CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 630 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er at der lige går nogle ms inden styringen vågner efter dvalen...
Det ved styreprogrammet ikke (hvis man ikke har fortalt den det) og så taber den steps da der jo ikke er nogen tilbage melding i form af encoder. Jeg har læst et sted at man kan få mach3 til at sende et signal til styringen så den vågner INDEN den begynder at sende step signaler til stepperne. Har ikke haft anvendelse for det selv da jeg altid slukker for stepperne efter brug (kan ikke lide den susende lyd, og den varme de udvikler uanset strømbesparende kredsløb eller ej, men infoen findes derude, så nu skal i bare finde den :o)

På min nye maskine har jeg også muligheden for at anvende strømspare funktionen, men også her stopper jeg maskinen helt. Det tager 2 sek at starte den igen... og der er så dejlig fredeligt så længe det varer ;o)

SommerHilsen
Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Det er netop her problemet opstår.. Kikker du på diagrammet over HOBBYCNC printet ser du at opvågning fra dvale er direkte styret af om der kommer puls signal ind på printet.. Så ergo.. Kredsen KAN ikke nå at vågne op fra sin dvale INDEN pulserne kommer.. dvalen er styret af pulserne.. Desuden af dvale perioden bestemt af et simpelt RC kredsløb med smith-trigger, og en kondensator kan iflg. normal fysik ikke oplades på 0 sec, så den tid hvor man oplever motorerne bevæge sig mærkeligt, er den tid det tager kondensatoren at oplades på baggrund af pulserne på indgangs kredsen.. Når der ikke kommer pulser, aflades den stille og roligt, indtil den er nået under smith-trigger niveau, og så indtræder dvalen..

Det står direkte i datasheetet for kredsene at man ikke må ændre dette dvale ben af kredsen når der kommer pulser.. men det er i dette design svært når det netop bliver styret af pulserne... Efter min mening en design fejl..

Mvh
Kim Mortensen - undskyld jeg er gået lidt i detaljer..
I min beskrivelse kan man blot montere en styring til den kontakt jeg foreslår, og du har en powerdown til dit hobbycnc der kan styres af MACH3 ell. Det er simpelt.

Mvh
Kim Mortensen
Børge, kan du være sikker på at den holder nulpunktet når du slukker for motorene, er det alt strøm til motorene du slår fra, mister den så ikke orienteringen, eller er det kun et problem hvis du kommer til at skubbe til den? Du har delvist svarret da du jo ikke kan køre refference på 2 sek. :-)

Hilsen Ib
Jeg ved ikke hvordan Børge gør, men jeg har prøvet at genoptage fræsninen dagen efter pga varme motorer og tiden.
Jeg har bare kørt maskinen til offset nulpunktet først, med "go to zero" i Mach3, og har skrevet Gkoder linie nummer ned.
Dagen efter har jeg indlæst gkoder, tastet linie nummer og trykket på "start from here" og Cycle Start. Overgangen var perfekt.
Hvis man har meget præcise home kontakter kan man bare køre hjem først og genoptage fræsning fra et bestemt punkt.

Mvh Adam
Annonce
Ib: Jeg ved ikke hvor de 2 sek kommer fra? Er man igang med et større projekt så køre maskinen tilbage til 0,0,20 eller noget i den retning. der skifter man så sit værktøj, sætter et nyt Z nul punkt for det nye værktøj og køre videre. Skal der rettes noget osv. der tager f.eks 5min så er der jo ingen grund til at alle stepperene står og suser for fulde gardiner imens de ikke laver andet end varme, jo mere de står stille jo varmere bliver de jo... så slukker jeg hele styringen og nyder roen imens jeg retter programmet og indtil jeg er klar til at køre igen. Skal man skifte værktøj og dermed rykke i akserne så er det mest smart lige at slå strømmen på inden man starter, bare for at være HELT sikker. Jeg ved ikke hvad det er i gør ved jeres motore? jeg kan køre dem længe...... (13timer) og de bliver 42'C og hvis det er 3D så er det 45'C
Skal motorene "overnatte" så kør dem til 0,0,0 og sluk det hele..... Næste dag når Mach3 bliver startet igen så starter den jo på 0,0,0 og du trykker på knappen "Recent File" går til den linie du er kommet til, eller starter med et nyt værktøj, og du har det rigtige x,y punkt... hæver Z skifter værktøj, sætter nyt Z-punkt loader den nye fil.... RUN :o)
Eneste tilfælde jeg kan se hvor dette IKKE dur, er hvis man har værktøjsveksler monteret da den jo er placeret efter maskinens 0,0,0 men normalt er vi kun interesseret i vores emnes 0,0,0

Håber det giver mening....det er blevet sent

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Børge: De 2 sek. er den tid du skrev det tog at starte at starte den igen :-) men ellers giver det god mening. Er det varmen der gør at den kan miste steps?

/Ib
Nu har jeg igen reduceret strømmen til 70% og fjernet curent reduction.
De bliver stadigvæk meget varme - i hvert fald når de stå stille. Jeg skal prøve at køre med dem lidt mere i morgen.
På min legetøjs fræser bruger jeg en gevindstang med 1mm stigning - så kører motorer måske meget mere end på jeres maskiner. 10mm gevindstigning på en kugle gevindstang er ikke unormal.
Motoren skal køre 10 omgange i stedet for 1.

Mvh Adam
Ib: Nu har jeg læst det igennem igen, og ved hvad du mener :o) Og ja det er min ON/OFF knap der tager 2sek at flippe fra OFF til ON :) Styrringens dvale system tager nogle ganske få ms om at vække stepperne, men altså nok til at de mister steps og laver ged i det hele...

Hvis man f.eks har en 305 Oz stepmotor så betyder det at den har et HOLDE moment på 305oz altså når den holder stille. Jo hurtigere den køre, jo mindre moment.
Forrestil dig at du sidder i din bil uden den er startet midt på en 45graders bakke og du holden den der ved at træde på på bremsen.... så bliver man træt i benet= varm
Letter du på bremsen (begynder bilen at rulle=arbejde) så kan du slappe lidt af i benet = Mindre varme
flytter du foden helt så ruller du der ud af med fuld fart, og kan slappe max af i benet = endnu mindre varme

Ja, det er MEGET firkantet... Og du får noget varme ved at køre med motorene, virkningsgrad osv, men det jeg vil frem til er at stepperen IKKE slapper af fordi den står stille, den arbejder faktisk for fuld tryk...
Derfor slukker jeg for dem når jeg ikke skal bruge dem, og bruger ikke strøm reducerings funktionen fordi den gør at man kan miste steps når man "vækker" den igen :o)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Børge: Meget fint forklaret:-) Har netop fået Motorsættet. Har lige 2 spørgsmål. Under driver chippene er der et gennemgangshul til den anden side, hvis det skal give mening skal der nødvendigvis en lus igennem, men synes ikke det er beskrevet, måske skal man bare tage det som en selvfølge.

Størrelsen på trafoen er angivet i papirene, men her kører vi jo med 220V og ikke 110V som i USA og det må jo så give den dobbelte spænding også på sekundærsiden, det kan da ikke være godt?

/Ib
Der er yderligere 313 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også