CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 780 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal op på noget der ligner 250mm/min med det værktøj og den spindel hastighed. Og så skal du bruge noget sprit til at køle med. Støv er dårligt, spåner er godt...

Hilsen

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Uha, det lyder farligt med den hastighed (-: Så kommer der press på maskinerier.. jeg prøver med lidt jogging hen over emnet førsttror jeg.

Hvor meget materiale tager man normalt af pr. gang. går ud fra det er mellem 1 og ½ mm pr gang.

/Kim Mortensen
Uden at kende din maskines stabilitet, ville jeg sig du skal prøve dig frem med henhold til spåndybden. Som udgangspunkt skal du kører de 250 i tilspænding med den hastighed som børge er inde på.
Jeg ville vælge en 2skærs HM eller HSS fræser, og så enten sætte en luftslange ned mod skæret, eller tilføje sprit i ny og næ, så skærer fræseren meget bedre. I tilfælde af at du kører for langsomt, slider du din fræser op inden længe. Så vil det være bedre at du giver den noget mere tilspænding, og ikke tager så stor en spåndybde af gangen.
Du kan jo evt. øge tilspændingen mens du fræser i mach3. Så kan du bedre vudere fræserens gang. Men husk kølingen... Ellers slider du også for meget på skæret.

Kim
Jeg har godt nok overvejet en forstøver med sprit, som jeg har set anvendt på youtube. Jeg prøver med 250 i tilspænding gradvist, og så starte med ½mm gods fræsning først.

Mvh
Kim Mortensen
Jeg kiggede lige på dine videoer.
Der skal klart mere tilspænding på, du laver ikke spåner, men mel.
Prøv med 0.2...0.3 mm skæredybde først, så du får lidt fornemmelse uden at der er alt for meget pres på maskinen.

Bent.

Annonce
"Jeg har godt nok overvejet en forstøver med sprit"

Wow! Arbejder du udendørs? Eller er jeg spændt på hvad der sker når dampene når kullene i din fræsemotor...
Drypsmør med petroleum i stedet, det er ikke så hidsigt.

Bent.
Sprit er fremragende til brug ved bearbejdning i allu...

Om der kan opstå eksplotionsfare ved jeg ikke, har kun brugt det ved drejebænk, med 3 faset motor.
Men sprit er jo let antændelig især hvis der er varme tilstede.
Spriten skal ikke forstøves, det skal bare hældes på...

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Ja helt rigtigt, selv et lille skvat sprit gør underværker...
Vi er enige om at sprit er fremragende som skærevæske til aluminium. Men squ ikke med forstøver!!

Bent.

Der er yderligere 163 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også