CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 440 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er jeg nået lidt videre. Har fået lavet bundrammen. Den er blevet godt stiv. Spindlerne til X-aksen skulle komme i morgen.

Nu i snakker om nul refference: Jeg påtænker at påbygge en switch, som jeg kan nulstille z-akse efter, baseret på fræser der er sat op. Dvs. det skal være en switch der kan taste på en fræser der er ø12 og en der er ø1, og give samme højdemål. Nogen der kan anbefale noget?
Dit spørgsmål er en smule forvirrende. Snakker du ikke om en nulstiller plade som den kim linker til?
jeg er også lidt forvirret ?

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

ellers kan du sætte en værktøjshøjde til hvert af dine værktøjer (i Mach3 ihvertfald)
Og så kun have ét homing punkt på Z-Aksen...
Men det kræver jo at du kan montere dit værktøj i samme pos hver gang... f.eks ved en værktøjsveksler, hvor hvert værktøj har hver sin holder
Ellers er løsningern med "nulstiller pladen" nok den bedste

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Annonce
Jeg tænker en Switch, eller plade som sidder mekanisk samme sted og fast på maskinen. Når jeg så nulstiller z, går x og y til denne position, og z bliver nulstillet efter denne switch. Step-four har sådan en lille switch, http://www.step-four.at/hp2/538.jpg
vi snakker om det samme. eneste forskel er at du vil have den til at sidde et fast sted og vi mener den er "manuel" altså at du sætter den ind under værktøjet der hvor det nu er.

Tit har (jeg ihvert fald) man ikke brug for at vide hvor bunden af emnet er, men hvor toppen af emnet er. Derfor er det en mere flexibel løsning med en plade som man lige smider imellem emnet og værktøjet, lader værktøjet køre ned i Z indtil det røre og lader det køre tilbage til en given højde over emnet. Så ved maskinen præsis hvor den er

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Ahh, sådanne en. Jo, det er ikke noget problem. Har selv en lille en siddende på min maskine som bruges til værktøjsskift under kørslen af et program. Bare sørg for at lave den med en lille fjeder i, og selve delen der rammer værktøjet i aluminium eller tilsvarende "blødt".

Princippet er simpelt, du starter med at nulstille det første værktøj vha en plade som tidligere beskrevet. Efterfølgende når programmet registrere en M6 kode køres z op til max højde og spindlen racer hen over en given position. Herefter sænkes spindlen indtil der opstår kontakt, denne postion registreres (f.eks. z = 50,156). Herefter trækkes værktøjet op igen og man kan løsne det og sætte et nyt i. Det nye værktøj kører nu ned og rammer pladen igen og z koordinaten sættes til den før gemte positon. Vupti, spidsen af værktøjet er nu i samme højde som før. Må se om jeg kan tage et billede
Tak for svarene.
Ja, Pilotfromdk, den eneste forskel er bar at min top forsvinder under bearbejdningen, og derfor har jeg ikke referance mere ved værktøjsskift. Mine værktøjer har forskellige højder.

Guldberg.dk, det lyder rigtig smart det der. Det er noget i den stil jeg er ude efter.
OK. jeg har altid lidt tilbage jeg kan bruge til at lægge min plade på

Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Der er yderligere 503 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også