CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 920 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fed overfræser!!

Jeg er gang med at bygge en router, der minder rigtig meget om denne her.(tråd og billeder kommer)

Jeg har lige fået motorene og styringen hjem, og sidder og leger lidt med dem i mach3.(motorer og styring kommer fra diycnc.com)
Men jeg kan ikke få hastigheden over 750 units pr minut?(under motortuning)

Så mit spørgsmål er hvordan har du fået softwaren til at lave 14m/min?

På forhånd tak

Venlig hilsen
Palle
Hej Palle

Hvis du klikker på Ports and Pins under fanen Config, så ser du at der er noget som hedder Kernel Speed. Hvis du sætter den til noget andet end 25000 Hz (du skal have licens for at gøre dette og husk at genstarte Mach3) så giver det et teoretisk maksimum for hvor hurtigt du kan køre.

I forhold til hvad Steps/Unit er under Motor Tuning, så kan du regne den maksimale teoretiske hastighed ud. Min maskine er sat til 200 steps/Unit. Med 60000 Hz giver det et teoretisk maksimum på 60000 / 200 = 300mm/sek = 18mm/min. Mine motorer bliver upålidelige hvis de kører mere end 1400 omdr/min og da mine spindler har en stigning på 10mm/omdr., så giver det en hastighed på 14 meter/min.

Hilsen Brian
Mange tak.

Jeg prøvede det lige efter, og opdagede at jeg havde sat pulser pr mm til 2000, det var lige i overkanten.
Da jeg havde sat den ned til 200 istedet, kunne jeg se, at jeg kunne nå en teoretisk topfart på 7500mm/min, "bare" ved 25khz.
Hvis man så regner med, at kunne køre ca 5m/min vil det være fint nok til mit brug.

Jeg mener at kunne huske du kører med 425oz/in motorer?
Mine er 430oz/in(drevet parallelt med 5a driver) dvs ca samme str, så jeg burde vel egentlig at kunne køre ca samme hastighed som dig?

Kører du i alu med din også?

Venlig hilsen
Palle
Serie koblet stepper køre hurtigere end parallel.
Parallel koblet stepper har højrere moment

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Pilot,

Hvordan hænger det lige sammen??

Parallelt kan jeg gå med til at at man så har to akser til at en slæde frem for en.

Men serielt skulle køre dobbelt så hurtigt kan jag ikke lige se... Faktisk kan jeg ikke se hvordan stepper motorer kan køre serielt.

Mvh
Kim Mortenen
Annonce
Skrevet af kimfmx på 14 feb 2011 13:14
Pilot,

Hvordan hænger det lige sammen??

Parallelt kan jeg gå med til at at man så har to akser til at en slæde frem for en.

Men serielt skulle køre dobbelt så hurtigt kan jag ikke lige se... Faktisk kan jeg ikke se hvordan stepper motorer kan køre serielt.

Mvh
Kim Mortenen

Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden?

Det jeg mener med parallel er, at motorene er parallelt forbundne, dvs vinding 1a+1b og 2a+2b på "samme" klemmer.

Det jeg tror du mener er mekanisk parallel forbundet?

@Pilotfrom

Roy, som jeg købte grej ved, sagde, at man ville opnå både større hastighed og styrke ved, at parallel forbinde dem.

De trækker jo også dobbelt så meget strøm?

Men jeg har nu ikke erfaring nok til at hverken be-eller afkræfte jeres påstande.

Mvh

Palle

Ja ok, så er jeg med.. (-:
Skrevet af Palle B på 14 feb 2011 13:05
Mange tak.

Jeg prøvede det lige efter, og opdagede at jeg havde sat pulser pr mm til 2000, det var lige i overkanten.
Da jeg havde sat den ned til 200 istedet, kunne jeg se, at jeg kunne nå en teoretisk topfart på 7500mm/min, "bare" ved 25khz.
Hvis man så regner med, at kunne køre ca 5m/min vil det være fint nok til mit brug.

Jeg mener at kunne huske du kører med 425oz/in motorer?
Mine er 430oz/in(drevet parallelt med 5a driver) dvs ca samme str, så jeg burde vel egentlig at kunne køre ca samme hastighed som dig?

Kører du i alu med din også?

Venlig hilsen
Palle

Omdrejningshastigheden du kan opnå afhænger af hvor mange volt du føder dine motorer med. Formlen for hvor mange volt det ca. er, er følgende: 32 * kvadratroden af mH (milli Henry) som dine steppere er opgivet til.

Mine er på 3,2mH, så det giver ca. 57 volt og jeg føder dem med 56, så det burde være optimalt. Husk at dine drivere også er opgivet til en maksimum belastning som ikke må overskrides.

Hastigheden du kan opnå afhænger selvfølgelig også af hvilken stigning dine spindler har.

Jeg har ikke prøvet at fræse i alu endnu, men i forhold til hvad jeg har set andre maskiner kan, så er jeg ikke så bange for at prøve det :-)

Hilsen Brian
Tak for udredningen.

Men som nævnt før, har jeg ikke brug for det helt vilde i ilgang, det var bare for at sammenligne lidt.

Jeg bruger kædetræk i X aksen, til at starte med, og JA! jeg ved godt at tandrem/stang eller kuglespindler er bedre, men pga tilgangen, starter jeg op med denne løsning, så må jeg jo opgradere hen ad vejen.
Jeg har det hele liggende, så det vil være dumt ikke at prøve syntes jeg.
Hvis der var nogle der skulle være interesseret i min 1/4 hestes motor jeg brugte på min CNC, er jeg frisk på at sælge. Har kun været brugt sammenlagt 2 timer..

Mvh
Kim Mortensen
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også