CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 260 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så skulle de være på hjemmesiden... lige under Youtube videoen (-:
http://www.fmx.dk/projects/CNC/building_the_frame/frame.html

Mvh
Kim Mortesnen

Hej Kim

Hvad har du liggende af "strøm" og elektronik under dit X-plan?

Jeg tænker på om du har gjort noget for at beskytte det mod spåner mv.
Det kan blive en rigtig ØV-oplevelse hvis der er noget der kan kortsluttes af spåner e.lign.

Ellers ser det kort ud.

Mvh.

Mogens

Ved det ved det (-:.. da den kørte, havde jeg også en hånd over for at beskytte stikne.. jeg har lavet en samlet stik forplade på CNC maskinen, som jeg derefter ruter til de nødvendige pladser ved siden af motorerne.. Og de er på nuværende tidspunkt ubeskyttede... så jeg skal lige have lavet noget løsning der...

Mvh
Kim Mortensen

Det ser rigtig godt ud Kim  

Jeg har lige et par spørgsmål ang. dit snit i alu:

1. Har du et link til den endefræser du har købt, samt data på den?

2. Hvad var omdrejningerne på spindelen og tilspændigen?

3. Hvad var højden af snittet og hvor meget af fræserens bredde brugte du ad gangen?

4. Lavede du med- eller modfræsning?

Du må hellere anskaffe dig en 10-15-20mm stålplade istedet for MDF pladen. Der skal lidt inerti til for at dæmpe sådanne svigninger.

1) Nej, jeg købte det bedste til prisen på ebay, men på de fræse stål jeg har købt, er der påstemplet www.rlschmitt.com, og det er stål med 4 "flutes", i 1/4 " det hedder SD4-16, men jeg kan ikke finde det på deres hjemmeside... men jeg købte også nogle graver stål til metal så jeg skal lege lidt når jeg får tid...

2) Jeg vil tro mine omdrejninger var omkring 5000 RPM, måske jeg skal prøve at skifte motoren ud med en 10.000 RPM version, så måske nogen er interesseret i denne motor hvis det kommer til det... den er perfekt til træ arbejde ville jeg tro...

3) Jeg lavede lidt forskellige tests, men hvis jeg tog snit på 1mm stod x-aksen og hoppede så meget at jeg stoppede arbejdet.. men 0.5 mm baner kunne jeg godt holde ud at høre på. kunne godt tage 1mm, men så skulle det være med halvdelen af stålet ud over en kant eller lignende...

Lavede også en kortvarig direkte boring ned i Z retningen, det larmer meget i pladen, men resultatet blev rigtig godt.

4) jeg lavede både med og mod fræsning, syntes ikke der var nogen synlig eller lydmæssig forskel. men nu tror jeg også at mit hovedproblem ligger i at jeg fræser alu på en tund træplade... så resultatet kan ikke forhentes at være særlig imponerende på nuværende tidspunkt (-:

kom dog til ved uheld at lave fræsning med større dybde, og det var ikke maskinen eller motorerne der gav sig. det var igen træpladen.. så jeg tror tilspænding kan forøges når der kommer rigtig x-plan, og stivere på Y-planet.

Min tilspænding varierede jeg meget for at prøve, men syntes igen ikke der var så meget forskel på resultatet... gik mellem 50 og 150 mm/min på forspænding.. og tror det var 30 mm/min på Z aksen da jeg gik direkte ned i emnet... det var første gang så jeg skal jo starte et sted (-:

Mvh
Kim Mortensen
Annonce
skal lige sige at jeg købte 2 endefræsere.. og hvert fræsestål har endefræser i hver ende.. (-: ganske smart.

Mvh
Kim Mortensen
Ok, du har helt sikkert brug for den stålplade. Jo før, jo bedre.

Ang. den 5000 rpm motor og træarbejde, så er den ikke optimal til det, da man normalt arbejder fra 8000-30000 rpm. Til alubearbejdning har den til gengæld et ganske fremragende potentiale, men det hele kommer selvfølgelig an på hvor store fræsere man bruger. Til små endefræsere fra 3mm og ned, har man brug for MASSER af omdrejninger.
Ja tror jeg vil prøve at lave et af eksemplerne fra VCarve programmet på en træplade for at prøve. Måske man kan lave træskilte som sidebeskæftigelse (-:
Med sådan en cnc-fræser, er det vel meningen at man kan lave alt, som sidebeskæftigelse

Hvor meget kan du egentlig køre med i rapid moves?
Den kan sagtens køre 5000mm/min i rapids.. og har kørt over den hastighed... og det lyder helt vildt men den klarer det fint uden at brokke sig... men har skruet drastisk ned for man får ikke for en kinamands chance for at trykke på katastrofe knappen når den kører med de hastigheder hvis den er på vej ud i uplanlagt territorie... Boardet er kun sat op til 2A på hver motor, og med 1/4 step, men det kører upåklageligt. Har i sidste uge monteret den fjerde akse til HCNCPro boardet, og bruger der en 205 motor, den er lidt hurtigere, men lidt mindre kraftig.. der skal jeg finde en drejeskive til et roterende emne...
Der er yderligere 683 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også