bekæmpelsesmiddel

nedlagt.....
48 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa igen Svaneduun.

Tja, eje contra leje. Det er nok billigst i længden og købe en gammel fingerklipper. Man brugte dem i gammel dage til at slå vejsider og grøftekanter. Nu om dage er de blevet erstattet af en slagelklipper monteret på en traktor og buskrydder/græstrimmer omkring skiltene. Tror faktisk, det vil blive uhyre svært at finde et sted hvor sådan en kan lejes.

Klipning med traktormonteret klipper er udelukket mellem stiklingerne, forudsat disse skal bevares!

Sprøjtning er intet problem med roundup, forudsat man har en sprøjte der er beregnet til opgaven, dvs en med en skærm på strålerøret så tågen ikke havner må stiklingerne.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
[Indlæg slettet]
Hej Svaneduun.

Det er jo kun det første år problemet eksisterer med ukrudt omkring stiklingerne. Når de er vokset over ukrudtet er det jo ligegyldigt. Når pilen er vokset op i 2-3 meter, hvilket sker rimeligt hurtigt med den sort jeg får, vil den skygge det meste ihjel.

Det er korrekt, at en god mekanisk rengøring af jorden før brug vil slå de meste af ukrudtet ihjel der formerer sig ved rodskud. Værre er det med frø der ligger klar til at spire når de ideelle betingelser er til stede og dem er der sgu mange af, især hvis stykket har ligget brak et stykke tid.

Måden på, at få et godt rent stykke, vil jeg mene er:

Plovning om efteråret.
Jævnlig harvning med en stubkultivator/ukrudtsharve sommeren igennem, ligesåsnart stykket begynder at bliver grønt.
Stubkultivator om foråret.
Så kan jeg endelig sætte stiklingerne.

Fræsning af et beskidt stykke er, efter min mening meget dårligt fordi:

Fræseren findeler rodformerende vækster. Dvs. man opformerer dem faktisk!
Fræseren 'graver' bare nye spiringsklare frø frem, når man kører over stykket.
Den sunde jordstruktur bliver også smadret. Især hvis jorden er fugtig, når man fræser, så bliver den meget hård når den tørre op.

Jeg anser det for at være umuligt, at køre mellem stiklingerne med traktoren og udføre nogen form for mekanisk rensning. Jeg kan komme nær stiklingerne med en bette fræser. Altså en af dem med 2 trækkende hjul før knivene, ikke kineserspader som man ikke kan justere dybten af fræsningen på. Jeg er den 'lykkelige' ejer af hele 3 oldsager. Den ældste og største er omkring 60 år gammel.

Tja, der er ikke andet end, at jeg må forsøge mig lidt frem.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
[Indlæg slettet]
[Indlæg slettet]
Annonce
Hejsa Svaneduun.

Overfladefræsning mellem stiklingerne anser jeg nu ikke for at så stort et arbejde. Jeg er naturligvis så smart at sætte dem så det er muligt at køre ligeud fra øst til vest og nord til syd. Det er jo kun det første år det er nødvendigt. Håber du forstår.

Man siger jo at langt de fleste frø nemt klarer 10 år. Spireevnen er naturligt nedsat men der er altid noget der kan 'slå rødder'.

Kører i øvrigt forbi America næsten hver dag.

Ok med de 'udendanske' blandinger. Jeg er dog sådan lidt lumpen ved tilsætningsmidlerne.

Hvorfor bruge druesukker og ikke alm roesukker Det skal jo tilsyneladende kun bruges til at binde midlet til bladene ?

Hvidløgsjuce eller pulver. Undre mig lidt hvad det skal gøre godt for. Højst sansynligt vil pulveret stoppe sprøjtehovedet ?

Mvh. Leif.

Onliner:
[Indlæg slettet]
[Indlæg slettet]
Hejsa Svaneduun.

Man kan jo sætte afstanden på stiklingerne så den passer til den maskine man nu engang er ejer af. Hvis du prøver at søge på energipil her på nettet vil du kunne finde forskellige måder at sætte og høste på. Nogle sætter dem tæt og høster hvert 3'die år, hvilket fordre en special maskine.

Hvis man sætter med større afstand og høster hvert 5-6 år er det muligt at høste pr. håndkraft. Dvs. fælde dem med en motorsav og stoppe dem i flishuggeren pr. håndkraft, er det ubetinget en fordel at pilen har så stor en diameter som muligt. Begge metoder skulle give ca 5 ton tørstof pr. ha årligt.

Samtidig vil jeg skønne, at frisk luft mellem rækkerne vil have en positiv virkning over for svampesygdomme.

Ok med betragtningerne, om virkningen af de andre 'tilsætningsstoffer'. Æ vil prøve eddike/citronsyre her i sommer og se virkningen. Klister effekten kan man formodentelig godt undvære, især hvis man vælger sit sprøjtetidspunkt med omhu. Dvs. tideligt på dagen.

Mvh. Leif.

Onliner:
[Indlæg slettet]
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis