Ib: Nu har jeg læst det igennem igen, og ved hvad du mener :o) Og ja det er min ON/OFF knap der tager 2sek at flippe fra OFF til ON

Styrringens dvale system tager nogle ganske få ms om at vække stepperne, men altså nok til at de mister steps og laver ged i det hele...
Hvis man f.eks har en 305 Oz stepmotor så betyder det at den har et HOLDE moment på 305oz altså når den holder stille. Jo hurtigere den køre, jo mindre moment.
Forrestil dig at du sidder i din bil uden den er startet midt på en 45graders bakke og du holden den der ved at træde på på bremsen.... så bliver man træt i benet= varm
Letter du på bremsen (begynder bilen at rulle=arbejde) så kan du slappe lidt af i benet = Mindre varme
flytter du foden helt så ruller du der ud af med fuld fart, og kan slappe max af i benet = endnu mindre varme
Ja, det er MEGET firkantet... Og du får noget varme ved at køre med motorene, virkningsgrad osv, men det jeg vil frem til er at stepperen IKKE slapper af fordi den står stille, den arbejder faktisk for fuld tryk...
Derfor slukker jeg for dem når jeg ikke skal bruge dem, og bruger ikke strøm reducerings funktionen fordi den gør at man kan miste steps når man "vækker" den igen :o)
Børge