Tændkabler og fugt

Hej.

Da min Ford starter som den behager (når den er kold) har jeg selvfølgelig overvejet at skifte tændkabler, tændrør m.m. da problemet først er kommet med det dårlige vejr.

Jeg er dog i tvivl om dette overhovedet vil hjælpe, da bilen når den bare får et lille skub kører perfekt og motoren ifølge en mekaniker lyder fin.

Jeg tænker på fugt m.m. kan trænge ind i kabler og medføre dårlig start... men vil dette ikke også medføre dårlige motorgang eller ???. En dårlig gnist er vel en dårlig gnist hva enten bilen skal startes eller er i gang.

I øvigt er det en 2.0i DOHC med elektronisk tænning. Benzinpumpe er i orden. Har haft en mekaniker på bilen som dog ikke havde adgang til måleinstrumenter. Han kunne ikke finde fejlen. Desuden var han hæmmet af at bilen selvfølgelig ikke havde problemer med at starte lige dér (selvom bilen var iskold). Bilen starter altså fint, når den er varm.

Jeg kan i øvrigt også ha mistanke til batteriet. Kan det være muligt at batteriet giver masser af strøm, for det gør den, men at amperene er blevet utilstrækkelige her i kulden. Batterilampen på instrumentbordet begyndte nemlig at lyse svagt nogenlunde et par dage før startproblemerne opstod. Den lyser stadig svagt, dog kan den under kørslen helt forsvinde, men også lyse skarpere (den svinger en del). Min mekaniker sagde at der var røget en diode og ikke havde noget med problemet at gøre, men jeg har skisme mine tvivl.

Tak...
Hej. Da min Ford starter som den behager (når den... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Ja, så fik jeg skiftet fladremmen med mere eller mindre uheldigt resultat.

Ifølge Haynes sku den strammes så man kan trykke den 10mm ned med et fast tryk. Spørgsmålet er så hvordan de definere et fast tryk. Om ik andet fik jeg nok strammet den for meget, for da jeg startede bilen efterfølgende rystede hele motoren. Jeg skyndte mig selvfølgelig at slukke og løsnede remmen en smule. Derefter kørte motoren fin i et kort sekund. Derefter begyndte at gå op og ned i tomgang som et taktfast puls. Hver gang tomgangen var på sit højeste lyste alle pærerne skarpere.

Nå men jeg målte på batteriet igen, mens bilen var i tomgang. Nu viste den ikke 14.4 volt mere men svingede utroligt meget fra ca 11volt til 13 volt. På vej ned til mekanikeren kunne bilen til sidst slet ikke holde tomgang.

Jeg vender tilbage med resultatet fra mekanikeren til dem der kunne være interesseret i det.

Venlig hilsen Søren
Hej igen Skovtofte.

Hmm, det lyder utroligt underligt at en udskiftning af generatorremmen kan give de symtomer du beskriver. Der må være noget andet der er helt rivende galt. Venter med længsel og kolde fødder for at høre nærmere.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Alle

Så er bilen færdig fra værkstedet.

Det endte med han skiftede generatoren samt temperaturføler.

Grundet defekt temreraturføler (der hele tiden sendte besked til styreboksen om at motoren var 120 gr + ) resulterede det i at den gav motoren mindre benzin istedet for den øget mægde den normal skal gi, når motoren er koldt. Kombineret med den defekte generator, havde motoren svært ved at starte.

Jeg kunne ikke få ud af ham, hvad generatoren præcist fejlede, men både han og jeg havde konstateret at den ikke kunne lade mere. Vi mener begge at det kan havde noget at gøre med at jeg i forbindelse med påsætning af ny fladrem har ødelagt generatoren, da jeg benyttede et koben mellem generator og motorblok til at stramme fladremmen med. Evt har kuglelejet været svagt og i det jeg strammer er gået helt itu. Denne forklaring er bare teori, men hænger måske godt sammen med at bilen havde meget svært med at trække den gamle generator rundt med den nye fladrem, hvorfor den underlige motorgang.

Jeg takker mange gange for jeres hjælp, selv om jeg ikke fik klaret den uden mekaniker, har jeg da lært en masse om bilen.

(Det var iøvrigt min kæreste der tog bilen på værksted, mens jeg var på arbejde og ikke kunne protestere. ;-))
Argh... Et er at snakke med en mekaniker fra værkstedet, et andet er at snakke med ham, der repererede bilen.

For da jeg kom derned viste det sig at han ikke havde skiftet temeraturføleren. Han mente at jeg havde sagt at jeg selv vil skifte den, fordi jeg over tlf han spurgt om han ikke kunne bestille den med hjem, når han alligevel skulle bestille en ny generator.
På bornholmsk betyder "med hjem" tilsyneladende at jeg vil udskifte den selv...Eller er det en dårlig undskyldning..tjaa

Om ik andet så gik motoren stadig dårligt i tomgang, fuldstændigt som den kom ind til ham. Den kører op og ned i en taktfast rytme. Hver gang er bilen lige ved at gå ud. Sidder jeg og kigger på instrumentbrættet kan jeg se at ladelampen tænder hver gang motoren er lige ved at gå ud, hvorefter motoren lige giver et boost og tomgangen ryger op igen og ladelampen slukker.

Nå men han mente at når jeg fik udskiftet temperaturføleren, så vil tomgangen ordne sig selv. Også efter jeg fik fortalt ham at temperaturføleren havde været defekt i et halvt år uden denne virkning.

Nå men det gik ikke bedre end at jeg fik skiftet temperaturføleren selv og ikke end dørt ændrede sig. Måleren inde på instrumentbrættet går stadig i top, når man giver tændning. Tomgangen kører op og ned, når man holder stille. Bilen kører helt fint og der er ikke noget at høre fra motoren, men hvis man slipper speederen helt, eks. for at geare ned og bremse i et sving, så går motoren i 90 % af tilfældende ud.

Spørsmålet er så hva f... der nu er galt med skidtet her.?

Problemet opstod da jeg skiftede fladremmen. Ud over at det regnede en smule og noget i motorrummet kan have fået noget vand, er jeg ret sikker på at jeg ikke tilfældigvis er kommet til at skubbe til et eller andet i denne forbindelse.

Vh Søren
Hejsa Skovtofte.

Tja, det er vist fejl pluds fejl der er kommet på 'Forden'.

Undre mig at generatoren ligefrem skulle sidde fast, enten pg. af udøvet vold eller dårlige lejer. Hvis det er tilfældet burde enhver 'mekker' sagtens kunne konstatere hvor fejlen er. Under alle omstændigheder er der garenteret mekaniske mislyde fra generatoren når den roterer!

Når temperaturføleren stadig ikke virker korrekt, efter udskiftning, kan det ligge i en lednings/stik fejl.

Når motoren ikke vil gå ordentelig i tomgang er det formodentelig lednings/stikfejl til lambda-sonden eller den er defekt.

Du bør kontrollere at alle stelkabler fra chassi til motor ikke er tæret op.

Tror ikke de forskellige fejl på nogle måder hænger sammen, undtagen måske et defekt stelkabel.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej Nitter

Ja du har fuldstændig ret...Jeg er da selv kommet meget i tvivl om der er hold i denne forklaring fra mekanikeren.
Jeg har iøvrigt snakket med en anden mekaniker, der nu vil kigge på bilen om som også stiller sig uforstående over denne forklaring.

Måske har jeg bare misforstået noget eller tolket mekanikerens forklaring forkert. Om ik andet så sætter jeg mit lid til den nye mekaniker og vender tilbage her med et nyt svar.
Hej Skovtofte.

Ok, det er ej altid lige nemt. Pøj, pøj med den 'nye' mekker.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så nu kan jeg endelig slutte denne tråd af...wink

Den nye mekker var fantastisk. Det tog ca. 45 min at finde ud af at batteriet var kaput, en slange bag motorblokken var revnet, og at temperaturføleren som jeg havde skiftet ikke var temperaturføleren til vandet, men til luften i manifolden.

Altså den gamle mekaniker havde givet mig den forkerte temperaturføler med hjem.

Han forsøgte at forklare et eller andet med batteriet. Noget med at den umiddelbart virker fin, når man måler på den, men at den til tider taber strømmen. Noget med nogle skillevægge... Beklager jeg ik kan forklare bedre.

Slangen bag motorblokken havde ikke noget med mine tidligere problemer at gøre, men nu skiftede han den alligevel.

Bilen kører og starter fint nu. Her med slut herfra og et stort tak til alle dem som har lært mig en masse herinde.

VH Søren
Hej Skovtofte.

Jaaaamen, der kan man bare se. Alt endte alligevel lykkeligt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis