Tændkabler og fugt

Hej.

Da min Ford starter som den behager (når den er kold) har jeg selvfølgelig overvejet at skifte tændkabler, tændrør m.m. da problemet først er kommet med det dårlige vejr.

Jeg er dog i tvivl om dette overhovedet vil hjælpe, da bilen når den bare får et lille skub kører perfekt og motoren ifølge en mekaniker lyder fin.

Jeg tænker på fugt m.m. kan trænge ind i kabler og medføre dårlig start... men vil dette ikke også medføre dårlige motorgang eller ???. En dårlig gnist er vel en dårlig gnist hva enten bilen skal startes eller er i gang.

I øvigt er det en 2.0i DOHC med elektronisk tænning. Benzinpumpe er i orden. Har haft en mekaniker på bilen som dog ikke havde adgang til måleinstrumenter. Han kunne ikke finde fejlen. Desuden var han hæmmet af at bilen selvfølgelig ikke havde problemer med at starte lige dér (selvom bilen var iskold). Bilen starter altså fint, når den er varm.

Jeg kan i øvrigt også ha mistanke til batteriet. Kan det være muligt at batteriet giver masser af strøm, for det gør den, men at amperene er blevet utilstrækkelige her i kulden. Batterilampen på instrumentbordet begyndte nemlig at lyse svagt nogenlunde et par dage før startproblemerne opstod. Den lyser stadig svagt, dog kan den under kørslen helt forsvinde, men også lyse skarpere (den svinger en del). Min mekaniker sagde at der var røget en diode og ikke havde noget med problemet at gøre, men jeg har skisme mine tvivl.

Tak...
Hej. Da min Ford starter som den behager (når den... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.

Området du skal bruge er 200ma-10A. Husk også, du skal skifte ledningen (stikket) over i det hul, på multimeteret der er mærket 200ma-10A.

HUSK, at du under ingen omstændighed må forsøge at måle volt (spænding) når meteret er sat op til amperemåling. Er du heldig ryger der kun en sikring og er du uheldig skal du ud og købe nyt instrument i stedet for en ny sikring.

Ved måling bruger du ALTID den højeste stilling, hvis du er i tvivl.

Forøvrigt, følgende huskeregel: Volt har ledningerne parrelel over batteriet og ampere er altid i serie med forbrugsstedet.

Du fik vel en forbrugsvejledning med instrumentet, gjorde du ikke ??

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen.
Du har fat i noget af det rigtige, ved du ikke hvilken spænding du har med at gøre, stiller du ind på højeste skala, og skruer langsomt ned til akseptabel måleværdi. Det samme med strøm, men da der typisk går mellem 10 og 50 A.mellem generator og batteri, skal du have et meter der kan klare de strømstyrker, jeg er derfor bange for at det du har går i "udu"
Mvh Ole
Ps du fik vist aldrig at vide hvad terminalen W er til. der kobler man en omd.tæller på, normalt til dieselmotorer.
Hej igen igen.

Hmmm..........

Udemærket med en årgang 1992.

Hvad model er det så. En det en Transit eller eller eller eller hvad ??

Ford har mig bekendt lavet/laver mindst 10 modeller de sælger her i DK. De fleste modeller kan fås med 3-6-8 forskellige motorer og guderne må vide hvor mange forskellige generatore. Det er lidt uoverskueligt.

Hovsa, glemte helt, at hvis der er aircondisien (garenteret stavet forkert) på modellen er generatoren og batteriet garenteret større, end hvis den er foruden.

Kan du finde generatoren ved eks. T Hansen ud fra model og motortype ?

Prøv nu først at måle batterispændingen i morgen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Puha Sikke fantastiske entuisiaster i er, det er skisme da dejligt for sådan en amatør som mig....tak for det

Bilen er en Ford Sierra DOHC 2,0i mener at have fået at vide at der er elektronstarter på den eller noget i den retning. Det var i hvert fald ikke så godt at teste tændrørene ved at se dem slå gnister mod stellet, fik jeg at vide. Og så er der twincamp eller twincap på den...håber det siger jer
noget.biggrin

Jeg fandt en generator her fra thansen http://www.thansen.dk/product.asp?c=1590839449&n=360740807&pn=455625406
og du har ret det er en 70A, på trods af at der ikke er airkondition i bilen.

Den ligner den faktisk rigtig godt med de der kølevinger bag remskiven, samt den sorte boks til montering af ledninger, der desværre peger nedad her på billedet, så man ikke kan se den så godt. Jeg kan da lige tage et billede, hvis man da ellers kan uploade det...om ik har jeg lagt dem ind på denne side hvor man kan trykke på billederne for en større version.

http://skovtofte.googlepages.com/billeder

Bag alle ledningerne fandt jeg en stregkode med nummeret 54022323.

Og på den gummihætte, der beskytter møtrikkerne, står der:

"Ford logo"
C 9 J 2 A
89BB-10A375-AB

Vh Søren
Ja, så har jeg været ude og måle batteriet i stiv kulde med frost over det hele:

Uden tænding = 12,8V
Ved start = 10,78V

Efter at have kørt en 1/2 times tid var batteriet ladet op til 13,61V og i tomgang lå den på 14,51V.

Tja, den startede helt fin, som i næsten kan se .biggrin Jeg er dog lidt bekymret over at spændingen over batteriet ligger på 14,51V i tomgang. Det er da for meget ik? Eller kan det ekstra kolde vejr være skyld i dette? Ladelampen lyser stadig , og det en smule skarpere end i går. Mangler dog stadig at måle på generatorens røde ledning, for at se om diodebroen evt. er itu. Men ville batteriet så ikke være mere afladt end tilfældet?

Men for at se positivt på det, jaså har bilen startet perfekt siden remmen blev strammet, så jeg er en glad mand.

Vh Søren
Hej Skovtofte og alle andre.

Typenummeret på generatoren siger mig ikke noget. Det er nu også ligemeget, da jeg nu ved hvad model Ford den sidder på og ikke mindst har set 'kalorius' med egne 'ywn' (bredt jysk for øjne). Tak for billederne, nu tror jeg, æ hve hvad galt er!

Generatoren trækkes af en fladrem og ikke en kilerem. Fladremme har det med at blive glatte/hårde på 'trædefladen' når de har været, for slap første gang og derved har gledet på remskiven. Forstår på dig at det har stået på i ca. 2 mdr, da ladelampen har lyst mere eller mindre svagt i den tid og remmen hylet. Hvis jeg var i dine sko ville jeg med største sindsro ombytte den til en ny, så tror jeg alt igen vil virke som det burde kunne.

Husk at en fladrem skal strammes rimeligt hårdt op, ellers begynder den hurtigt at kride igen. Du må ikke kunne klemme den ret meget ned, midt i mellem remhjulene (ca. 3-4 mm med en tommelfinger). Når du skifter remmen skal du også lige huske at rense eventuel olie af remskiverne, især den nede på krumtapakslen.

Generatoren er, efter min sølle mening, meget stor (70 Amp) til en personbil.

Hvis udskiftningen af remmen, mod forventning ikke hjælper, kender du nu prisen på en ny uorginal generator (den er billig). Jeg personligt, har gode erfaring med de uorginale.

De 14,51 volt i tomgang tror jeg ikke du skal bekymre dig synderligt meget om. Dit 'billige' instrument er nok ikke helt så præcist som det kunne være. Da du målte 12,8 volt før du koldstartede, vil jeg regne instrumentet til at have en fejlvisning på (+) 0,1-0,2 volt hvilket er fint og ok. Husk at du ikke burde kunne måle mere end 12,7 volt for et fuldt opladet batteri! Dermed regner jeg batteriet for ok og fuldt opladet.

Du behøver ikke at lave målingen for defekte dioder da batterispændingen vil være lavere hvis der er en, der er kortsluttet.

Er du ikke en glad mand ?

Lad os endelig høre enden på historien.

Igen godt nytår.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Haha...ja der kan bare se...Kilerem eller fladrem.

Jamen det er da gode nyheder. Jeg iler ned og køber en ny fladrem. Vender tilbage med resultatet.

Godt nytår.
Du skal være forsigtig når du måler strøm, hvis dit instrument står i 200 mA området og der løber mere springer sikringen, hvis du flytter stikket til 10A og der løber meget mere brænder instrumentet af.
Hvis du glemmer at flytte stikket tilbage før du måler spænding brænder det også let af.

Hilsen Aksel
Tak for det...

Jeg tror jeg forlader mig på at diodebroen for nu er iorden. Hvis ikke, må jeg låne et bedre værktøj at måle med.

Har apropos været på arbejde på Sjællend og derfor været væk fra bilen. Har derfor endnu ikke fået skiftet remmen. Det bliver nok lørdag.

På gensyn
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis