CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 270 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hastigheden er et spørgsmål om friktion, motorens ydeevne og spindlens stigning. Det er derfor ofte ikke så svært at få høje hastigheder, men det interessante er mere hvilken acceleration man kan opnå ved retningsændring. Det fortæller en del om styrken af motorerne og er egentlig en væsenlig faktor, hvad den samlede hastighed angår. Hvis det f.eks. tager 10 sek. at opnå den højeste hastighed, så er det jo ikke meget værd.

Hvad kan du accelere med og hvad er vægten på de akser, som motorerne trækker?
Har lige regnet lidt...

Hvis jeg laver X-planet i 15mm jern, vil x-planet veje tæt på 29 kg... Det skal lige testes først med nogle sandsække eller sten for at være sikker på hvordan den tager den vægt (-:
Det er nok en god idé :-) Det er en balancegang mellem stabilitet og ydelse.
Hvad med at lave et "dødt" plan?
Dvs. at du laver et "net" af lodret stillet profiler under en tyndere plade, frem for at benytte den tykke og tunge plade.
min accelerations setting i EMC hedder 150 mm/sec, men den virker også fint ved 250mm/sec, men vil mene at det begunder at belaste unødvendigt, så den står til 150mm/sec, det giver en rimelig hurtig accelatation. Den video du ser på youtube er fra absolut første gang jeg fik det hele til at køre, så der var intet sat op korrekt.. (der jeg fandt ud af at den godt kunne køre over 5000 i rapids!), men jeg må sige at jeg har faktisk ikke prøvet at torturere maskinen så den ikke kunne følge med... den har fulgt med så langt jeg har turde gå, så jeg vil helst ikke ødelægge den (-: men EMC har et program hvor man kan teste akser, og den kan ruske Y aksen rimelig maskuling fra side til side, lige så mit køkkenbord begynder at knage, og computerskærmen er ved at hoppe ned på gulvet... X aksen vejer naturligvis ikke meget nu, men Y-aksen flytter på over 14 kg, og Z aksen selvfølgelig lidt mindre. Jeg kan ikke stoppe Y aksen når den bevæger sig, enten skubber den mig af stolen, eller selve CNC maskinen bliver skubbet... og den er ikke let...!!

måske jeg kan lave nogle små videoer når jeg får tid hvor man kan se hvordan den kan bevæge sig (-:
Annonce
Hej Hawkeye67

Vi taler ikke om at lave et stift plan, såsom den torsionbox model du taler om, men at have noget vægt (inerti) som kan optage de svigninger der opstår. Forestil dig, at du kommer til at bumpe ind i en bil og en barnevogn (uden et berlinerbarn i).

Bilen rykker sig sandsynligvis ikke, men det gør barnevogen nok. Det er fordi der skal meget mindre energi til at flytte den lette barnevogn.

Det er grunden til at metalfræsere er så store og tunge. De er lavet i støbejern, da materialet også har en svingningsdæmpende virkning.
Hawkeye67,

Mener du et dødt plan men stadig bevægeligt eller skal det være med bevægelig Y akse over X aksen...

Har også tænkt på det.. heldigvis er det nemt at komme til, og jeg kan prøve mig frem lidt ad gangen.. havde tænkt på at anskaffe alu profiler og skruge dem sammen så de danner en plade.. det er både stabilt og let.. og så har man monterings riller... da jeg monterede Y aksen hævede jeg den med 2.5 cm netop fordi jeg ville kunne se lidt hvad der fandes til at bruge...
Videoer vil vi meget gerne se. De 305ozin motorer er i sandhed imponerende...! :-)
Hej Metalsnedker og Kim:
Jeg er godt klar over at metalfræser kræver "lidt" andet end en træfræser. Omvendt så tænkte jeg bare på at det kunne være at Kim ville få lidt mere styrke, uden at kaste alt for megen vægt på sit x-plan, så han stadig kunne opnå hastigheden.

Kim: jeg tænker på en torsionsplade som Metalsnedker omtaler, så du stadig har dit bevægelige x-plan.

Mogens
måske man kan lave en kombination (sandwich), med alu og jern.. det har også en stabiliserende effekt på planet. men bortset fra det tror jeg også at mit Z plan skal styrkes... tror det er for ttyndt og flabrende når det kører helt ned... men det er hurtigt ordnet, har det extruderede alu jeg har tiltænkt til det... men det bliver nok først når jeg har en anden motor så jeg kan integrere den nye motor ind i designet...
Der er yderligere 673 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også