Tændkabler og fugt

Hej.

Da min Ford starter som den behager (når den er kold) har jeg selvfølgelig overvejet at skifte tændkabler, tændrør m.m. da problemet først er kommet med det dårlige vejr.

Jeg er dog i tvivl om dette overhovedet vil hjælpe, da bilen når den bare får et lille skub kører perfekt og motoren ifølge en mekaniker lyder fin.

Jeg tænker på fugt m.m. kan trænge ind i kabler og medføre dårlig start... men vil dette ikke også medføre dårlige motorgang eller ???. En dårlig gnist er vel en dårlig gnist hva enten bilen skal startes eller er i gang.

I øvigt er det en 2.0i DOHC med elektronisk tænning. Benzinpumpe er i orden. Har haft en mekaniker på bilen som dog ikke havde adgang til måleinstrumenter. Han kunne ikke finde fejlen. Desuden var han hæmmet af at bilen selvfølgelig ikke havde problemer med at starte lige dér (selvom bilen var iskold). Bilen starter altså fint, når den er varm.

Jeg kan i øvrigt også ha mistanke til batteriet. Kan det være muligt at batteriet giver masser af strøm, for det gør den, men at amperene er blevet utilstrækkelige her i kulden. Batterilampen på instrumentbordet begyndte nemlig at lyse svagt nogenlunde et par dage før startproblemerne opstod. Den lyser stadig svagt, dog kan den under kørslen helt forsvinde, men også lyse skarpere (den svinger en del). Min mekaniker sagde at der var røget en diode og ikke havde noget med problemet at gøre, men jeg har skisme mine tvivl.

Tak...
Hej. Da min Ford starter som den behager (når den... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg forstod på dig at du havde problemer når den var kold.
De viste målinger indikerer at generatoren lader det den skal, men at remmen hyler viser at den er slidt op.
Efter at du har kørt motoren bare få minutter er spændingen oppe på 14,3-5V og efter at du har stoppet motoren falder spændingen gradvis til ca. 12,5v. Dette er også normalt.
MEN! Hvad er spændingen under aktivering af starteren når bilen har stået en nats tid over, dette er nok mere interesant, for det er her du har brug for den store strømkapasitet.
Jeg vil umiddelbart sige at dit batteri er færdig. Dog kan der mangle vand, så er batteriet med skruepropper, så kontroller om cellerne mangler væske, og gør de, så efterfyld med dest.vand.
Mvh autoole
Ps lige en lille tilføjelse.når du giver fuld gas og slipper koblingen, er det ikke din rem der hyler, men derimod dine dæk.
Hej Leif

Tak for dit svar.

Efter at jeg har strammet kileremmen igår startede bilen faktisk i morges, dog tørnede den lige en ekstra gang før den fik fat. Om det så er kileremmens skyld kan jeg kun håbe på, for en ny generator er sku dyr biggrin. Ladelampen lyser dog stadig, men nu kun ganske svagt.

Nå men til generatoren:

Jeg skrev vist lidt forkert før. Der er tre monteringspunkter på generatoren. en B+, D+ og en W. Jeg regner med at B+ er den du snakker om. Ud fra denne går kun én tyk rød ledning. Jeg kan ikke se hvor den går hen men forhåbentlig hen til batteriet. På D+ er der monteret to tynde blå ledninger, den ene går hen til en lille sort boks med påtrykket

NAGARES
RLP/152/12
12V-40A/15A

Den anden blå ledning går IKKE hen til stellet som jeg tidligere har skrevet. Den følger istedet den tykke røde ledning og her kan jeg heller ikke se, hvor den forsvinder hen.

(Hvor søren er så den ledning til stellet?)

Men ud fra din forklaring, regner jeg med at det er den tykke røde ledning jeg skal måle med.

Ved du evt. hvad de andre ledninger går til? jeg er bare nysgerrig.

I forbindelse med måling på batteriet. I stedet for at lade det helt op over natten og derefter lade det hvile 2-3 timer. Kan jeg så ikke regne med, på baggrund af ovenstående målinger på omkring de 13V at batteriet er fuldt ladt op, men vil aflade helt naturligt til et niveau på forhåbenligvis 12,7V over de næste par timer.

Såfremt det aflader mere end dette bliver det enten tappet eller også er batteriet færdigt...

Beklager jeg skærer tingene lidt ud i pap, men jeg er absolut nybegynder til mekanik og elektronik.

VH Søren
Hej Autoole

Du har helt ret. Den har kun problemer når den er kold. Jeg skriver vist også at målingerne er taget med dette forbehold at bilen var varm. Men jo jeg er at finde under kølerhjelmen i morgen tidlig.

Jeg er selv blevet i tvivl om det overhovedet er kileremmen der hyler. Hyleriet komme oftes når jeg skifter til 2. gear. Og nej, den ryger ikke afsted med hjulspind og det hele. Hyleriet eller hvinet kommer ofte, selvom jeg kører temmelig kontroleret f.eks rundt i et sving. Jeg kan dog altid fremprovokere det ved at presse den lidt. Måske har jeg ikke vendet mig til ford'ens mere kontante kobling i forhold til min gamle mazda. Hvinet varer ca 1/2 sek.
Kort og godt virker det som om at bilen hviner, hvis jeg ikke rammer koblingspunktet perfekt. Som der vist blev skrevet tidligere kan min kobling måske være godt slidt.
Dækkene er iøvrigt temmelige nye og burde ikke skride.

Remmen ligger ca 1/2mm under remskivens kanter.

Som jeg skrev tidligere bliver jeg bare i tvivl med kileremmen, da den absolut hviner mindre nu, når jeg kører almindeligt omkring efter den blev strammet. Så et eller andet har det hjulpet. Men på intet tidspunkt har jeg kunnet fremprovokere en hvinen udelukkende med speederen alene i f.eks. frigear. Det har altid været i forbindelse med gearskifte og som sagt oftes til 2. gear.

Jeg kan desværre ikke efterfulde dem. vand på batteriet da det er lukket.
Har dog lige været ude og måle spændingen igen uden tænding. Nu siger den 13,05 V.

Vh Søren
Hej igen
Hvis ikke den hyler når du giver gas i frigear, kan du udelade remmen, men overvej om den ikke er slidt.
Ved hyl ved gearskift vil jeg umiddelbart tro at det er dit udrykkerleje det er galt med.
Normalt er lejet trukket fri af koblingen, så prøv i frigear at træde koblingen langsomt ned, og lyt om der er en hylelyd, er det tilfældet, er det helt sikkert lejet.
Mvh autoole
Hej Nitter

Hva dævlen skal multimeteret stå på. Den jeg står med her er vist en billig fætter, der skelner mellem om der skal måles på over eller under 200mA.
Hvis strømstyrken er over skal jeg skifte den røde ledning over i et andet stik der er "unfused".
Vil bare helst undgå at ødelægge noget her.

Tak
Annonce
Hej Autoole

Tak for hjælpen, Jeg vil dog lige vente med at afprøve det til i morgen tidlig efter at jeg har målt polspæningen. Er bare bange for at hvis jeg starter bilen nu, så tapper jeg lidt af batteriet, hvilket den selvfølgelig skal kunne klare, men jeg vil ikke få at klart billede af batteriets tilstand i morgen.
Hva ved jeg biggrin

Venligst Søren
Hmmmmmmmmm
Skal du måle strøm, skal den stå på A eller mA. Skal du måle spænding, skal den stå på V.
Hilsen Ole
Hej igen Skovtofte.

Tja.............

Kileremmen skal være så stram, at du kan få motoren til at dreje lidt hvis du sætter en fastnøgle eller svendsknøgle på mødtrikken, på enden af remskiven og drejer forsigtigt. Pas på at mødtrikken ikke går løs!

Den terminal der er mærket B+ er den rette. Målingen skal foretages mellem bolten og ledningen.

Generatoren har højst sansynligt ikke seperat stelledning da den har sin minuspol i/på generatorhuset.

Hmm, ved ikke hvad der er i boxen. Nu skriver du ikke noget om hvor gammel Ford'en er. Formoder (2.0i) at i'et står for en indsprøjtningsmotor som nok ikke er meget over en 15 år gammel ? Var den derimod over 25 år, er generatoren sikkert med seperat laderelæ, der så måske sad et eller andet sted i motorrummet. Begge ledninger burde så gå til boxen (Der burde være 3 ledninger). Så, jeg er lidt forvirret og ved ikke hvad boxen er til. Måske Autoole veet' ?

Hvad fabrikat, er generatoren egentelig ?
Sidder der en større rund klump, påsat 3 slanger, modsat remskiven på generatoren ?

Prøv at måle spændingen på batteriet i morgen tideligt, FØR du starter 'dytten' op. Det er nok den mest interesante måling, du på nuværende tidspunkt overhovedet kan lave.

Tja... nybegynder. Vi starter alle med at ligge, avancerer så til at kravle......... OSV.

Good luck.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Autoole

Jeg spørger omkring multimeteret, fordi Nitter skriver at jeg skal sætte den over på amperimeter. På mit multimeter skal jeg så vælge om jeg vil måle strømstyrken i intervallet 200mA-200mA eller i intervallet 200mA-10A. Jeg ved når man måler spænding at man bare kan sætte den på maks og så efterfølgende skru ned til et ønsket resultat. Gælder dette også for strømstyrke eller smadre jeg det hele ved først at måle i det høje interval. Omvent hvis jeg sætter den i det lille interval, kan skidtet så brænde sammen.

Kort sagt, hvis der løber en strøm i ledningen, hvad strømstyrke kan der så forventes

Vh Søren
Hej Nitter

Det er en 92'er.

Jeg har ikke kunnet finde et navn på generatoren, det eneste er : DRA6150

Har prøvet at slå det op på nettet uden resultat.
Men der sidder ikke noget modsat remskiven. Det hele sidder på toppen altså en sort plasticboks med tre kamre med hver sin møtrik. Toppen af boksen er af gummi som man lige kan vippe af, så man kan komme til møtrikkerne. Hele boksen er ligesom integreret i generatoren. Den forsætter flat ned på bagsiden, hvor der vist nok sidder et par skruer, til at løsne det hele med.

Vh Søren

Det er fint det du skriver om den sorte box, at det er hovedsikringen til systemet. Havde bare overset det i dit svar, da jeg skrev spørgsmålet.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis