nedgravning af el. kabel

Jeg skal have monteret 2 havelamper i et havebed. Hvor dybt skal disse kabler graves ned i jorden, hvilke kabeltyper skal jeg bruge til formålet. er der eventuelle forholdsregler man skal være opmærksom på.
mvh. poule
Jeg skal have monteret 2 havelamper i et havebed.... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan et rør er nu en god ting, - de røde 50mm.
Så kan man trække et nyt kabel ved behov.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Lige et par gode råd og anvisninger.
· Lav dig en plan over din have, så du kan tegne dine kabelføringer ind på denne.
· Lav dig et par fikspunkter, evt. hushjørner, og mål ud, så du ved hvor du har gravet dine kabler ned.
· Se nedenfor regler!
Udsnit fra stærkstrømsbekendtgørelsen.
522.8.2 Kabler i jord.
Note Bestemmelserne gælder ikke for kabler, som kun indeholder strømkredse med en nominel spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 120 V jævnspænding.
522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.
Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.
522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.
522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes et markeringsbånd.
Ved lægning af flere sideløbende kabler i samme kabelgrav kræves kun anbragt ét markeringsbånd midt over kablerne, såfremt afstanden mellem de yderste kabler er højst 0,2 m.
Er afstanden mellem de yderste kabler større end 0,2 m, skal der anbringes markeringsbånd over hvert af de yderste kabler og i øvrigt i et sådant omfang, at den indbyrdes afstand mellem båndene er højst 0,2 m.
522.8.2.4 Ved opføring fra jord til det fri skal kabler i fornøden udstrækning beskyttes mod mekanisk beskadigelse såvel over som under jordoverfladen.
Note Til beskyttelse af kabler ved opføring fra jord til det fri kan anvendes forzinkede jernrør, stålrør, kabeljern eller plastvandrør af polyæthylen efter DS 2119 for et arbejdstryk på mindst 0,6 MPa (6 kp/cm2). Almindelige installationsrør har derimod ikke den fornødne styrke.

Dette er hvad du gore selv.

· Grave randen I jorden. ( tag nogle billed, du har bevies at du har lagt dem I rigtige dybde )
· Lægge trækrør, husk ved opføringer at det skal være stålrør.
· Træk kablerne I røret.

Herefter skal du kontakte en elektriker, som skal tilslutte kablerne.

Så har du lavet det lovligt!


Gode råd fra en gravemand.

· Læg dine kabler så langt ned som det er muligt.
· Over kablerne lægger ud 5 cm. Sand eller grus.
· Læg markeringsbånd eller plader.
· Og igen sand eller grus 10 cm.

Når man graver næste gang vil man ramme sand eller grus først, herved ved gravemanden at der er noget under dette.

Hilsen

Boss

ja ja som der kan skydes fra de professionelle , men det er ikke alt der er lavet af en autoriseret der er korrekt lavet .
stødte selv på hovedkablet til huset under gravearbejdet , det gule markeringsbåns lå mindst 30 cm ved siden af .................. og det var lavet af en såkaldt autoriseret .............så det kostede lige 1200 kr til en reperation ...........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
målt strøm

alt efter om du vælger dækbånd den brede løsning kan du nøjes med 35 cm .
Markeringsbånd 70 cm
det er en generelt en dårlig ide at lægge kabler i grus eller andre skarpe kantede materialer, brug alm jord og sørg for at båndet nu ligger lige over kablet der behøves ikke anden form for skriftlig dokumentation. men ellers brug den sunde fornuft så kan det ikke gå helt galt.
Annonce
stårør til opføring er en oki løsning men den kan nemt komme til at skave kabler brug istedet de halve galv profiler de udformet til nettop offøring fra jord op af væg eller anden lodret , stærkstrøms regelmentet er udmærket men man skal jo kunne fortolke det og det kan man gøre ved at tænke logisk .
Ved opføring fra jord til det fri skal kabler i fornøden udstrækning beskyttes mod mekanisk beskadigelse såvel over som under jordoverfladen.

Læg dine kabler så langt ned som det er muligt.
· Over kablerne lægger ud 5 cm. Sand eller grus.
· Læg markeringsbånd eller plader.
· Og igen sand eller grus 10 cm


Her er et eks på at man ikke forstår hvad SB siger den siger at mekanisk beskyttelse altså at man skal beskytte kablet mod skarpe genstande, men i samme forslag står der at man skal anbringe kablet under grus forn´for at beskytte det og er det sb siger man ikke må så man skal bruge sin fornuft og alt det teori på den her type opgaver er overflødig
Dette er hvad du må gore selv.

· Grave randen I jorden. ( tag nogle billed, så du har bevies at du har lagt dem I rigtige dybde )
· Lægge trækrør, husk ved opføringer at det skal være stålrør.
· Træk kablerne I røret.



Hvor har du ovenstående fra???

Mig bekendt så må private ikke fremføre fastinstallation. Når man trækker kabler i rør, så udføre man fastinstallation, hvilket jeg mener er ulovligt..

Hvad har du at sige til det???
Det er en gammel tråd du har støvet af

Når nu folk selv, vil lave elarbejde, der kun må udføres af en autoriseret, kan de jo lige så godt, få at vide hvordan det skal laves.
Ja det er en gammel bandit jeg har fundet - men den har stadig sin berettigelse

Det er jo ikke sikkert at installatøren vil lave arbejdet færdigt, da det er en amatør der har lavet den fasteinstallation - det kan jo alt andet lige givet amatøren større problemer end hvad godt er... 
Jeg vil mene at teksten giver amatører falske forhåbninger om at arbejdet er lovligt, hvis de udfører det som beskrevet - men det er måske bare mig, der er noget galt med
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis