CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 790 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Point taken, jeg vil ikke forstøve spritten. Iøvrigt har jeg ikke kul-motorer i min konstruktion.

Mvh
Kim Mortensen
Nå men jeg havde ikke en ordentlig dispenser til sprit, så det blev lidt på felt maner med at hælde på en pind og føre det ned på materialet, men det er ihvertfald klart at der er en klar forskel på med og uden sprit.

Desuden satte jeg dybden af snittet til 0,2 mm, og experimenterede med tilspændingen, som jeg uden problemer kunne skrue over 500mm/min, men det bedste resultat blev 300-400 mm/min.

Det gode ved sprit er at det fordamper rimelig hurtigt, så man kan være lidt rundhåndet med spritten, jeg skal dog lige have fundet en god måde at kunne strinte sprit på emnet i tide ..

Mvh
Kim Mortensen
prøv med et sugerør, ned i bøtten, på med fingeren, over til emnet, af med fingeren....

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Nu har jeg for første hgang lavet et helt emne som jeg har tegnet helt fra bunden, og det er imponerende at følge det fra tegning til metalemne.

Der er dog noget der undrer mig lidt. Når jeg skærer i aluminium kommer der på siderne af rillen nogle små spåner, lige som de har smeltet sig fast. Er det normalt, eller er der noget jeg gør galt.

Jeg med 350 i tilspænding, og med sjat sprit køling/smøring. men de kommer alligevel.
jammen du skal også tage noget i dybden 0.2 er jo ingenting... det er spåner du skal lave, ikke støv. sæt din feed til 250mm som jeg skrev sidst og tag så måske 0.4 i dybden.... det er spånerne der skal fjerne varmen, ikke spriten

Prøv igen :o)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Annonce
Nå men jeg prøvede igen, og experimenterede med nogle forskellige hastigheder.. Men det er lidt lige som racerløb, når man har fundet grænsen er det der hvor det går galt, derfor savner jeg lidt nogle erfaringer fra andre. Maskinen kan sagtens kører en tilspænding på 300-500 mm/min, og sågar igennem 4,7 mm alu. Og den lave flotte spåner der er lige så lange som dubden, men den larme barer som en i helvede (men taber ikke steps), og finish af bunden af det fræsede er ikke så flot som hvis man f.eks kun kører igennem 0,2 mm materiale.

Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge som en god retningslinie når jeg laver Alu arbejde.

Mvh
Kim Mortensen
Alu er ikke bare alu, der findes 100 vis af typer... der findes endda nogle der er specielt lavet til at fræse i :o)
Så er der værktøj med lige så mange varianter. Så kommer vi til maskinerne... huha der er mange, og nu vil folk også selv bygge dem. Så er der opspændingen af den plade eller det emne man vil bearbejde......der findes ikke nogen 100% idiot sikker opskrift.
Når man kan køre 100 ens emner så kan man justere sig 100% ind. Laver man så en ny opspænding af et nyt emne, ny størrelse, andet matriale, andet værktøj eller lignende, ja så kan man risikere at man skal lave alle sine parametre om igen.... sådan er det bare.
Men hvis du nu går ud fra at du køre ca 200 skæremeter/min og så tager .1mm pr tand så er du jo startet et sted...
Ja det larmer lidt! men det er jo også lidt op til maskinen, og hvor den står. Det er jo ikke for sjov skyld at rigtige maskiner vejer som et mindre hus og at findamentet er dybt i jorden eller ihvert fald boltet solidt fast dertil... man kan ikke forvente at en hjemmebygget eller kinøjser model der vejer 30Kg står helt fast og ikke larmer.

Prøvede faktisk selv at lege lidt med det igår, indtil der (heldigvis) kom en og skulle have lavet noget træ :o)
Kan ikke fordrage lugten af sprit (det er noget man drikker....) og så har man de der spidse spåner liggende over det hele...
Men det gik fint, experimenterede en del og endte vist med at køre med 10.000 omdr og 2500mm/min (kan ikke helt huske det? Men det virkede :o)

Hilsen

Prøv igen

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg kan ikke køre 10.000 RPM, og med 2500mm/min tror jeg bestemt der vil gå noget galt. Så det vil jeg bestemt ikke prøve.

Tror det er som du siger noget man skal finde ud af hver gang man laver et emne. mit firkantede rør jeg fræste i går i resonans, så det larmer ubehageligt, hvor det solide emne tættere på planet giver bedre resultat.

Mvh
Kim Mortesnen
du skal øge din tilspænding, og sørge for at dit emne sidder 100% fast, også der hvor du ikke arbejder...

hilsen

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Bruger du fræsere spec. beregnet til allu?
Og ja der findes allu som bare er umuligt at arbejde i...
Ligesom der findes typer, hvor næsten alt lykkes...
Der er yderligere 153 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også