CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Metalsnedker m. flere
Jeg har lige fundet jeres tråd her på forum, jeg søgte på mach3 pga. af jeg selv roder med at bygge cnc maskiner op, er kommet så langt at der mangler at lave redeskruer i plast til spindler, dreje ledespindler til leje pasninger gevind mm.Lede skrue er trapezgevind 16 mm, stigning 4 mm. Har prøvet at lave alt så let som muligt i metal, så plastbøssene har m24 udv, tg 16mm indv. Som jeg læser i jeres indlæg har jeg været heldig med min stigning på spindler (4mm) jeg vil kører direkte uden reduktion, har drejet nogle lejehus, med plads til en kobling ( 18 mm 6mm hul i midt til aksel, 3 stk 3mm huller udenom, skrælle en kuglepen, klippe plastrøret i 2 cm. stykker, tynd pianotråd i rørene, 2 styk op mod hinanden med ½ mm luft, mellem de 2 18 mm rundjern, med 2 kærvskruer i hver til at holde aksler).
Har valgt hårforcromet aksler til linier styring, med oliebronce bøs til leje, 25/20/15 mm aksler,
Jeg har lavet en trædrejebænk der kan tage Ø600 mm x 100, også til cnc, som også mangler spindler med plastbøs. Lavet 2 limpresser til stavlimet træ 5 t pres kan klare 600x600x100.
Er ved at være klar med rundbord til båndsav, så jeg kan save 600x600 og mindre i spring på 50 mm, med tilspænding, det sidste volder dog en del problemer pga. den lave tilspænding ved så stor diameter.
Derfor er i helt stoppet her på forum, eller har i fundet sammen andet sted. Jeg kunne godt tænke mig at møde ligesindede for at udveksle ideer/erfaringer, for de fejl man opdager efterhånden man bliver færdig med sit procekt, ønsker man jo ikke at andre også gør, er der nogen steder på dansk der udveksles ideer ang. cnc, Engelsk er til at fatte meningen med og ikke ret meget mere, derfor cnczone forum hvor alt er Engelsk kan læses, men ikke spørges på pga. sproget.
MVH. Tommy.
Hej

Jeg ville foreslå et snekkegear plus et gear med tandrem så skulle du nok kunne få den tilspænding ned biggrin

Skal det drives med en stepper eller?

Hilsen Børge

www.WoodSign.dk

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Har en lille motor der kører 2,6 omd/min, men skal betydeligt længere ned, har tænkt på at bruge en steppermotor, hvor langsomt kan den køre og samtidig trække, har på et tidspunkt hørt om at en mp3 afspiller kan bruges til at drive en steppermotor, det ville jo være fint at kunne ændre omd. på rundbordet. Forskellen på ø 600 x pi i 100 mm ovntørret bøgetræ til ø 250 x pi i 50 mm, giver jo en voldsom forskel på gearinge, min båndsav er en god hobby model, så det er bedre at drosle lidt ned end at "myrde" den ved overbelastning. Er der nogen der kan give et bud på mm/minut i 50 og 100 mm ovntøret træ.
MVH. Tommy
Jeg er ved at bygge denne her CNC fræser...
Den ser ud til at være noget størrere end dig, og temmelig meget tungere...

www.mechmate.com

Indtil videre har jeg brugt ca. 8000 på materialer og elektronik, men er ikke helt færdig endnu. Der mangler stadig maling, og en del mekaniske komponenter...
Tegningerne til maskinen er gratis indtil videre, og hvis der på et tidspunkt bliver et download gebyr, så skal man bare kontakte mig da jeg har alle tegninger på hele maskinen...

Men det skulle gerne blive en meget god maskine, med en god skærekvalitet og hastighed.
Med lidt held skulle min gerne være færdig her engang sidst på sommeren...
Hej Kim.....

den må vi da straks have lidt "prale" billeder af...
Det er ellers et rimelig stort projekt...

Vi glæder os til at høre og SE mere..rolleyes

MVH Njord
Annonce
njord:

Jeg skal lige se hvad jeg kan finde af billeder på den. Lige pt står den sådan lidt rusten i garagen. Men det gør ikke noget da den alligevel skal sandblæses inden den bliver malet her om et par måneder.
Men jo det er et stort projekt...
Hov forresten, hvis der skulle være andre der er interesseret i at starte en mechmate, så sig til. Jeg arbejder med laser til dagligt og kan laserskære alle dele der skal laserskæres til overkommelige priser... :-D
Så lige denne tråd, og er selv igang med samme.
Min ser sådan ud indtil videre, men bliver nok ikke færdig med den før til vinter pga renovering af værksted tongue

http://badsector.dk/view_album.php?set_albumName=ACNCmachine

Har købt liniære føringer med slæder til Z,X og Y.

Fræseren bliver en Krell FME1050 som kan styres mellem 10-32000 rpm.

Overvejer at importere en del liniære føringer her senere på året, samt sælge min elektronik som byggesæt hvis det har intr. for nogle.
Har set en del på nogle glideskinner fra Igus dryline, de ser meget nemme ud, hvis tanken er at lave en STOR maskine, og prisen afskrækker ikke, og fordelen er (modsat min) at der ikke skal lægges så meget arb. i at fremstille, tror at hvis man bruger en 50 mm mdf plade, skruer glideskinner fast, til den ene retning, og lave bevægelsen med tandrem/steppermotor. Lave en "bro" af kraftig rørprofil, monterer glideskinner derpå, "broen må gerne veje godt til, glideskinner kan tåle 300-? kg. tryk, monterer tandrem/steppermotor, kan købes færdig i op til 1 m vandring, med udtag til motor/steppermotor. Adr. er: /www.igus.de/wpck/default.aspx?pagenr=1994&C=DK&L=da
Det er en dansk side, hvor der kan laves prøvebestiling med pris for et procekt.
Tandrem/glider system : www.igus.de/wpck/default.aspx?pagename=drylin_zlw&C=DK&L=da
Håber dette kan give blod på tanden for nogle.
MVH. Tommy
har du hørt priserne på dem der ?
For sidst jeg tjekkede kostede en med 500 mm vandring ca 5000 kr + motor...
Der er yderligere 863 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også