CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 770 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver nok lykken og køber en meter af den aluminiums profil til mit x.plan. Godstykkelse på 4 mm virker umiddelbart ok.

Støbejerns planet vejdede omkring 50kg, og det syntes jeg umiddelbart bliver lidt voldsomt når jeg har en bevægeligt x-plan.

Mvh
Kim Mortensen
Hej! Så er jeg på banen igen, takker schwinndk m.f. for kommentarer til spindler, har fundet en forhandler i Kina der laver spindler efter mål til fornuftige priser, så nu er den side i orden, vil dog godt lige høre hvad det er der menes med anti backslash for det har vel ikke noget at gøre med når man køber i europa og man hører prisen at det så kunne give "backlash"

Har ledt uden held efter en motor der er kan bruges til både træ og alu altså fra ca. 5000 - 25000 o/min. med mulighed for forskellige størrelse spændtænger.

Alternativt er det nogen der har erfaring med om det er muligt at neddrosle en overfræser der som det laveste kan køre med 12000 o/min v.h.a. en frekvensomformer.

Hilsen Ib
Hej Ib

Det ser godt ud. Så lykkedes det aligevel at komme i  gang med byggeriet. I den store verden plejer folk at fræse de 2 flader hvor skinen skal moneres på rammen, så de er 100% parallele på alle led. Maling gør det lidt være på de 2 flader, tror jeg.

Backlash er slør imellem gevindstagen og møtrikken - jeg har postet et par billeder af hvordan det kan laves for længe siden - du har spurgt om det før - jeg tror det var dig:-)

Kress fræser er nok den mest brugte og koster ca 1000kr afhængig af størrelsen.

Mvh Adam
Hej Ib,

Det ser godt ud... Jeg kører selv med en Suhner 1050w købt hos www.sorotec.de . De kører fra 3500 til 25000rpm hvilket er super til vores brug. Køber man så en ekstra møtrik samt ø10 spændetang, kan man køre med 10mm fræsere. Dog skal det siges at ved lave omdr. falder momentet. Så hvis din plan er at køre meget i alu, ville jeg hoppe på ELTE 2.2kw spindlen med frekv. omformer. Fik et bud fra brdr. klee i danmark som forhandler dem, men må sige at du kan brænde 10stk suhner af inden du er kommet op på den prise de højhastigheds motorer koster. Men suhneren er en robust og kraftig sag, som jeg er sikker på du vil blive glad for.

Kim
Hej! Takker for kommentarerne
Adam: Jeg har overvejet at få fræst spor til føringerne, men har ikke lige kontakt til en der kan gøre det. Havde egentlig regnet med at sætte den ene føring på efter en retskinne og så bruge søgestål hvor det er nødvendigt og derefter sætte den anden føring løst på sammen med portalen og så bruge den "afstandsmåler" og så igen søgestål, men din kommentar har fået mig til at tvivle lidt på om jeg kan gøre det præsist nok, Hvad mon det kan koste at få lavet de spor på en maskinfabrik?
Må ikke rigtigt ha' bidt mærke i dit svar vedr. anti backslash, det er altså noget der kommer med tiden, efterhånden som den slides. (når man køber en ny spindel burde man vel kunne regne med at der ikke er slør i den)
Jeg har set på Kress fræserne men de har en mindste hastighed på 10.000

Kim: Det ser ud til at det lige er en optimal motor til det brug, synes ellers jeg har ledt længe efter en motor med det hastighedsområde. Med en pris på godt 2000,- synes jeg heller ikke der skal ofres mere på den. Har ellers en Festo 1800 W der var tiltænkt til det, men den kan altså kun gå ned til 12.000, så det går kun i forbindelse med en frekvensomformer, som man nok ikke får for 2000,- har dog ikke undersøgt det nærmere endnu.

Hilsen Ib
Annonce
Kim: Jo det kan man faktisk godt.

http://www.elsag.dk/frekvensomformer/frekvensomformer-chf100/universal-frekvensomformer-1x230v-22kw-10-amp.htm

Hvis man er advanceret må man kunne få programmet til at styre spindel hastigheden .

/Ib
Hvis i bruger Mach3 er det ingen problem at styre hastigheden på spindlen med en Frekvensomformer via et 0-10V signal hvis jeres BOB understøtter det. Ellers kan man få special boards der kan klare det

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

CNC maskinen er nu brugbar og i operation.

På Youtube kan man se den lave nogle snit i Alu som den var beregnet til:
http://www.youtube.com/watch?v=QzXa2PeO-DA
http://www.youtube.com/watch?v=Wq81i2mtp7I
http://www.youtube.com/watch?v=vNidLCVqGAQ

Mvh
Kim Mortensen
Ser godt ud Kim,

Lidt hurtigere tilspænding og lidt sprit til køling i ny og næ, ved alufræsning ville gøre underværker.

Min egen har også kørt en hel del spåner for det sidste. Den kan du se på www.pp-guitars.dk

mvh.. Kim
Lidt hurtigere tilspænding siger du.

Det ville være dejligt hvis der var nogle der havde nogle erfaringer inden for dette område. Min spindel kører på max hastighed (måske ikke hurtig nok) på 4400 RPM, i de videoer du ser kører jeg med velocity på 100 mm/min, og mit værktøj er 1/4 tomme 4 skrær fræser bit.

Hvis der er nogen der har bud på hvordan jeg kan optimere, må i meget gerne sige frem, og jeg vil forsøge det.

Mvh
Kim Mortensen
Der er yderligere 173 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også