Hej Svaneduun.
Det er jo kun det første år problemet eksisterer med ukrudt omkring stiklingerne. Når de er vokset over ukrudtet er det jo ligegyldigt. Når pilen er vokset op i 2-3 meter, hvilket sker rimeligt hurtigt med den sort jeg får, vil den skygge det meste ihjel.
Det er korrekt, at en god mekanisk rengøring af jorden før brug vil slå de meste af ukrudtet ihjel der formerer sig ved rodskud. Værre er det med frø der ligger klar til at spire når de ideelle betingelser er til stede og dem er der sgu mange af, især hvis stykket har ligget brak et stykke tid.
Måden på, at få et godt rent stykke, vil jeg mene er:
Plovning om efteråret.
Jævnlig harvning med en stubkultivator/ukrudtsharve sommeren igennem, ligesåsnart stykket begynder at bliver grønt.
Stubkultivator om foråret.
Så kan jeg endelig sætte stiklingerne.
Fræsning af et beskidt stykke er, efter min mening meget dårligt fordi:
Fræseren findeler rodformerende vækster. Dvs. man opformerer dem faktisk!
Fræseren 'graver' bare nye spiringsklare frø frem, når man kører over stykket.
Den sunde jordstruktur bliver også smadret. Især hvis jorden er fugtig, når man fræser, så bliver den meget hård når den tørre op.
Jeg anser det for at være umuligt, at køre mellem stiklingerne med traktoren og udføre nogen form for mekanisk rensning. Jeg kan komme nær stiklingerne med en bette fræser. Altså en af dem med 2 trækkende hjul før knivene, ikke kineserspader som man ikke kan justere dybten af fræsningen på. Jeg er den 'lykkelige' ejer af hele 3 oldsager. Den ældste og største er omkring 60 år gammel.
Tja, der er ikke andet end, at jeg må forsøge mig lidt frem.
Mvh. Leif.
Onliner: "Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.