CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 410 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Alle.
Jeg har købt dette sæt: 3 Axis Package w/ (3) 305oz-in 4.2V 3A Steppers, hos Hobby Cnc. plus en ekstra motor. Den ekstra motor fordi jeg har tænkt at ville montere to motorer på X aksen. Spørgsmålet er bare om jeg kan tilslutte den ekstra motor sammen med den anden motor til X aksen. jeg tænker på om der er strøm nok til den ekstra. Jeg ville jo være lidt ked af at brænde controlleren af.
Har i et bud på dette?
Mvh. Leif

Hej Leif

Så vidt jeg kan se i specifikationerne for driverboardet, så kan det "kun" trække 3A pr. fase. Hver motor trækker 3A, så hvis du kobler 2 motorer parallelt, så vil du lave den dobbelte belastning, og så vil du "se røgen" . Jeg kender ikke driverboardene, men de kan være lavet med en elektronisk strømregulering, og så vil der bare ske det at boardet skruer ned for strømmen, og det vil så betyde at du får reduceret dit moment i motorerne væsentligt.

Derudover så er der et andet perspektiv, nemlig at du har ingen garanti for at de 2 motorer vil arbejde fuldstændig synkront. Hvis den ene taber et step undervejs, så vil du på et tidspunkt få et skævt vrid, og dermed en masse uønskede problemer.

Jeg vil helt klart anbefale dig, at nøjes med én motor pr. akse.

Så kan du altid bruge den 4. motor til en 4. akse.

Vi glæder os til at se dit projekt som det skrider frem.

Mvh Mogens

Du nævner 3 Axis package, er det det kit med mulighed for 4 udgange hvis du køber komponenterne til den sidste udgang, eller er kittet fast med 3 udgange.

Hvis du virkelig har behov for at have 2 motorer til at drive en akse ville jeg nok vælge at bruge en udgang til hver motor, og bruge det kit med 4 udgange, og så sætte det samme signal fra computeren ind i 2 porte på boardet, og sætte en motor på hver udgang.

Men jeg må sige at jeg har også 305 oz-in motorerne, og de er kraftige, så du kan sagtens lave noget drev så begge sider af X aksen bliver drevet af en motor.

(men altid godt med en extra motor (-: )
Jeg mener du skal have en driver for hver motor. Du kan så i MACH3 sætte den anden motor op som slave, så de følges ad. Det skulle være almindeligt brugt. Så det er faktisk et 4 akse system du skal købe.
Jens har helt ret. I MACH3 kan du køre din A-Akse udgang som slave af din X-akse (normalt den tungeste)
Køre ikke selv med systemet, men jeg mener at have læst et sted i manualen at du kan "home" hver motor for sig, og dermed "rette" aksen op igen hvis den ene motor skulle blive blokkeret af en eller anden grund...
Efter som du har købt 3 axis sættet så kan du ikke umiddelbart køre det du ønsker, men hobbycnc har sæt med 1 komplet akse i komponenter som man kan købe enten til rep. af en "brændt" akse eller til udbygning fra 3 til 4 akser.

Go' fornøjelse

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Annonce
UPS...
Ser lige at det ikke gælder hvis det er et 3akset EZ board du har købt..
Før i tiden var det sammen board der blev brugt til 3 og 4 akser derfor kunne man udvide.
Så må vi håbe det er et 3 axis PRO board du har købt :o)
Ellers må du slave spindel 2 via en tandrem eller en gammel cykelkæde, og køre det med én motor til at starte med... Løsninger er der nok af, det er værre med at få de gode idéer :o)

Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej, og tak for hjælpen til alle.
Det er desværre ikke "pro" boardet jeg har købt, så det bliver sikkert tandrem fra een motor, der bliver løsningen. Men det er jo altid rart at have en reserve motor *S*

Mvh. Leif.

Hej
Er der nogen der ved om Mach3 er oversat til dansk. Jeg ved at man selv kan designe sit skærm layout, men hvis der var nogen som har gjort det i forvejen, så slap man jo for arbejdet

Hilsen Finn

Hej Finn

Jeg tror ikke at Mach3 er oversat til Dansk (endnu) jeg har ihvert fald ikke set det
Jeg har lavet et par stykker, men jeg har altid lavet dem på Engelsk.
Men når du har lavet en så er jeg da ret sikker på at der er flere der vil sætte pris på det :o)

Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg smider lige et billede med opdatering. Jeg har fået lavet sidevangerne, og prøvet skinneføringerne. Det hele virker godt og stift. glæder mig meget til at prøve den.

Der er yderligere 533 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også