CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 810 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke bare et regtangulært hul ? Hvis ja, så skal de vel bare saves ud?
Ellers brug et skarbt værktøj, ikke for mange omdr. og fuldfart på fremføringen :o)
Du skal lave spåner, IKKE støv så får du brændemærker på træet...
Så går det nok...

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

hmm Det er et mahogni dørparti, så jeg har så sandelig ikke tænkt mig at lave en absolut minimumspræstation når man nu har en CNC der kan knokle for en. Jeg havde tænkt mig en plade der dækker hullet, med krummelurer på kanterne så det ikke bare ligner et bræt der er slasket på.. Selve hullet skal fyldes med rockwool ell. kunne evt gravere navnene i pladen some extra finesse.

Kan man bruge metal fræse værktøj til mahogni, eller skal jeg investere i noget nyt grej igen.

Mvh
Kim Mortesnen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.

Jeg er igang med at lave lidt research på, hvad der skal til for at lave min egen CNC-fræser.

Jeg har med stor interesse læst indlæggene i dette forum og er glad for, at der findes et interesse-forum for netop dette område i lille Danmark. Det er desuden en fornøjelse at de de fede designs I har lavet og faktisk se dem ført ud i livet.

Som I alle ved, i hvertfald jer, der allerede har lavet (eller er igang med at lave) jeres egen CNC fræser, så er det forbundet med en hulens masse ubesvarede spørgsmål og overvejelser i starten, e.g.:

- Hvor stor skal den være (x,y,z)
- Hvor stabil skal den være, i.e., kan jeg nøjes med trapezgevindstænger eller skal det være kuglespindler?
- Hvor kraftige skal stepmotorerne være?
- etc. etc. etc.

Uden at have designet så meget som een eneste stump, er jeg dog klar over, at den CNC jeg vil designe skal være temmelig stabil/kraftig. Jeg agter bl.a. at lave svalehale-sinker i 19mm egetræ hvilket, for den ene part af samlingen kræver, at fræseren kan æde sig igennem i et enkelt gennemløb.

Desuden skal den være ret nøjagtig uanset belastning, inden for rimelighedens grænser.

Lidt research viser mig, at det ikke er stepmotorerne (jeg har udset mig nogle NEMA 23 eller NEMA 34 + elektronik), der er det dyreste, men at det simpelthen er materialer (skinner/aluminium/spindeler etc.), der koster kassen.

Tænker jeg lidt tilbage på "gamle dage", fandtes der produkthandlere spredt rundt omkring, hvor man kunne gå rundt og rode og finde alskens ting og sager i metal og købe det for en slik. Nuomdage, er det hele vist lidt mere formaliseret. Er der nogen af der, der kan give nogen gode tips til, hvor man f.eks. kan finde billigt aluminium (i kraftige dimensioner) og generelt metal i alskens udformninger, brugte gearmotorer etc.?

/Tim

 

Udfra:
"Jeg skal lave nogle plader til at skjule min gamle postkasse spræke i min hoveddør. Den er originalt lavet i mahogni"

Læste jeg at hullet skulle lukkes...?
Der stod absolut intet om krummelurer kanter eller navne.....

Det forslag jeg kom med var bestemt heller ikke ment som en minimumspræstation eller for at slaske noget på, men et forsøg på at svare på det der faktisk blev spurgt om...[script removed]


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Børge,

Ja det har du nok ret i (-: jeg havde nog et billede i hovedet som jeg ikke kommunikerede korrekt ud. Men altså noget kant halløj som skrues på istedet for metal-brevspræken, så det der ud som en dekoration og ikke et bræt. (-:

Kan man bruge metal fræser bits til mahogni.

Mvh
Kim Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tim,

Du har fat i det rigtige. Produkthandlere findes stadig, og jeg går stadig en tur engang imellem og finder gode materialer man betaler kilopris for. (tæt på ingenting).

Ellers har jeg fundet materialer på ebay, men mest fordi jeg som privatperson ikke har uhæmmede resurcer til prisen. Så jeg måtte gå baglens, og købe brugte spindlerog førringer, og designe maskinen efter dette. ellers går man normalt den anden vej og finder ud af hvad man skal bruge af størrelse/præcision etc, og i dyre domme køber førringer og spinder der passer.. Det er op til den enkelte.

Taler selvfølgelig uden erfaring i træ arbejde, men tror ikke det er så svært at lave et soldt design til at fræse i træ.

Mvh
Kim Mortensen

Mvh
Kim Mortensen
Skrevet af Tim Petersen på 21 feb 2010 22:49
Hej.

Jeg er igang med at lave lidt research på, hvad der skal til for at lave min egen CNC-fræser.

Jeg har med stor interesse læst indlæggene i dette forum og er glad for, at der findes et interesse-forum for netop dette område i lille Danmark. Det er desuden en fornøjelse at de de fede designs I har lavet og faktisk se dem ført ud i livet.

Som I alle ved, i hvertfald jer, der allerede har lavet (eller er igang med at lave) jeres egen CNC fræser, så er det forbundet med en hulens masse ubesvarede spørgsmål og overvejelser i starten, e.g.:

- Hvor stor skal den være (x,y,z)
- Hvor stabil skal den være, i.e., kan jeg nøjes med trapezgevindstænger eller skal det være kuglespindler?
- Hvor kraftige skal stepmotorerne være?
- etc. etc. etc.

Uden at have designet så meget som een eneste stump, er jeg dog klar over, at den CNC jeg vil designe skal være temmelig stabil/kraftig. Jeg agter bl.a. at lave svalehale-sinker i 19mm egetræ hvilket, for den ene part af samlingen kræver, at fræseren kan æde sig igennem i et enkelt gennemløb.

Desuden skal den være ret nøjagtig uanset belastning, inden for rimelighedens grænser.

Lidt research viser mig, at det ikke er stepmotorerne (jeg har udset mig nogle NEMA 23 eller NEMA 34 + elektronik), der er det dyreste, men at det simpelthen er materialer (skinner/aluminium/spindeler etc.), der koster kassen.

Tænker jeg lidt tilbage på "gamle dage", fandtes der produkthandlere spredt rundt omkring, hvor man kunne gå rundt og rode og finde alskens ting og sager i metal og købe det for en slik. Nuomdage, er det hele vist lidt mere formaliseret. Er der nogen af der, der kan give nogen gode tips til, hvor man f.eks. kan finde billigt aluminium (i kraftige dimensioner) og generelt metal i alskens udformninger, brugte gearmotorer etc.?

/Tim

Hej Tim.

Nu kan jeg se at du er fra Sønderborg-området, så det er da muligt at jeg kan hjælpe dig med at skaffe nogle materialer osv.

Du kommer tilfældigvis ikke fra Øster Snogbæk?

Hilsen Brian
Hej Kim.

Tak for det hurtige svar. Så vil jeg prøve om jeg kan finde en produkthandler i nærheden, og een, der evet. har noget jeg kan bruge til projektet.

Du har selvfølgelig ret i, at træ ikke kræver så meget (så mange kræfter) at arbejde i, som metal, men ikke desto mindre skal det nu alligevel være stabilt.

Man arbejder med en væsentligt højere tilspænding i træ, i forhold til metal. Alene fordi man også arbejder med langt højere omdrejninger og derfor skal rive nogle spåner af i en fart for ikke at brænde fræsejern og træ for varmt. Det betyder selvfølgelig også, at der skal bruges en del kræfter.

Nøjagtigheden er, af flere årsager, knap så afgørende, ved arbejde i træ, men jeg agter at bruge CNC'en til metal-fræsning også, så...
Jeg har vedlagt et par billeder af min nuværende hjemmelavede "skabelon/fræseanordning", som jeg bruger til at lave svalehale-samlinger, men det er desværre lidt begrænset, hvor alsidig den er. Den er ganske udmærket til en masse ting, men egner sig f.eks. ikke til at lave det man kalder fordækte sinker, hvilket f.eks. bruges i skuffefronter, etc.

Derfor tager jeg tyren ved hornene og laver noget mere fremtidsholdbart, i form af en CNC.

/Tim

 

Hej Brian.

Nej, jeg er fra Sønderborg :-)

Det lyder da interessant m.h.t. materialer. Jeg har googlet og googlet, men det er næsten udelukkende industri til industri, eller noget man skal få specialfremstillet på en maskinfabrik, med mindre det lige er 12mm gevindstænger fra jem-og-fix, hehe ;-)

Kuglespinler og linieføringer skal man nok være meget heldig for at finde brugt, men der er mange andre ting, der kunne være interessante. Det ville være kanon, hvis der er andre muligheder, for det er godt nok noget pebret at købe nyt.

/Tim

 

Hej Tim

Jeg har også overvejet at bygge min egen cnc fræser og står lidt i samme situation mht materialer.
Ang. produkthandel var jeg engang ude hos uniscrap i aalborg og købe nogen rustfri stål. Der ligger også en uniscrap i vollerup, måske kan du finde noget der. Har dog ikke selv været der ude. Ellers kan du kigge byggemarkederne i Flensborg. Specielt Bauhaus har et godt udvalg af profiler, mest alu, men også jern og rustfrit.

Er du blevet klogere på hvor stor den skal være?. Hvis du kan nøjes med en 50-60cm kan det være jeg kan støve en spindel op. Det er dog med plastik møtrik, den kan dog uden problemer klarer en 60-90kg.
 
/Lasse  
Der er yderligere 133 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også