CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 620 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, 80 kroner mere for Pro udgaven - det bliver man ikke fattigere af.
Man kan slå strømbesparelsen fra med en jumper.

Jeg må prøve det med 70% af spændingen - mine motorer bliver så varme, så den sorte maling begynder at klæbe lidt.

Mvh Adam
Har I prøvet at gravere i plexi eller acryl pladen?
Jeg forsøger at fræse en nøglering, men lige så snart jeg dyker mere end 0,3mm ned i pladen, begynder den at smelte og måske samler sig på fræseren som en candyfloss.
Problemmet ligger måske i at min overfræser kører fra 15000 omdrejninger. Feedrate ligger på 300 - 400 i Mach3 - det må være mm/min, og jeg bruger en stikel med 1 skær - 60 grader spids og 3mm skaft.

Det kunne være fedt at gravere noget dybere og spejlvend. Når man så vender pladen om og måske monterer en lysdiode fra siden, vil det se det godt ud.
Eller man kan lave en eksisterende lyskæde mere personlig:-)

Hvor hurtig skal man køre i plexi?

Mvh Adam
Hej
Vi skal lige være enige om at det er STRØMMEN (Amp) og ikke spændingen (Volt) der skal reduceres 

Jeg har ikke lige nogle tal her, men du skal køre med en ret høj feedrate hvis du skal køre med 15K omdr i acryl
Der er også meget forskel på det stads, så du må selv lave nogle prøver for at få det til at passe. Brug evt. sprit til at køle med.
En anden vigtig ting er at det er spånen den skal tage varmen med sig... altså jo større spån du tager jo mere varme kommer du af med, så måske du skulle tage 3mm istedet for 0.3  

SommerHilsen
Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Ja, det er det jeg snakker om:-) Det ser godt ud. Har du brugt en endefræser til det? Hvor stor var den?
Og hvor stort er skiltet?

For en sikkerheds skyld vil jeg lige spørge og går ned og ændre på strømmen til mine motorer.

Hvis der står 3A på min motor fra Hobbycnc og der stå at spændingen skal stilles til 0,42V ( det er så 100%)
er 70% så 0,42/100 x 70 = 0,294V ? Det er næsten hvad en 2 Amp motor skal stå på.

Mvh Adam
Jeg har ændret Vref til 0,294V ( det svarer til ca 2 amp og mine motorer er 3Amp ). Det var ikke godt. Motoren sadge brum brum og mistede step helt vildt lige i starten af fræsning.
Jeg har prøvet med 85% strøm. Det var lidt bedre men brumede stadigvæk i starten. Så har jeg fjernet strømspare funktionen og nu kører det. Nu skal jeg bare holde øje med temperaturen og se om det giver noget.
De brum lyde var sikert pga strømspare funktionen når motorerne skulle først i gang, men de var der ikke ved fuld strøm.

Kan man stadigvæk fræse i hårdere træ eller kunststoffer med 85% strøm?

Mvh Adam
Annonce
Som jeg allerede har skrevet længere oppe er det et kendt problem at man taber steps når man anvender "strømspare funktionen" skru evt. ned for acc. på stepperne...
Er du sikker på at dine spindler køre HELT frit ? tag remmen af din gearing og prøv med hånden og mærk om de køre som de skal, over HELE længden af spindlen. Hvilken gearing køre du med 2:1 ?

Ja du kan fræse i alt muligt ved 70%, det er din opsætning af maskine eller program der ikke er iorden

SommerHilsen
Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg har lavet en lidt mindre ændring af boardet så jeg kan vælge om jeg vil have strøm sparer funktionen til at virke eller ej.

Jeg så også disse hak i motoropstarten når strømsparer funktionen var ikræft. havde en lang diskusion med ham der designede boardet, og hvis man læser databladene på de kredse han bruger, og sammenligner med hans diagram, er jeg klart overbevidst om der er en lille fejl på det område... Derfor har jeg fjernet denne funktion.

Mvh
Kim Mortesnen
Når jeg tænker lidt tilbage på mine fræsninger, så var det nok strømsparefunktionens skyld. Maksinen har mistet step tidligere, men jeg gav mit billige Meshcam skylden.

Børge - har jeg ( næsten) 2 maskiner. Den store har jeg ikke fået hjem endnu, så jeg leger med min lille MDF fræser som kun kan fræse i blåt skum. Det er den der driller, men planen er at overføre hele elektroniken på en anden maskine med tiden, så den må godt køre ordentlig aligevel. Den bliver brugt til "selvstudie" :-)
Den mistede step ved 70% strøm igår. Det var ikke en step eller 2. Det var 50mm lige fra starten af, når motoren sadge brum i et par sekunder.
Jo, den store maskine er fed, men har kun kørt med den en gang. Det hele kører bare. Jeg har 1:1 udveksling som udgangspunktet. Det kan ændres hvis det bliver nødvendigt. Tak for info Kim. Så ved jeg hvad der skal til. Mvh Adam
Hej !

Nu har jeg siddet og læst lidt igennem denne laaaange tråd, og tænker på om vi ikke skulle oprette en danks CNC hjemmeside med forum ?
Jeg har allerede mulighed for at oprette et forum. Men er der interesse for det ? - Og hvad skulle det hedde ?

Mvh Hillmann
Det konkrete problem jeg løste var:

Når maskinen havde stået i noget tid og strømsparer funktionen havde sænket strømmen til motorerne, hvorefter jeg satte motorerne til at arbejde, så hakkede de, som om de var faldet i søvn, og lige skulle vækkes.

HVis jeg hold motorerne kørende (eft med manuel jog), så strømspare funktionen ikke satte ind, så kunne de køre uden problemer..

Here you can se the doc I did on the modification: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/emcinfo.pl?HobbyCNC

Best Regards
Kim Mortesnen
Der er yderligere 323 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også