CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 800 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fræser bits købt på ebay, og jeg ved ikke specielt hvordan man ser om det er specielt beregnet til alu.

Det alu jeg har arbejdet med virkede nu begge meget ens at arbejde med, og det kunne sagtens bearbejdes.

Mvh
Kim Mortensen
Det kan du ikke "bare" se. Jeg har nogle til plast og nogle til Alu. Står man ikke med dem begge i hånden så er der ingen forskel.
Hvis det "sagtens" kan bearbejdes hvad er så problemet.. !? :o)

Hilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det var bestemt stål der skulle bruges til Fræsning i metaller. Så langt er jeg sikker.

Jeg har vel for såhvit ikke noget problem, Men da jeg ikke har så meget erfaring i fræsning, vil jeg såmend bare spørge mig til råds hos de mere erfarne. Der er mange faktorer at skrue på for at optimere resultatet, og der er nemt nok at sætte tilspænding ned, og kun skimme overfladen ved hvert pass for at lave en perfekt overflade, men det er ikke optimalt med hensun til tiden, derfor hører jeg mig bare lidt omkring hvad andre gør/kan med deres maskiner så jeg har noget at rette mig efter. Jeg ved f.eks ikke om det e rnormalt at man fræser i fuld skærs længde hvis fræseren kan magte det, eller det er normalt at tage flere pas for bedre resultat. etc etc. Husk på at jeg praktisk talt aldrig har set en rigtig fræser arbejde i alu, foruden dem man kan se på youtube, som fræser en motorblok på 3 minuter.. Og så er man jo lige vidt.

Mvh
Kim Mortesnen
Hej Kim,

Øvelse gør mester... Der er mange faktorer på spil som du også selv er inde på, hvilket kan gøre det kan være svært at udpege alle på en gang. Men som udgangspunkt ved alu fræsning, skal man bruge det rigtige værktøj, for at få det bedste resultat. Hjemmelavede fræsere er ikke altid de bedste til fræsning i stål, da de ikke er stabile nok. Man må derfor leve med de resultater som kommer ud af dem på bedste vis. Det gælder om at finde maskinens begrænsninger, så man ved hvor langt man kan gå uden det går galt.
Hvis du har planer om at fræse i alu frem over, skal du sørge for at du har så få vibrationer som muligt. Altså fastspænde alt, holde dine afstande korte, og undgå lange udhæng. Vælg et skarpt værktøj, og evt. en 1skærk fræser eks en skarp HSS stikkel. Nogle maskiner kan ikke arbejde i HM, hvis de er for ustabile. Det vil blot ødelægge endefræseren. Selv en gammel, men stor og tung fræser vil ikke kunne fræse med HM, hvis der er for meget slør i spindlerne. Så jeg kan kun anbefale at prøve sig frem, så man ved hvilke begrænsninger maskinen har. En 4skærs fræser er ud fra mine erfaringer ikke godt til alu eller på nogen måder for træ. MAX 2 skær. Ved alm. stål, kan du vælge 4 skrær...
Jeg ville som udgangspunkt vælge en skarp stikkel eller en 1 skærs fræser ud fra det jeg kan vudere. Hvis det også fejler, er det nok mere fræserens konstruktion der ikke er bygget til at fræse i stål. Men det skader jo ikke at prøve det af..

Held og lykke med det.... Kim
ok, jeg vil prøve at finde mig nogle stål med 2 skær kun, og så en rund næset også. Så må vi se hvad den siger (-:

PS. Det har altid været meningen at den maximalt skulle kunne bearbejde Alu, og ikke Jern eller stål.

Mvh
Kim Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
2vs4 skær(1vs mange) er et spørgsmål om plads til spånerne, således at der ved sporarbejde skal vælges en 2 skærs. En 4skærs er stivere, da der er mere kernematerile - men mindre spånplads, og har derved nemmere ved at køre et mål ned på tolerance. Nu har jeg ikke læst tråden, men noterede noget om vibrationer. Ud over udhæng, opspænding osv. er det min erfaring at en skrubfræser har meget mindre tilbøjelighed til at vibrere end en slet.

Peace through superior firepower.

Nu har jeg bestilt følgende skær:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250570013811

Men har iøvrigt ledt langt efter fræser stål på ebay der specifikt var beregnet til Alu, men det er næsten umuligt at finde.. Og jeg kender ikke lige nogle steder hvor man kan købe sådanne stål til brugbare priser.

Mvh
Kim Mortensen
Kig her:

http://www.sorotec.de/shop/index.php/cat/c155_END-MILLS.html
KJ værktøj har endefræsere beregnet til bearbejdning i alluminium

Prøv evt at se her for endefræsere til bearbejdning af jern
www. net2l.dk
www.vcfyn.dk

Her har jeg handlet flere gange og altid været tilfreds.
mvh jens
Jeg skal lave nogle plader til at skjule min gamle postkasse spræke i min hoveddør. Den er originalt lavet i mahogni. Er der nogen der har erfaring med fræser bits til mahogni, hastighed, hvor man køber dem etc...

Mvh Kim Mortensen
Der er yderligere 143 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også