CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 650 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ib

Jo, det er det man kan. På samme måde som alle andre ting er pakket ind. Påskeæg, USB nøgler, batterier osv.
Man kan få en type plastic som er beregnet til det. Man skal lave 2 ens rammer og spænde denne plastik imellem dem. Det skal varmes i ovnen ved ca 90 grader og mens den er varm lægger man det over formen/træklodsen.
Man skal også lave en kasse med en slags net eller en masse huller i toppladen. I bundpladen laver man et hul og tilsluter en støvsuger. Træklodsen skal ligge på toppladen/nettet. Så tænder man støvsugeren, lægger den varme plast ovenpå og den suger sig rundt om din træklods.
Rundt om kassens top skal der være en tætningsliste af f.eks skum som kan tætne imellem rammen og kassen. Jeg skal prøve at finde et par billeder imorgen.

Mvh Adam
Tak for kommentar. Jeg har lavet det meste i 15mm plade, og delene i Z er mest i 12mm. Overvejer at gå ned i 8mm på den store plade for Y aksen, da den bliver afstivet nok når de 2 linear rails kommer på. Jeg har en afstand på 50mm mellem bolthullerne, og har nu sat 3 bolte under hinanden sammen med 3 stifter. Så det skulle være stift nok nu. Vil bare gerne have den flexibilitet at kunne sænke og hæve y-aksen efter behov. Sænker den bare helt ned til det sidste hul når der skal fræses lave emner, for at opnå optimal styrke. Det er derfor jeg har lavet konstruktionen sådan. Jeg bukker bare noget 0,75mm rustfri kasser til afskærmningen af remmene, men din idé var nu også god. Tak MVH. Kim
ICNC der er et par billeder af vacuumforming af hooden til min scala svæver. På det første billede er plastiken spændt fast imellem 2 spånplader med et par skruer. Man kan se at plastiken er blevet varm - den hænger en del. Mvh Adam
Og her den færdige resultat. Plugen var håndlavet, men det var dengang På samme måde kan man lave dæksler til maskinen. Mvh Adam
Hej Adam.
Det var da rigtig smart. Hvor kan man købe den slags plast?

Mvh. Leif
Annonce
Leif - jeg kender kun et sted og det er på Farvegade 8 i København. Forretningen hedder Tutein & Koch
Plastiken hedder Vivak, men Lexan kan også formes - bare ikke så nemt.

Hvis det var et dæksel, kan man male det indefra, så det kommer til at ligne en højglans poleret autolak.

Mvh Adam
Hej igen.
Det lyder rigtig smart.
Tak for oplysningerne.
Mvh. Leif
Adam: Det var smart, det giver pludselig nye muligheder :-) findes det i forskellige tykkelser?

/Ib
Ja, det findes i forskellige tykkelser, men jo tykker de er des mere sug skal der til. Over 1mm er støvsugeren ikke nok. Måske flere støvsuger på en gang vil hjælpe.

Mvh Adam
Eller lave det om til pust er en mulighed. Hvis "kassen" er ovenpå som på blisterpakkemaskiner, har du f.eks 6 bar til rådighed med en kompressor. Med sug vil du aldrig kunne lave mere undertryk end 1 bar.

Der er yderligere 293 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også