En stor dag i mit lange gældstyngede liv.

Så skete det, vendepunktet i mit reallån.

Endelig betales der mere i afdrag end i rente. Det er fandme dejligt at kunne se det går den vej .

Er jeg ene om at glædes over at en dag er lortet man har gået og hamret, banket og skruet på betalt.

Det med at man pludselig ejede 2/3 af huset tog kun 4 år, men det kan man takke det plumrådne bolig marked vi har for. rolleyes

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Så skete det, vendepunktet i mit reallån.... Vis hele indlægget
71 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra shortcut

f.eks er lønnen for kommunaldirektører steget fra ca. 700.000 kr til over 1.3 mill. inden for sidste 3 år.

!!!!


Er de så blevet bedre til at udføre deres arbejde, efter denne betydelige lønstigning?

Med venlig hilsen
ktm

 

Tja, hvad synes du selv ?

Synes at jeg kan læse at ganske mange lokalpolitikere, klager over at ganske mange ting bliver afgjort i administrationen -og ikke politisk !

Demokratiets vilkår ! elller !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Citat fra lynæs

det er ikke et spørgsmål om timeantal, men den kendsgerning at pauser i det private er selvbetalte, jeres ikke, hvilket forhøjer jeres løn med ca 13% i forhold til andres, eller en time mindre pr.dag. det nævnes ikke tit fra jeres side, men det er der ikke den store forståelse for blandt menigmand.


Jeg bliver lige nødt til at komme med et input..

Min kæreste som er social og sundhedshjælper fik jo også betalt deres pauser.. Og det lyder jo helt fantastisk, men når der konstant er underbemanding på diverse afdelinger så er der jo ikke tid til at holde pause..

Det resulterede i en arbejdstid som følger :

0700 - 1400 hver dag uden pause... så vil jeg sku hellere have en selvbetalt pause..

I løbet af de 3 år hun har arbejdet indenfor faget har hun måske haft mulighed for at holde en pause 10 gange....

Så skrot den betalte pause og indfør selvbetalt pause..

Mvh Mærsk

Citat fra shortcut

Tja, hvad synes du selv ?

!


Næh!!
Og hvad kan vi så lære af det????:p

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra lynæs

det er ikke et spørgsmål om timeantal, men den kendsgerning at pauser i det private er selvbetalte, jeres ikke, hvilket forhøjer jeres løn med ca 13% i forhold til andres, eller en time mindre pr.dag. det nævnes ikke tit fra jeres side, men det er der ikke den store forståelse for blandt menigmand.


Men nu er der stor forskel i karakteren af pause.

En selvbetalt pause indenfor det private er kendetegnet ved frihed. Du kan selv vælge om du vil gå en tur, bruge den på at spise frokost eller hvad du nu lyster.

En betalt pause indenfor det offentlige er reelt ikke en pause i den forstand.

Du må ikke forlade arbejdspladsen. Du skal på ethvert givet tidspunkt kunne afbrydes af såvel ledelse som af kollegaer. Du forventes at bruge tiden på faglige snakke eller til møder. Det forventes også at den af og til bruges til administrativt arbejde og hvor jeg så er er det de 29 minutter i løbet af en arbejdsdag hvor jeg også kan få en kop kaffe (og KUN der). Så vilkårene er slet ikke sammenlignelige og det er derfor en urimelig sammenligning at lave.

Men det er svært at gennemskue når man blot får at vide at man har betalte pauser.

/Jacob
Annonce
Citat fra ktm

Jeg, og dem jeg kender, skal bestemt ikke tælles med blandt støtterne.

Jeg, og alle jeg kender, er heller ikke så liderlig efter at skulle mere i skat, som det også påstås, at flertallet af befolkningen angivelig skulle være.confused


Nej men det er kan jo aldrig blive dækkende hvad du og din omgangskreds synes og intet ondt i det.

Citat fra ktm

Jeg er fast overbevist om, at der foregår en betydelig manipulation med den slags meningsmålinger. Det er bestillingsarbejde fra kredse, som har denne dagsorden. Det er jo ikke vanskeligt at stille ledende spørgsmål, og så få de svar, man ønsker.


Jeg kan sikkert ikke rokke ved din overbevisning men jeg vil blot fortælle dig at der er en grund til at fagforeninger bruge offentligt anerkendte analyseinstitutter som Vilstrup til den slags undersøgelser. Det er lige netop fordi man godt ved at bruger man små eller f.eks. arbejderbevægelsens erhvervsråd beskyldes de for manipulation etc.

Derfor bl.a. Vilstrup som også laver mange analyser for de borgerlige og som laver noget etisk hæderligt arbejde med deres analyser.

/Jacob
Citat fra Cata

En betalt pause indenfor det offentlige er reelt ikke en pause i den forstand.

Du må ikke forlade arbejdspladsen. Du skal på ethvert givet tidspunkt kunne afbrydes af såvel ledelse som af kollegaer. Du forventes at bruge tiden på faglige snakke eller til møder. Det forventes også at den af og til bruges til administrativt arbejde og hvor jeg så er er det de 29 minutter i løbet af en arbejdsdag hvor jeg også kan få en kop kaffe (og KUN der). Så vilkårene er slet ikke sammenlignelige og det er derfor en urimelig sammenligning at lave.

/Jacob


Den enste forskel på de pauser vi andre selv betaler er jo at vi må forlade arbejdspladsen... Men ringer en kunde, eller ende, ja så forventes det da bestemt også at vi ordner der her og nu...

Jeg må omvendt også sige at jeg ofte er mødt med svaret fra omstillingen hos den kommunale forvaltning: Nej desværre hun træffes ikke, hun er til frokost..... Så... Sammenligneligt eller ej oplever vi andre at der holdes pauser i det offentlige system. Selvbetalte eller skatteyderbetalt.

For flere år siden valgte de offentligt ansatte en lønstruktur hvor de opnåede markant bedre vilkår en industrien. Bedre sygeløn, bedre barselsregler og barselsbetaling. Langt bedre pensionsordninger.
Mig bekendt er pensionen i industrien standard noget lignende: 3,5% egenbetaling + 7% virksomhedsbetalt. Altså en pensonsomkostning på ca 10,5% Hvor den i tilsvarende offentlige stillinger er noget lignende 5% egenbetaling + 10% offentlig betalt del, altså 15% i pensons omkostning. En omkostning for virksomheden (offentlig eller privat) der skal betales.

Så hvad med at de kære offentligt ansatte starter med at sammeligne hele vejen rundt. Fortæller om det er industriens vilkår de vil over på? Altså højere løn, lavere pension, egenbetalt pause, dårligere barselsaftale, ringere sygeløn... Så tror jeg da nemt de vil kunne opnå en lønstigning på 8-10%. 5% Direkte fra pensnsdelen, og et par procent her og der.... Og det vil for samfundet ( skatteyderne ) give den samme omkostning.

Det hjælper ikke kun at samenligen æblerne.. det må være hele frugt kurven der skal med i sammenligningen.

MVH Njord
Citat fra njord

For flere år siden valgte de offentligt ansatte en lønstruktur hvor de opnåede markant bedre vilkår en industrien. Bedre sygeløn, bedre barselsregler og barselsbetaling. Langt bedre pensionsordninger.
Mig bekendt er pensionen i industrien standard noget lignende: 3,5% egenbetaling + 7% virksomhedsbetalt. Altså en pensonsomkostning på ca 10,5% Hvor den i tilsvarende offentlige stillinger er noget lignende 5% egenbetaling + 10% offentlig betalt del, altså 15% i pensons omkostning. En omkostning for virksomheden (offentlig eller privat) der skal betales.


Prøv at dykke ned i tallene og du vil se at jeg har ret.

Du kan bl.a. finde nogen af dem her:
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1680

Her er lige et par screenshots af hvad jeg umiddelbart kunne finde. Det er for mellemlange videregående (Dvs de mest markante offentlige ansatte i den indeværende debat) fra henholdsvis det private område og det kommunale.

Det er naturligvis med de samme lønkomponenter så det er sammenligneligt.

Læg mærke til at mens det kommunale område har haft en lønfremgang siden 2000 på ca. 17 procent har det indenfor det private været på 26 procent.

Så der er et stort lønefterslæb og det er på tide at vi får rettet op på det.

Citat fra njord

Så hvad med at de kære offentligt ansatte starter med at sammeligne hele vejen rundt. Fortæller om det er industriens vilkår de vil over på? Altså højere løn, lavere pension, egenbetalt pause, dårligere barselsaftale, ringere sygeløn... Så tror jeg da nemt de vil kunne opnå en lønstigning på 8-10%. 5% Direkte fra pensnsdelen, og et par procent her og der.... Og det vil for samfundet ( skatteyderne ) give den samme omkostning.

Det hjælper ikke kun at samenligen æblerne.. det må være hele frugt kurven der skal med i sammenligningen.


Man kan naturligvis ikke sammenligne æbler og bananer når vi snakker lønudvikling. Det skal naturligvis holdes indenfor sammenlignelige områder. Det nytter ikke noget at sammenligne sosu'er med ingenører.

Men jo jeg synes da det er horribelt at jeg kan sidde og se f.eks. en revisorELEV få 25.000 om mnd ca i løn mens jeg må nøjes med ca. 20.000 på trods af jeg er færdiguddannet med seks års ancinitet.

/Jacob
Der er sikkert for mange med mellemlange uddannelser i det offentlige.....
Hvis en meget stor gruppe skal have markant mere i posen,så koster det enormt.. Hvis derimod en lille gruppe, højt eller lavtlønnet skal have markant mere betyder det ikke meget i helhedsbilledet.

Det vil du også se i det private... her er det bestyrelserne og direktørene der scorer de store procentmæssige stigninger..... Langt større end hvad gennemsnittet er på.

Når kommunal direktører trækkes frem som en gruppe der har fået store stigninger i det offentlige skyldes det sikkert ikke engang ovenstående.. men også at kommunerne er blevet enormt meget større og deres hyrre afhænger delvist af befolkningstallet i kommunen.

På samme måde er deres ansættelse vist blevet ændret til at være åremåls ansættelser i det gennerelle.

Prøv at checke hvad alle kommunaldirektørene samlet fik i løn tidligere og så nu... På samme måde med Borgmesterlønningerne.

For et par uger siden havde "24 timer" eller var det "Søndagsavisen en sammenligning. sammenligningen var delt i to. dels uddannelsesmæssige sammenlignelige ( lige lang uddannelses tid ) Og i to niveauer. Ja der var forskelle.. Men sammenlignede man på skrå.. En lastbilchauffør med en fra sundhedsområdet (husker ikke titlen) Så var timelønnen en del større for chaufføren end "sundheden".. men hvad de kostede arbejdsgiveren, altså med pension sygedagpenge osv. osv. (uden en "gratis frokostpause" ) var billedet at de reelt kostede det samme at have ansat i timen. Men de fik ikke disse omkostninger udbetalt / fordelt på samme måde. Chaufføren fik mere her og nu.. men når pensionstiden kommer... så var det omvendt.

MVH Njord
Citat fra njord

For et par uger siden havde "24 timer" eller var det "Søndagsavisen en sammenligning. sammenligningen var delt i to. dels uddannelsesmæssige sammenlignelige ( lige lang uddannelses tid ) Og i to niveauer. Ja der var forskelle.. Men sammenlignede man på skrå.. En lastbilchauffør med en fra sundhedsområdet (husker ikke titlen) Så var timelønnen en del større for chaufføren end "sundheden".. men hvad de kostede arbejdsgiveren, altså med pension sygedagpenge osv. osv. (uden en "gratis frokostpause" ) var billedet at de reelt kostede det samme at have ansat i timen. Men de fik ikke disse omkostninger udbetalt / fordelt på samme måde. Chaufføren fik mere her og nu.. men når pensionstiden kommer... så var det omvendt.


Prøv lige at kigge på de konkrete tal. Det kan man forholde sig til. Det er prisen inkl. pauser, fryns og pension osv.

Det er helt reelt og officielle tal jeg bruger.

Og med hensyn til pauserne så tror jeg ganske simpelt ikke på at forholdene er ens.

Ja du bliver muligvis også forstyret af en kunde engang i mellem. Forlænger du så din pause? Bestemmer du selv hvornår du vil tage din pause? Kan du tage småpauser af 5-10 minutter? Osv osv osv

Det kan vi ikke. Det er ikke en frokostpause. Det er reel arbejdstid.

/Jacob
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis