CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 400 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej alle cnc bygger.

Jeg har med meget stor intresse læst denne lange tråd, og som så mange af jer andre, også fundet ud af at jeg er ikke den eneste med denne intresse i Danmark. 

Jeg er selv igang med at bygge en og har været det siden efteråret 2007, og er endnu ikke færdig.

Styringen er færdig bygget ( NC-Step fra Ostermann i tyskland)
Rammen er bygget og y- aksen er montert og prøvekørt, jeg har valgt Igus dryline som føringer og spændt på om de kan holde. (er der nogen der har erfaring med Igus?)
Kuglegevind spindler har jeg købt hos Sieghard i tyskland.
Software bruger jeg Mach3.

Jeg kan se i tråden, at flere købe styring hos Hobby-cnc er der nogen speciel grund til det?? Kvalitet - Pris??

Et par billeder af projektet er vedhæftet.

Hej FMW. Det ser godt ud. Hvorfor tror du ikke føringerne kan holde? Hvad skal du bearbejde med fræseren?

Venter spændt på flere opdateringer.
Hej Alle her i tråden.

Super spændende læsning, og fedt at se at der er andre som 'leger' med CNC fræser.

Jeg er netop blevet færdig med at bygge min. Nu ikke det store gør det selv projekt. Har valgt at bygge den over proxxon's MF70 mini fræser. Så den er ikke så stor, men passer fint til mit behove for små maskindele i aluminium.

Den er ombygget med Usovo's ombygnings kit (http://www.usovo.de/) . Men deres elektronik fungere ikke så godt, så har valgt stepmotordrivere fra en fyr der hedder Aaron Garber. (http://avrstmd.com/) . Super god service og super god styrring af mine stepmotorer.

Med det board er mine 200 puls stepmotorer blevet til 2000 step pr. omgang. Og en omgang på mine spindler er lig med 1 mm på slæderne. Syntes sgu det er rigtig godt med 2000 step pr. millimeter :-)

Har netop fræst min første emne idag.. det er for SEJT :-) virkelig en fornøjelse at se sådan en maskine fise rundt efter de streger man har tegnet.

Men jeg sidder og kigger lidt på hvilket CAM program jeg skal have fat i. Er der nogen der har nogle gode erfaringer ? Skal måske nævnes at jeg har købt Mach 3 programmet til at styre fræseren, og bruger 3D max til at lave CAD tegningerne i.

Men spændende tråd... helt klart. Tror også jeg med tiden skal prøve at bygge en selv helt fra bunden, og som er lidt større end den jeg har nu. Men så er det jo smart at have en fræser til at lave delene til den større model ;-)

Mange glade hilsner

Lars

Hej Rubicam,

Hvor hurtige er dine akser når en omgang flytter slæderne 1 mm.

Og så et lille opråb til de interesserede... (-: Er der ikke nogle der er ferm på fingrene og har tiden der kan lave en sej side for hobby CNC maskine byggeri.. Det må jo næsten være den første i DK. Jeg syntes denne tråd taler for sig selv, når vi kan se hvor mange tilhængere der følger med og er aktive. (nej, jeg har desværre ikke tid (-:)

Mvh
Kim Mortensen
FMW,

Mit valg af kit faldt på Hobbycnc simpelthen fordi det var det første jeg fandt, og indeholdt alt hvad jeg manglede og var til overkommelig pris. Men jeg har set på ebay at der er andre kits der bliver solgt, men jeg kender ikke til evt. support muligheder for disse produkter... Jeg syntes bestemt det er en fordel at gå efter et produkt der er velafprøvet, og der er en solid hjemmeside/person at henvende sig til når man har problemer...

Når man køber et hobbycnc kit får man adgang til deres hjælpe forum, hvor man kan stille ALLE spørgsmål i ALLE niveauer til deres produkt, og svaret kommer utroligt hurtigt.. Udvikleren af produktet er selv meget aktiv på dette forum.

Mvh
Kim Mortensen
Annonce

Hej Rubicam.
Hvilken hastighed kan du holde på dine akser med dit setup? (mm/min)

Hej Kim

Ja - denne tråd tyder på at der er en stor interesse for CNC hobby og maskiner/fræsere.
Et spørgsmål er: hvad skal sådan en side indeholde? og hvad skal man som bruger kunne på siden?

Men som du selv siger, så er det jo noget, som kræver en hel del tid at vedligeholde. Hvis man nu var flere om at administrere siden, så ville det måske ikke være lige så tidskrævende for den enkelte. En ide er måske ved at blive født, hvis der er andre der kan lokkes med på ideen.

En anden indgangsvinkel kunne jo også være at der blev lavet et seperat forum på Lav-Det-Selv.

Mvh Mogens

Jeg ved ikke om siden skal indeholde så meget, men mulighed for at poste billeder, beskeder mv, lidt lige som vi har nu, men måske lidt mere fokuseret på emnet, frem for en generel håndværker hjemmeside som denne.

Måske vil det være nok at oprette et forum på google. Der kan man det hele, og det er email baseret, og man kan søge i beskeder osv.

Hvis man vil lave en dedikeret hjemmeside findes der chat/grupper man lige kan downloade gratis og installere på en webserver, og så kører det fint, og an kan alt det man forventer i det 21´ende århundrede.

Mvh
Kim Mortensen
Jeg har også lidt omkring cnc på min hobbyside http://unitaig.jalling.dk

/Niels
Hej Kimfmx og Hawkeye67

jeg har lige prøvet at tage tid på mine spindler som i spurgte om. Og de kører ca. 210 mm på et minut, så de er jo ikke synderligt hurtige, men det er jo også kun små emner den skal bruges til. Selv x-y slæden er jo kun ca 160 mm x 85 mm.

Mange glade hilsner

Lars

RubiCam, Det lyder som en lille sød maskine. (-:

oz9ny, Jeg har set de små CNC all-purpose maskiner, og det er fræser spindlen fra et sådan kit jeg har brugt i min opstilling. mvh OZ6ACE.

/Kim Mortensen
Der er yderligere 543 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også