Hvad hedder denne fidus ?

Jeg skal have skiftet den "overtryksventil" (eller hvad den nu hedder) der sidder under min varmvandsbeholder. Det er en fra Jem og Fix og den drypper mere end den skal. Jeg skal have købt en ny, men jeg ved ikke lige helt hvad den præcis hedder. Er der nogen der kan hjælpe ? Også evt. med hvor jeg kan købe en god en...
Jeg skal have skiftet den "overtryksventil" (eller... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra steinaa

Klaus: Hvis den logik holder, vil det så sige at såfremt politiet kører for hurtigt kan man ligeså godt selv køre for stærkt?...

Vi har i Danmark krav til autorisation på nogle områder; man kan så være enig eller uenig i ordningen, men der er ikke andre (lovlige) alternativer.


Nej, det skal ikke forstås på den måde(syntes egentligt det er et lidt plat eksempel, som ikke kan sammenliges) det var bare et modspil til Orla Nautrups kommentar, som jeg har markeret.

Og i øvrigt er der vel ikke noget forkert i det som jeg skriver, eksemplet kunne lige så godt være et stykke uaotoriseret arbejde

Og rent moralsk må det da være helt OK selv at lave det, så det er i orden, frem for at få en Autoriseret til at lave det ulovligt, eller har jeg misforstået noget her ?

Venlig hilsen

Klaus
Jeg skal gerne give dig at eksemplet med politiet måske var letkøbt, men den var nem at hive frem efter en begivenhedsrig nytårsaften...

Men det ændrer ikke på at vi har et sæt spilleregler vi skal følge - hvad enten vi er enige eller uenige. Det kan IKKE tolkes.

Hvis vi så står i den uheldige situation at en autoriseret ikke udfører arbejdet efter gældende lovgivning skal denne da indberettes til sikkerhedsstyrelsen der varetager autorisationsordningen og i yderste konsekvens har muligheden for at fratage denne...

... men det ændrer stadig ikke på spillereglerne.
Hej steinaa,

Moral er godt, men er dobbelt moral dobbelt så godt?

Vi snyder alle på en eller anden måde, OK der sidder nok et par hellige LDS`er som ikke kan klantres (endnu) rolleyes

Der er mange ting som vi gør selvom vi ikke må, f.eks køre lidt for stærkt i bilen, gå over for rødt selvom der ingen biler er, snyde lidt i kørselregnskabet hos SKAT, eller at fylde dieselbilen op med afgiftsfri planteolie, sidst nævnte eksempel har jeg fra en tidligere tråd her på LDS

Jeg er bedøvende ligeglad med om du fylder din bil op med planteolie for at snyde for skatter og afgifter, men jeg bliver lidt sur når du samtidig prædker om spilleregler, lovgivning og ikke mindst moral.

Jeg betaler min skat med glæde, men syntes ikke det er OK at andre der snyder blander sig i at vi andre selv skifter vores sikkerhedsventil selvom vi ikke må ifølge loven.

Denne lovovertrædelse er jo egentlig harmløs, da den ikke påvirker andre økonomisk, hvor imod snyd med skatter og afgifter påvirker os alle(det du ikke betaler skal vi andre jo betale sad )

Nu skal du ikke misforstå dette indlæg, det er venligt ment, og jeg ved ikke om du rent faktisk har kørt på planteolie, eller ligende i din bil, men du har da haft tanken wink

Godt nytår

Venlig hilsen

Klaus
Nu synes jeg vi kommer vidt omkring, men lad os da tage den fra enden af; planteolie købt i Tyskland svares der ikke afgift af; såfremt det udelukkende er købt til eget forbrug - og toldmyndighederne kan intet udsætte på at jeg henter 1000l af gangen... og nej, der er ikke tale om jeg skal bruge "Farligt gods" certifikater for at køre med skidtet... det er jo madolie.

Derudover foreligger muligheden for at køre ind til det lokale skat-kontor og svare afgiften på den erhvervede planteolie - de har en blanket til præcis det samme. Jeg finder dog at først nævnte metode er den mest rentable.

Så pr. definition at mene de der kører på planteolie omgås loven er at stramme den.

Jeg kan dog overhovedet ikke se hvad dette har med emnet at gøre?!?

Mht. tråden, så har jeg fortalt at der er nogle spilleregler til stede og at der ikke er smuthuller - uanfægtet at man mener love og regler er noget snot.

Der jeg kan forestille mig at du føler dig trådt på er når jeg står med en løftet pegefinger; men denne er udelukkende ment som oplysende - jeg besidder ikke beføjelser til at slå ned på lovbrud. Jeg kan blot påpege dem hvilket jeg finder særdeles relevant i et forum som dette.

Om hr eller fru jensen så vælger alligevel at se stort på reglerne er deres valg; jeg prædiker blot at de skal være klar over dette.

Nu må du ikke misforstå mit indlæg, det er venligt ment og jeg har derfor på intet tidspunkt påstået at du sælger materialer til privatpersoner uden du klart og tydeligt har gjort dem opmærksom på at de ikke under nogen omstændigheder selv må opsætte eller udskifte skidtet - blot for egen vindings skyld... men du har da haft tanken :-)
Hej Steinaa,

Jeg fandt lige dette på nettet.

Det er jo fair nok hvis du ikke vidste det, men der skal altså betales afgifter af din raps, plante, eller friture olie hvis du fylder den på bilen, derudover er der nogle regler mht. import fra tyskland (du må ikke bare indføre 1000L i en palletank), jeg kan ikke lige få linket til at virke, men prøv at ringe til SKAT det ved de alt om smile

Som sagt er landets love lavet for at vi alle skal overholde dem, såvel som autoritetsloven som skattelovgivningen

Venlig hilsen

Klaus

Er der afgift på rapsolie ?
Ifølge Mineralolieproduktafgiftsloven skal der betales afgift uanset hvilket brændstof der hældes på bilen. Hvis man erstatter dieselolie med et andet brændstof skal der betales afgift som for det fossile brændstof der erstattes. For rapsolie er svarer det til at erstatte svovlfri dieselolie
Mineralolie- og kuldioxidafgift for dieselbrændstof [øre/liter] , fra 1 januar 2005
Energiindhold
MJ/literSvovlindhold
%EnergiafgiftKuldioxidafgiftI altI alt
inkl. momsSvovlfri dieselolie35,90,001248,724,3273341,2Rapsolie33,60,0005248,70248,7310,9
Da man skal betale afgift per liter brændstof, betales mere afgift per energi for rapsolien end for dieselolien, da energiindholdet per liter er ca. 6% lavere. Begrundelsen for lavere afgift for lavere svovlindhold er at forureningen af svovldioxid og partikler er direkte afhængig af svovlindholdet i brændstoffet. (se notat om emission)
I Tyskland er der ingen afgift på rapsolie som motorbrændstof skønt Tyskland er medlem af EU, og det er et EU direktiv der har forårsaget at vi i Danmark skal betale mineralolieafgift af rapsolie. Norge har ligeledes fritaget rapsolie for afgift.
Hvis rapsolien anvendes i en kraftvarmemotor er der direkte afgift på den del af energien som bliver til varme, dvs. ca. 60%. Desuden betaler forbrugerne elafgift af den strøm, der sælges gennem elværket, som regel størsteparten.
Hvis rapsolien i stedet anvendes i et oliefyr, så der kun produceres varme, er der ingen afgift.
Hvor meget brændstof kan man indføre afgiftsfrit fra udlandet
I reglerne om Rejsegods, punkt D.3.3, Afgiftsfri indførsel, kan man læse følgende vedrørende afgiftsfri indførsel af motorbrændstof fra udlandet.
Personer med bopæl i Danmark - Indrejse fra EU-lande.
Endvidere er der begrænsning for afgiftsfri indførsel af mineralolie. Der kan medføres mineralolie til privat forbrug, hvis mineralolien indføres i køretøjets brændstoftank eller i en egnet reservedunk.
Personer med bopæl i Danmark - Indrejse fra ikke-EU-lande.
Ved indrejse fra ikke EU-lande kan der told- og afgiftsfrit medføres 10 liter motorbrændstof - udover indholdet i køretøjets normale tank.
Læs reglerne om rejsegods her.
Annonce
Hehehe... jeg håber ikke at du har brugt lang tid på ovenstående...

Jeg kan stadig ikke se problemet? I Tyskland er der ingen afgift - jeg må indføre til eget forbrug i en egnet reservedunk. Hvis du forsker lidt videre finder du ud af at der ikke er fastsat nogen størrelse på reservedunken. Og forsker du en anelse mere finder du ud af at en reservedunk på 1000l (eksempelvis en palletank) er fuldt ud gangbar som værende reservedunk til privat brug.

Men istedet for at bruge al din kostbare tid på denne diskussion synes jeg istedet at du skal kigge lidt på "Oplysningsbekendtgørelsen" og ført din webshop ajour med gældende lovgivning... Så kan vi bagefter fortsætte raps-snakken.

Bliver du dog færdig med oplysningsbekendtgørelsen og vil læse lidt op på "rapseriet" kan du med held kigge på www.rapsbil.dk
Nææ, det tog 5 min

Du har da sikkert ret i at du kan indføre 1000 L fra tyskland, men sådan som jeg læser det, så skal du betale godt 3 kr. pr. liter i afgift, vel at mærke når du fylder det på bilen. Hvis du koger pommes frittes i det, så skal du ikke betale wink eller har jeg misforstået noget her?

Hvis du kan overbevise mig om at det er fuldt lovligt ikke at betale energiafgift og kuldioxid afgift, så vil jeg kigge nærmere på www.rapsbil.dk, for så lyder det da som en fed fidus, og det vil i så fald være værd at overveje.

Rart at høre at du shopper rundt på min butik, sig bare til hvis du bliver fristet af noget smile

Hvis der er noget galt med min netbutik, så er det ikke med vilje og jeg vil selvfølgelig få det rettet, kan du indvige mig i dine opservationer?

Fortsat god lørdag

Venlig hilsen

Klaus
I den tekst du postede står der jo sort på hvidt at jeg kan indføre afgiftsfrit til eget forbrug - om jeg så bruger den i salaten eller i bilen er underordnet...

Og jeg vil skam opfordre alle der kører i bedagede dieselbiler (dvs. ikke noget med turbo) til at køre på rapsolie. Det er bedre for miljøet (CO2-neutralt) såvel som for pengepungen...

Skulle jeg og de andre raps-brugere dog have misforstået noget beklager vi naturligvis meget (nu skal jeg dog passe på da jeg kun kan tale på egne veje) - uvidenhed fritager dog ALDRIG for ansvar hvad enten det er kørsel på alternative brændstoffer eller online-handel...

Jeg har efterhånden nævnt oplysningsbekendtgørelsen et par gange. Den er at finde på www.sik.dk

Det svarer lidt til et kørekort - bilen kører fint uden, men den er stadig ikke helt fin i kanten. I oplysningsbekendtgørelsen er der en stribe retningslinier for forhandlere af el-materiel. Man kan sagtens sælge skidtet uden hensyntagen til denne, men den er ikke helt fin i kanten...
Du har ret i at der stå at du kan indføre afgiftsfris til eget brug, men tror du ikke de mener madlavning ?

Hvordan vil du så forklare denne sætning:

Ifølge Mineralolieproduktafgiftsloven skal der betales afgift uanset hvilket brændstof der hældes på bilen. Hvis man erstatter dieselolie med et andet brændstof skal der betales afgift som for det fossile brændstof der erstattes. For rapsolie er svarer det til at erstatte svovlfri dieselolie

Mht. min butik, mener d så at der skal stå f.eks at der sælges varer der kun må installeres af en autoriseret elinstallatør ?

Venlig hilsen

Klaus
Længere nede i den tekst du postede står der:

Endvidere er der begrænsning for afgiftsfri indførsel af mineralolie. Der kan medføres mineralolie til privat forbrug, hvis mineralolien indføres i køretøjets brændstoftank eller i en egnet reservedunk.

Hvis der menes madolie, så er den da møg hamrende svær at suge op af tanken når jeg engang kommer hjem?

Alle der sælger el-materiel skal gøre forbrugeren opmærksom på hvem der må opsætte og udskifte dette materiel. Retningslinierne herfor står i oplysningsbekendtgørelsen. Der er ligeledes glimrende billedeksempler på hvordan det kan afstedkommes samt hvilket materiel der er omfattet af bekendtgørelsen.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis