CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 760 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor er det så farlig, det er da bare at prøve, det eneste der kan ske er da at du ødelægger dit skær. det er jo ikke fordi at med de motor du køre med kan rykke din fræser skæv . Det er da bare af få smidt noget træ/skum på planet og se hvad der sker. Go. Weekend til alle.

Mvh

Mike
Jeg ved du har ret 8-:, men .. men .. (-: Ja jeg må få det gjort i løbet af næste uge..
Har fulgt tråden her et stykke tid nu, og Kim, som sagt slipper du jo ikke for at prøve den en skønne dag.

Har selv bygget på en router i et halvt års tid nu og skulle for 3 uger siden køre første spån.
De maskiner jeg bruger til daglig kan bogstavelig talt hakke hul i en 10mm plade så dem har man en god protion respekt for og tager det roligt med første emne så man er sikker på at der ikke går ged i det.
Routeren fik et simpelt program, den skulle bare fræse en 100x100 mm firkant med en 2,5mm konisk fræser, 2mm i dybden. Helt simpelt så jeg var sikker på at intet kunne gå galt.
Og så alligevel. Styre computeren var brudt sammen nogle dage før så jeg havde repareret den og installeret Mach igen og mente at jeg havde fået alt sat rigtigt op.
Det havde jeg så ikke!
Jeg havde lige glemt at sikre mig at skidtet kørte i mm og ikke i tommer.
Og Mach kører 2 enheder ned når man beder det om det, uanset om det er mm eller tommer.
Det resulterede så i at den næste ting jeg skulle var at reparere mit plan.

Så det er fint nok at du er lidt tilbageholdende Kim, men at du kan lade være med at kaste dig ud i det forstår jeg ikke
Det er jo rigtig fedt når det endelig kører.

Johnny
Ja jeg skal lige have lavet nogle steder jeg kan fæstne mit emne, så tror jeg jeg går igang med at lave et forsøg (-:
Så folkens... Så er der blevet gjort alvor af truslen...

Min mor manglede en bagplade til sin toilet holder for at dække over nogle gamle huller... Så det var egentlig en nem lille opgave at kaste sig ud i..

Så frem med at tegne i stdcad, exporter, importer til simplecam, gem til .NC, ind i EMC, og prøv at justere nulpunktet og så tryk på knappen....

Resultatet kan ses nedenfor... Det er de aller første computerstyrede snit lavet med min maskine.. Så jeg er ovenud glad...

... men af denne lille opgave har jeg lært følgende:

- 2 svejsetænger kan ikke holde emnet, efter få sekunder fløj den første tang a-h-t, så jeg måtte holde den ene ende af emnet med hånden.. (Derfor de ujævne sider) men kanterne er kniv skarpe, og jeg kan se at den reproducere sin path godt da man ikke kan se at den har lavet rillen af 3 snit.

- Det er skide svært at finde ud af hvor det man laver starter.. Som det ses ovenfor. har dog lavet probe input så jeg kan bede maskinen finde overfladen.. Det hjalp kun i Z retningen.
- Min Drill/plunge hastighed var for høj, da den begundte at gå ned og fræse rundt, kunne end ikke jeg holde emnet mere.. og det bevægede sig lidt som det selv ønskede (som det kan ses af hullerne - Lavede efterfølgende nogle prøver, og omkring 50mm/min virkede meget bedre ved sidste hul pressede maskinen så hårdt at min 1/4 hk blev stoppet gennem det 1/4 tomme tykke stål - men før jeg kunne slukke motoren var den færdig, og gik op til "+1").
- Tror jeg var meget optimistisk da jeg satte 1mm dybde i hver den kørte en runde.. Selv om jeg ved uheld fandt ud af den meget fint tager 3mm på en gang, selv om det larmer helt vildt...

Fra formlerne beregnede jeg mig frem til en feed-rate skulle være omkring 100 in/min da min fræser spindel kun kører med omkring 4400 RPM.

Mine spån er små men tydelige små spån.

Inputs til forbedring er velkomne.

Mvh
Kim Mortensen

Annonce
Er der nogle der har nogle gode steder eller tips til fastgørelse af emner på x-planet.

Jeg vil helst ikke begynde at perforere x-planet med 6mm skruer,men hvis man havde et monterings plan man kunne montere oven på de 15mm plan jeg har nu ville det være perfekt.. Havde tænkt over de extrudere alu profiler, men for at lave et helt plan af det, skal jeg alligevel bore en masse huller for at fastgøre det..

- Kan man skrue en tyk træ plade på planet som man fastgører til, eller er dette for blødt?

Er der nogle der har tips til dette..

Mvh
Kim Mortensen
Hej Kim

Jeg har netop købt et land fra ham her : http://www.cnc-modellbau.net/shop-eng/clamping_devices_t-groove_clamping_tables.htm

Jeg har dog endnu ikke fået det monteret og afprøvet. (Er lige flytte i hus, og alt den sjove tid bliver brugt på det lige nu :-)

Men syntes de ser rigtig fine ud og i en god kvalitet til prisen.

Mvh

Lars

Mange glade hilsner

Lars

Du skal have fat i en rigtig opspændingsplade i støbejern med T-noter som du bolter fast på din aluplade.
Se her, f.eks. (lidt nede på siden, "RCASPP"):
http://www.rc-machines.de/index.php?navi_1=product&navi_product_1=all_products&navi_product_2=21

Selvfølgelig også T-møtrikker, stagbolte og spændejern.

MvH,

Bent.

Rubicam,

Når jeg ser på siden hvor de skriver 270x19mm går jeg ud fra hver skinne er 27 cm bred, og 19mm høj.

Hvordan er gods tykkelsen, er bare lidt bange for det måske er for tyndt.

Men jeg vil helst ikke gå i retning af støbejerns løsningen (-:
Hej Kim

jep.. 27 cm bred og 19 mm høj. Nu er de godt nok pakket ned i flytte kasserne lige nu, men som jeg husker dem er godstykkelsen ca. 4 mm. Og som sagt ved jeg ikke om de er gode nok, da jeg ikke har fået dem monteret på min maskine endnu.
Men kan da se at de bruger de samme profiler på deres færdig byggede maskiner.

Nej jeg syntes også støbejern lyder som noget der kunne blive lidt for tungt :-)

Mange glade hilsner

Lars

Der er yderligere 183 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også