CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 320 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mogens,

De laser jeg fandt var ikke fra Dealextrem, men fra ebay, og er et ukendt mærke, men ser meget "industri" agtige ud, og ser nu ud til at lave nogle ok streger på forskellige afstande.. de kører på 9 volt, og har en LED indikator bagpå der fortæller om de er tændt (hvis man ikke kunne se den røde laser (-: ).

Ja jeg skal bare sørge for at have fundet os et hus med plads til alle mine ting og sager... Det er sku sværer end som så...

Mvh
Kim Mortensen (kimfmx)

Hej Kim

En gang imellem kan man godt undre sig over, hvad designerne har tænkt sig, da de lavede en eller anden ting, men som en medstuderende på teknisk skole, en gang sagde i dyb alvor og til stor morskab for hele klassen: "Når lampen lyser, er lampen tændt"

Selvom det umiddelbart er købers marked, så kan det godt være lidt af en udfordring at finde det rigtige, men held og lykke med jagten, og lad endelig lyde, når det nye værksted indtages  - Billeder fortæller meget

mvh Mogens

Morgens,

Jeg skal nok give prej når jeg har fundet noget (-: Og du må også vise billeder når det går fremad med din maskine (-:

Mvh
Kim Mortensen (kimfmx)
Hej Kim

Jamen selvfølgelig
Her er lige et par stykker af den første maksine, som må betegnes som et læreprojekt.
Den er ikke stabil nok, så det er begrænset hvad der er blevet lavet på den, og da pladsen ikke er optimal, så står det helt stille lige nu.
Men det skal nok komme, og så skal kameraet være med hele vejen

mvh Mogens
Mogens,

Imponerende, det ser da godt ud, og jeg kan se du har lavet nogle print (eller ihvertfald tegnet baner), så der er da ihvertfald hul igennem fra cad til fysisk materiale..

Har du benyttet de lineære lejer du købte af mig, hvad bruger du til lejer på X og Y, er det extruderet Alu eller noget stål.

Havde overvejet at lave en meget tilsvarende den du har lavet, og den skulle så kun være 100% til træ. og styret af gevindstænger. Men den skulle kunne tage større emner..

Mvh
Kim Mortensen
Annonce
Hej Kim

Tak. Den er lavet ud fra nogle ideer og tegninger, fundet via cnczone.com.
Den er lavet udfra princippet - hvad har vi ved hånden og til den rigtige pris, så stængerne som X og Y akserne kører på er alm. ½" vandrør. Lejerne er fra nogle vindsensorer, som jeg har renoveret på jobbet, men som kører fint til opgaven.
De lineære lejer bliver gemt til CNC v2. Er som sagt ved at samle stumper sammen til næste udgave, men den vil jeg ikke gå igang med, før jeg har pladsen.
Styringen fra PC til maskine fungere upåklageligt, men overvejer stadig hvilke stepmotorer jeg skal benytte, men det er jo heldigvis noget som kan modificeres henad vejen. Motorene er lige pt. fra nogle kasseret 8" diskdrev, så som sagt - billigst muligt ;-)
Elektronikken er også hjemmegjort, specielt på grund af motorernes lidt specielle konstruktion (3 faset stjerne)
Jeg har ingen planer om at skulle bruge min maskine til andet end træ og måske lidt akryl, så jeg behøver ikke den store styrke, som du har i din maskine, men din maskine ville jo være fin til at producere elementer til en "træmaskine" :-)

mvh Mogens
Mogens,

Ja vandrør burde holde (-:

Hvis det er, har jeg nogle extra step motorer i forskellige størrelser.. slagtet af mange forskellige ting og sager over en længere årrække.. desværre er de også opmagasineret, men når de kommer frem i lyset igen kan det jo være jeg har nogle du kan bruge...

Er dine MDF CNC planer offentlig tilgængelig eller er det et købe projekt?

Mvh
Kim Mortensen (kimfmx)

Hej Kim

Planer er offentlig tilgængelige. De er fundet efter mange timers søgning på alverdens sider, men cnczone.com har været den største kilde til inspiration og viden.

Jeg vedhæfter et par af de tegninger som har været største inspirationskilde. Det drejer sig om JGro's tegninger til en maskine samt om Joe's tegninger. Søg evt. selv yderligere info på cnczone.com. Der er en "milliard" links (overdrivelse fremmer forståelsen ) på ovennævnte side.

Min erfaring med vandrør som lineær leje er som udgangspunkt OK, men erfaringer fortæller mig også at de skal understøttes over hele længden, ellers bøjer de, med en stor ustabilitet til følge.

Jeg bruger endvidere alm. 6mm gevindstænger som transmission, og det fungere fint bortset fra at jeg ikke kan få nok hastighed på min maskine. 1mm stigning er ikke meget, når motorerne ikke kan køre mere end øhh - det kan jeg jo ikke huske lige nu, men jeg har en maks. hastighed på hver akse på 450mm/min og det er i hvertfald ikke nok.

mvh Mogens

Takker Mogens,

Jeg vil kikke på tegningerne og se om det er noget jeg skal kaste mig ud i i 2009 hvis jeg finder mig et bedre sted...

Jeg har også bekymret mig lidt omkring de gevind stænger da de har så lille stigning, men der er mig bekendt ikke nogle alternativer med mindre man går over til rigtige spindler..

Mvh
Kim Mortensen (kimfmx)
Hej Kim

Nej det er også hvad jeg har konstateret. Selvfølgelig kan man gå op i dimension, men for det første så er det ikke den store forøgelse af stigningen man får, og for det andet så stiger vægten af selve gevindstangen, og dermed det moment som motor bliver udsat for.

Men lad endelig høre hvad du finder på. Jeg har også adskillige detailtegninger liggende til Joe's CNC. De ligger både til Solidworks, Autocad og EASM????? - hvad det så er for et format.

mvh Mogens
Der er yderligere 623 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også