Det går bare ikke at ikke at tråden kommer bagerst i køen og vi skulle jo også gerne bevare rekorden hvad angår flest indlæg, pr. tråd. For at rode bod på dette, så har jeg har en lille update at fortælle om.
Oprindelig havde jeg tænkt mig at bruge 16mm dobbeltløbede trapez-spindler med en stigning på 8mm, men så "faldt" jeg over nogle 16mm C7
kuglespindler, med en stigning på 10mm pr. omdr., som jeg netop har købt! På Z-aksen er stigningen dog 5mm.
Selvom stigningen er øget og opløsningen på X og Y aksen nu "kun" er 1/40mm, så får den mere trækkraft og bliver hurtigere end med trapez-spindler og alt ialt bliver den meget mere præcis. Det er lidt af et kvantespring og maskinen bliver som helhed en del mere professionel, end jeg havde håbet på, da jeg startede med at slå den første streg. Prisen er sådan ca. 5 doblet af hvad jeg havde i sinde, men maskinens potentiale er derved blevet meget større og den betaler også hurtigere hjem igen, på det grundlag.
Da alle deleme er ved at være i hus, vil jeg snart foretage mig noget fornuftigt, såsom at komme i gang med at bygge den! Kan det virkeligt være sandt, at man kan blive gjort til slave af sin egen hobby!? Det tror jeg nok!

Hilsen Metalsnedker