nedgravning af el. kabel

Jeg skal have monteret 2 havelamper i et havebed. Hvor dybt skal disse kabler graves ned i jorden, hvilke kabeltyper skal jeg bruge til formålet. er der eventuelle forholdsregler man skal være opmærksom på.
mvh. poule
Jeg skal have monteret 2 havelamper i et havebed.... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man som privat person, vil spare pengene på sin installation og stadig have en autoriseret til at tilslutte, bør man nok tage kontakt til den pågældende installatør inden arbejdet påbegyndes. De fleste laver nok en aftale om at materialerne købes hos den autoriserede og at han "syner" det selv udførte arbejde inden han tilslutter. Så kan jeg ikke se det skulle give problemer. Men i den situation hvor hele installationen er udført af Onkel Harald" materialer hvorefter man kontakter den autoriserede, se det vil nok give problemer.
Det ville jo svare til at at invitere konen ud at spise på restaurant og selv medtage Bøfferne og bede kokken om at stege dem.

Det fikser jeg...
Skrevet af bifliv på 01 apr 2013 12:45
Ja det er en gammel bandit jeg har fundet - men den har stadig sin berettigelse

Det er jo ikke sikkert at installatøren vil lave arbejdet færdigt, da det er en amatør der har lavet den fasteinstallation - det kan jo alt andet lige givet amatøren større problemer end hvad godt er... 
Jeg vil mene at teksten giver amatører falske forhåbninger om at arbejdet er lovligt, hvis de udfører det som beskrevet - men det er måske bare mig, der er noget galt med

Jeg tror ikke der er en aut.  installatør, med ind over på ret mange af de spørgsmål, her på siden. ( så havde de nok spurgt ham )
Så derfor kan folk jo lige så godt, få at vide hvordan, den korrekte måde, at lave tingene på er.

 


Skrevet af bifliv på 01 apr 2013 12:45
Ja det er en gammel bandit jeg har fundet - men den har stadig sin berettigelse

Det er jo ikke sikkert at installatøren vil lave arbejdet færdigt, da det er en amatør der har lavet den fasteinstallation - det kan jo alt andet lige givet amatøren større problemer end hvad godt er... 
Jeg vil mene at teksten giver amatører falske forhåbninger om at arbejdet er lovligt, hvis de udfører det som beskrevet - men det er måske bare mig, der er noget galt med


Hej,, Mener ikke det er dig der er noget galt med.. Hvis vi taler om hvad der er lovligt og ikke lovligt.. Har du helt ret !
Mvh Jan

Har jeg misforstået noget? Er det ikke al udendørs EL- arbejde som skal laves af aut. Elinstallatør?
Hvis det altså skal laves på lovlig vis.

Når det er sagt, så er jeg af den opfattelse, at man godt selv må trække flexslanger eller faste elektrikerrør og sætte loftsdåser op, hvorefter el-installatøren trækker ledningerne og montage af diverse kontakter.

Hvis min opfattelse er rigtig, hvorfor den forskel? For det er sgu da ikke svære eller mere fare fyldt at grave et rør ned i haven end det er at trække det i loft og væg?


Den der med, at man skal købe materialerne hos installatøren, og med den mer fortjeneste, som han nu føler er rigtig, kan jeg ikke rigtig forstå at man skal påduttes, hvis man nu bare gerne vil købe hans ekspertise inden for EL-faget.
Vil I vove, at påstå at der er forskel på de LK produkter som der sælges hos onkel Harald end de LK produkter som el-installatøren bringer med? Ja, den eneste forskel er da, efter min mening, prisen.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Skal det gå efter reglerne, må du ikke trække rør, fræse riller, eller sætte dåser op.

Men nu hedder fora jo Lav Det Selv
Annonce
Skrevet af je__ns på 01 apr 2013 18:40
Skal det gå efter reglerne, må du ikke trække rør, fræse riller, eller sætte dåser op.

Men nu hedder fora jo Lav Det Selv


Hej Jens..
Du har helt ret, og der skal selvfølgelig være "plads"... men lovligt er det (som du også siger) ikke..og når man ser på hvad og hvordan der til tider bliver spurgt, kan det alså godt undre mig at folk forsøger at svare, og det er alså ikke alle svar der vidner om den store viden på området
Mvh Jan
Jeg syntes bestemt, at du bør nærstudere:

http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Der er det beskrevet præcist i, hvad du må, og ikke må, som forbruger..

Endvidere kan jeg fortælle dig, at det OPUS74 som sælges i Harald-Skrald på ingenmåde kan sammenlignes med det OPUS74 som installatører anvender - at dette er den eneste forskel jeg har set, er så en anden snak

Venligst
Sten Krog - Aut. el-installatør

En OPUS74 er vel ens, uanset hvor den er købt ????


Skrevet af je__ns på 01 apr 2013 19:45
En OPUS74 er vel ens, uanset hvor den er købt ????



Ja, det vil jeg nu også mene, medmindre LK producerer i to kvaliteter?

Den eneste LK opus kontakt, som jeg har kunne finde hos Harald Nyborg er denne type og den er desværre ikke angivet som en opus 74 : http://www.harald-nyborg.dk/p3281/opus-afbryder-staenktaet

Jeg kan godt se, at det er træls og svært at erkende at HN er så store, at de kan købe billigere ind en den lokale installatør.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Skrevet af AJohansen på 01 apr 2013 20:05
Den eneste LK opus kontakt, som jeg har kunne finde hos Harald Nyborg er denne type og den er desværre ikke angivet som en opus 74 : http://www.harald-nyborg.dk/p3281/opus-afbryder-staenktaet 


Evt. Det er OPUS73 som HN sælger - nu er det længe siden jeg har haft dem i hænderne men som jeg husker det så går Opus73 og Opus74 ikke helt hånd i hånd... 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis