nedgravning af el. kabel

Jeg skal have monteret 2 havelamper i et havebed. Hvor dybt skal disse kabler graves ned i jorden, hvilke kabeltyper skal jeg bruge til formålet. er der eventuelle forholdsregler man skal være opmærksom på.
mvh. poule
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
EN meget simpel forholdsregel : Det er IKKE LDS:!!

Som elektriker har jeg utallige gange været ude i private huse, hvor sjovt nok HVER gang, at gruppen til køkkenet slog fejlstrømsrelæet, og sjovt nok har det altid været noget klamt der er lavet, og man er kommet til at hukke kabler over fordi man kun lige har smidt 10cm jord på..

Nej stop det og få fat i en elektriker og betal ham for det..!

Det er jo det samme som at begynde at murere en væg op selv, det gør man heller ikk bare lige..
Hej

Selv i dette oftest ret fredsommelige forum bliver vi nok ikke enige om den slags arbejde er lav-det-selv arbejde. Hvad med alle dem der laver den slags arbejde selv og laver det korrekt? Dem ser elektrikeren jo ikke noget til.wink Dem tror jeg der er mange af.
Så en simpel leveregl: Hvis du laver noget som du ikke må, så sørg for at du laver det rigtigt.
I øvrigt murer jeg selvfølgelig min mur selv.wink er ikke murer.


mvh Anders
Efter mange år i elbranchen og en del med tilsyn, tror jeg desværre ikke du har ret Anders. De fleste installationer af "lav det selv" folk kan spottes af en rutineret elmand.
Min erfaring er, at de fleste el-installationer udført af lægmand, i de fleste tilfælde ikke opfylder gældende krav fra lovgivningen og monteringen afslører at det ikke er en der til hverdag arbejder med el.
Om man vil udføre elarbejde selv, er ens eget valg.

KimK
Hejsa..
Så er der jo også lige den "detalje" at hvis huset brænder af eller nogen kommer til skade, er der alså ingen forsikring der dækker hvis det ikke er udført af et autoriseret firma.. og jo... det sker , desværre

Mvh Jan J
Annonce
Selv en elektriker må ikke udføre el-arbejde i sit eget hjem, da han ikke er autoriseret. Hvilket jeg tror der er mange der glemmer biggrin.

Kablerne skal graves ned min. 35 cm, herefter fylder du ca. 10 cm stenfri materialer henover og udlægger et rødt 10 cm bredt kabeldækbånd og til sidst retablere du ledningsgraven.

Ang. kabeltype så skal du som minimum bruge 1,5mm2 og som self. er godkendt til nedgravning.
Husk at hvis kablet lægges så højt - højere end 70 cm - så skal kablet beskyttes af enten rør, U-profiler eller plader

Dækbånd er ikke nok

Med venlig hilsen

Fladder
nu skrev jeg jo også et 10 cm bredt kabeldækbånd. Men ok min fejl formuleringen skulle self. være kabeldækplade. Men vil man misforstå så misforstår man, og så skrev jeg også min. 35cm hvilket jo er minimumskravet.
Citat fra gulseth

nu skrev jeg jo også et 10 cm bredt kabeldækbånd. Men ok min fejl formuleringen skulle self. være kabeldækplade. Men vil man misforstå så misforstår man, og så skrev jeg også min. 35cm hvilket jo er minimumskravet.


I min verden er der langt fra Dækbånd til dækplade -

Følger spørgeren dine råd - så ligger hans kabel ikke lovligt

Så det er vist ikke et spørgsmål om at ville misforstå - blot en præcisering

Beklager hvis du blev støt på manchetterne - det var ikke hensigten smile

Med venlig hilsen

Fladder
Der findes ikke et dækbånd der er bredere end 2 cm, jeg skrev 10cm og kan derfor ikke se misforståelsen.
Skulle jeg komme med et hurtigt gæt så bliver den røde dækplade 50% af gangende den bliver omtalt benævnt som kabeldækbånd, men det er en ligegyldig diskusion.
Go' aften
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis