CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 860 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
før i tiden da det var Art der var hovedmanden bag udviklingen kom der nogle gange flere opdateringer om ugen.... Når der blev opdaget et problem så blev det rettet med det samme... ikke lige som windows 7år og 2 versioner senere.....
Hvis man vil være HELT up to date med dokumentationen så følg med på deres forum. Det du skriver med at det er nemmere at have det hele på én pc kan jeg ikke rigtig følge? Det mest smarte setup (i mine øjne) er at have én maskine til at styre Mach3 som der ikke ligger alt muligt lort på, og én maskine til at tegne og lave Gcoder. Så kan man tegne et nyt emne osv imens man fræser et andet... Hvorfor du vil dreje emnet imens det køre forstår jeg ikk, jeg syntes det er sjovere at se på det rigtige værktøj end det på skærmen.... Men ellers kan du jo dreje emnet i dit toolpath vindue og så hoppe imellem de to view... ved ikke om det er nok at trykke på "hold" ændre view og så "start" igen... ellers må du stoppe og derfter starte igen med "start from here" (eller hvad nu den hedder)
Ang. om det er "pænt" eller ej. Så står det dig jo helt frit for at lave din egen skærm med lige præcis de knapper du bruger og med lige præcis de funktioner som du har brug for. Incl størrelse på toolpaht farver på din danske tekst og baggrunde osv. osv
Noget andet er at programmet er lavet af, og for brugerne. Det er ikke tænke som et 100% idiot sikkert klart produkt til lige at smække i en pc og så køre vi..... fordi der hele tiden sker noget nyt og dem der er med til at udvikle programmet sikkert også syntes det er sjovere at lave spåner end at tæve i tastaturet så halter dokumentationen måske lidt... men har man selv samlet stumper til en maskine og fået den til at køre uden manualer og uden at springe alt for mange sikringer derhjemme så skulle det jo ikke betyde noget for at prøve sig lidt frem med programmet. (manualer bliver jo alligevel først hevet frem når ALT andet fejler!) Det koster jo næsten ingenting sammenlignet med hvad der ellers kan købes... Uanset grønne eller andre mærkelige farver så mener jeg stadig man får LANGT mere end det man skal betale for det.
Ser man det som en kasse med byggesten som man selv kan sætte sammen til lige det program man ønsker til lige præcis MIN maskine så er det en helt fantastisk dejlige kasse man får med Mach3

Nå det blev en længere smørre.... sorry

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Børge,

Det er helt iorden med en ordentlig smørre, og jeg tror vi vil forblive uenige om nogle af tingene, men sådan er det bare, vi har alle forskellige holdninger.

Men tilbage står en bruger der gerne vil lære dette værktøj at kende, men er ude af stand til det pga. manglende dokumentation. Og jo jeg har prøvet mig frem, og mine stop kontakter har reddet mig et par gange på trods af softlimit er sat korrekt op!!, så det med bare at klikke rundt kan også have konsekvenser. Tror nu vi kommer fra en lidt forskellig verden.. hvor software ikke må releases uden grundig dokumentation....

Kan du ikke hjælpe mig med at klikke lidt rundt og fortælle mig hvad "To Go" knappen er til, og evt. fortælle mig hvad man skal bruge siden "offsets" til.

Mvh
Kim Mortensen

Mach3 er for mig en kasse med en masse værktøjer som jeg ALDRIG selv ville kunne lave. Og med den indbyggede mulighed for at jeg endda selv kan bygge det sammen til lige præcis det jeg vil have det til, og til små penge. Det er et koncept der dur for mig. Vil man have en fix og færtig pakke så er det ikke mach3 man skal kigge efter. MEN så skal man også lade være med at klage når regningen kommer....
Mangler man en funktion i Mach3 så er der ALTID en venlig sjæl der er behjælpelig på forumet og intet problem er for stort derinde. Har man derimod købt noget der er plug and Pray.... så er det dét man har købt og mangler der en funktion... ja så bliver den ved med at mangle..... 

Har aldrig haft brug for Offset, eller "to go" så jeg kan ikke lige her sige dig hvad de gør, men jeg vi da lige prøve dem når jeg kommer til maskinen næste gang.
Du har jo altid muligheden for at finde de funktioner DU skal bruge, og så fjerne resten....

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hov, billedet var ikke med...

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg mener at GoTo gør det at den viser hvorlangt der er hen til næste punkt. Jeg har slettet knappen og lavet en ny der hedder goto zero, der kør følgende: Kører Z op i top, og flytter fræser til X=0 og Y=0. Den bruger jeg meget.

Offset, den skærm kan du gøre ting med fixture osv. Jeg har f.eks gemt en masse nulstillinger i mach, der passer til forskellige opstillinger jeg bruger.

Generelt betragter jeg slet ikke de skærmbilleder som selve programmet, men mere et eksempel på hvordan man kan lave sin XML fil (konfiguration).

Jeg har fjernet alt det jeg ikke bruger, og lavet nye funktioner jeg savnede. Meget fleksibelt.

Annonce
Min Mach bruger siden med Offsets til at nulstille værktøj, finde kanten af materialet med værktøj osv. Du kan få dem til at virke ved at lave macros til de forskellige knapper. Jeg har ikke forstand på det, så jeg har hentet en "færdiglavet skærm" et eller andet sted på deres forum.
Du kan få alle knapper til at udføre en funktion med de macros. Du kan ændre knappens udseende,størrelse, tekst osv. Der er video tutorials på hjemmesiden.
Hvis du vælger Operator/edit button script, så kan du rode med det på en eller anden måde. Jeg har bare ikke lyst:-)
Hvis du er programmør, så må det være ren guf for dig:-)

Mvh Adam
Ja det var også det jeg forsøgte at vise med den "skærm" jeg har lavet med præcis de knapper og macro programmer jeg bruger.
Eller rettere på det tidspunkt hvor jeg lavede den, der kommer sjovt nok altid noget mere til hele tiden.... :o)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg har kikket kort på det med at ændre skærmbilledet. og det er lidt fristende... alerførst skal jeg vide hvad prohgrmmet kan, og hvilke metoder deres SDK supportere før man kan lave nogle plugins..

Men tak for forklaringen med offsets og "to go", Det er noget jeg vil kikke på når jeg starter maskineriet igen. Jeg har fundet et .set fil man installere i MACH3, så man får nogle extra brugbare knapper i offset vinduet, så kan man bruge det til at finde kanter på emnet ved hjælp af probe input.

Mvh
Kim Mortensen
Nu kører min anden CNC, og jeg forsøgte at lave en 3D ting i MDF, ud fra Meshcam.. Og jeg har pludselig forstået et nyt problem... Støvsugning... Er der nogle der har erfaring med støvsugere til at bruge når man arbejder i træ med CNC.. Har dog en dag brugt min alm. hus støvsuger til fræsning, men efter en time konstant kørsel lugtede den ikke så fornøgelig...

Har andre erfaringer med støvsugere der kan køre i længere tid...

/Kim Mortensen
Der er yderligere 83 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også