CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 390 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mike,

Det lyder helt fint, det er ikke så vigtigt, det vigtigste er en er stabil og så stiv som mulig.. Istedet for at prøve at lave noget umenneskeligt præcist, har jeg antaget at rammen ikke er præcts, og må¨konstruere mig ud af problemet..

Derfor, når rammen er færdig satte jeg de lineære lejer på bolte og møtrikker, og svejser disse på rammen meget forsigtigt, og vær ikke bange for at fjerne en svejsning hvis du ikke er tilfreds.. det er de lineære lejer der skal være præcise.. ikke rammen (-: Eventuelle små justeringer af de lineære lejer lavede jeg efterfølgende ved at købe en stak søgerblade hos T-Hansen (tror det var 19,- pr. sæt), og så simpelthen sætte dem mellem den svejsede møtrik og leje stangen.. Så kan den trimmes til meget god nøjagtighed...

Ja hvis man bare havde en fræser til at starte med ville alt kunne klares meget nemmere (-:

Hvis du vil, har jeg et sted en 3D tegning af hele min fræser (simpelthen umuligt at lave uden), så du kan tage mål og lave modifikationer hvis du lyster. Det er i format til det gratis 3D program "google sketchup" - Det bedste 3D program jeg indtil videre har prøvet...

Mvh
Kim Mortensen
jeg ved ikke om jeg sender den til maskinfabrikken og får den fræst, det koster jo det blege
men så er man jo 100% sikker på at den bliver lige. smider lige et billede ind af rammen som den står nu.

som du kan se mangler der en del endnu, går og venter på 2 stepmotor fra Hobbycnc og skal lige ligge en sidste hånd
på Driver Boardet. Z-axis er også ved at være færdig, mangler mine spindler og lidt lejer.

Det bliver fedt at få det hele samlet og startet op.. men ting tager tid

Den ser flot ud, jeg kan se du også har brugt 50x50 mm firkant profiler. De er som skabt til det.

Ja jeg glæder mig til at se du kommer videre med projektet. Godt med billeder (-:

Mvh
Kim Mortensen
50x50x5 den vejer ca. det samme som min bil :) så der skulle være gods nok af fræse af. tror jeg vælger at få X-vangerne fræst, så er der en reference at gå efter til det andet.
Det lyder som luxus udgaven.. husk at lave gevind i rammen inden du fræser den ned.

Mvh
Kim Mortensen
Annonce
Hej.

Jeg er ny på dette forum. Jeg er i gang med at bygge en CNC fræser. Jeg har brugt en step-four fra tyskland et par år, men vil nu bygge en selv der passer til mine behov. Jeg er guitarbygger som bibeskæftelse, og har brugt CNC meget. Se mere på min hjemmeside www.jens-h.dk 

Der kommer også billeder af de rigtige dele, men her er "opslaget".

Hej Jens

Det ser rigtigt spændende ud. Jeg glæder mig til at se flere billeder.
Du må også gerne supplere med materiale valg osv. Det er altid inspirerende at se andres byggeprojekter, og valg af komponenter.
Hvad har du lavet dit oplæg i? (tænker på tegneprogram)

Flotte guitarer du hidtil har fabrikeret.

mvh Mogens

Jens,

Det ser flot ud, Jeg har på youtube set andre der laver guitar bunde med hjemmebyggede CNC maskiner ud af masive stykker træ, ville tro det var tæt på idelt til formålet.

Er også interesseret i hvilket program du har visualiseret denne tegning i..

Mvh
Kim Mortensen
Mange tak.

Maskinen er tegnet/konstrueret i Solid works, da det er det vi har på arbejdet. Til at tegne guitar med bruger jeg rhino 4.0 (det kan jeg bedre klare med mit budget).

tekniske data er:

X=1100;Y=500;z=150.
Servomotor fra keeling. (nema23 med encoder) Gecko 320 driver. Breakout board. (Måske med tiden prøver jeg smooth stepper USB)
Skinneføringer og kuglespindler fra rollco. Diverse småting radioparts. Aluminium fra alumeco. Mach3 software.

Jeg har taget lidt billeder af nogle af stumperne. Jeg startede med bearbejdning for 2-3 uger siden.

Imponerende, intet andet kan udtrykke det... Det er helt tydeligt at du har adgang til de materialer du skal bruge (-:
Der er yderligere 553 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også