investere lidt flere penge i bor, næste gang jeg skal i byggemarkedet.
Spørgsmålet er hvilke bor, der kan anbefales.

Krav:

Gerne et sortiment, med træbor, murbor og metalbor.

Skal kunne bruges i en almindelig Bosch Bore/slagmaskine (Ej SDS)

Jeg er ikke interesseret i bor, der nærmest er beregnet til, at man selv skal slibe dem op, når de bliver sløve... Dette kan jeg nemlig ikke finde ud af confused

På forhånd tak for hjælpen

Michael
Hej Forum, Jeg er ved at være godt træt af bor... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra mazak-center

Som Stig han skriver, er der mange forskellige bor, de normale til jern "HSS" kan bruges i nødstilfælde, men er ikke at foretrække... Kvali koster, når jeg skal bore et hul, låner jeg bor ude på arbejde... Men det er os bor til +300 stykket... Og ellers bruger jeg den maskine jeg arbejder med en horizontal bearbejdnings center.... Så har da lidt fordele på arbejde smile

Hej M-C

Hvordan er det så lige at dette svar her hjælper folk, der ikke arbejder i maskinindustrien?
Mener du, at det rigtigste for mig er at købe et bor til kr. 300 når jeg skal bore f.eks. et 3 mm hul?
Eller er det blot et svar for at gøre grin med os andre, der ikke har dine fine muligheder for fryns?

Med venlig hilsen
ktm

Citat fra Stig K. Hansen

Hejsa.... der findes omkring 13 måder der lavs bor på i denne verden... den vi alle ser er de billigste af slagsen i div. byggemarkeder hvor de ikke koster penge... de er lavet ved at man tager et stykke rundjern, banker det fladt i enden og vrider det til det ligner et bor. så er der toppen af kranse kagen hvor det er drejet ud af et stykke hårdet stål og de holder, der har würth.

Jeg kender kun til to måder at fremstille metalbor confused

Slebne bor og valsede bor

De slebne bor er af bedst kvalitet, herudover spiller faktorer som stållegering og skærets vinkel en vigtig rolle

Selv ved boring i samme materiale kan det være en god ide at kunne slibe bor med forskellige skærvinkler - står man i marken med en håndboremaskine og skal montere, er det ofte en god ide at skæret står højere end fabriksslibningen da boret så skærer hurtigere - men i søjleboremaskinen på værkstedet vil standtiden (holdbarheden) være for ringe med så skarpt et bor

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder
Så er vi vist tilbage i det virkelige og praktiske liv, som jeg også opfatter tingene.
Jeg har netop kvajet mig og taget et af de hjemmeslebne bor netop til håndboremaskinen og stoppet i søjlen. Det gik ikke godt! :-)

Med venlig hilsen
ktm

Hej KTM

Du jo sagtens slibe et bor til søjleboremaskinen

Skæret skal bare være døvere eller mindre aggresivt, ellers slides det hurtigt. I marken har man tit brug for at boret er aggresivt, da man ikke kan lægge samme vægt på håndboremaskinen - man ofrer så standtiden og kan bore færre huller end med en "standard slibning" før boret bliver træt

Hjemvendt på værkstedet tager det ikke mange sekunder at slibe det tilbage til "standard"

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

Jeg kender kun til to måder at fremstille metalbor confused

Slebne bor og valsede bor

De slebne bor er af bedst kvalitet, herudover spiller faktorer som stållegering og skærets vinkel en vigtig rolle

Selv ved boring i samme materiale kan det være en god ide at kunne slibe bor med forskellige skærvinkler - står man i marken med en håndboremaskine og skal montere, er det ofte en god ide at skæret står højere end fabriksslibningen da boret så skærer hurtigere - men i søjleboremaskinen på værkstedet vil standtiden (holdbarheden) være for ringe med så skarpt et bor

Hej igen

Ja ser du et utal af forskellige hærdninger er også en del af produktionen, men du har ret i at grund delen i et bor er drejet eller valset... smile men i alle fabikater findes der begge dele... der skal jo være lidt for enhver... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Annonce
Hej Ktm!!!

Det var ikk for et blære mig jeg skrev det indlæg, men nu er jeg heldigvis så priviligeret at jeg kan bruge maskinen til at fuske på, så hvis der var nogen der havde brug for noget hjælp, kunne jeg muligvis hjælpe dem, men kan godt være jeg formulerede mit indlæg forkert... Håber det er svar nok.

Mazak-center
prøv at kigge ind til www.fagteori.dk der kan du se de forskælige bore slipning til forskælige matrialer. når jeg sliper bore er det frihånds slipning. det kræver lidt håndelag.?
Jeg bruger murbor fra irwin. dem der hedder maison eller noget i den dur. de stålbor jeg bruger er fra Hilti.

Jacob
På arbejdet køber de hos lemvig-muller, og deres eget mærke (black bolt) er noget l....
brugte et 5mm og så smuttede det, og et normalt bor ville have knækket, men jeg det bøjde bare.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis