CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 250 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tilbage fra ferie... fik CNC maskinen til at virke lige før jeg tog afsted, har dog nogle små fejl med støj på ende kontakterne jeg skal have fikset... men alle akser kan "JOG"es ....

Takker for udregningerne, det har jeg faktisk ledt efter... fandt noget, men det gav meget mærkelige resultater... (-:

Hvis man søger på "bearing mount" eller "bearing block cnc", finder man mange axial leje holdere for få penge...

Mvh
kimfmx
Den lever !!!!

Jeg har lige uploaded video taget en time siden... De første spæde skridt (g-koder) ..... Nu skal det sjove forhåbentligt snart begynde....

http://www.youtube.com/watch?v=pQGQzMPOkLM

Mvh
Kim Mortensen
Det ser bare rigtigt godt ud Kim.

Jeg er rimeligt imponeret over din hastighed på dine akser, når man tænker på at du gearer stepmotorerne ned, men det hjælper jo med det rigtige isenkram, i form af kuglespindlerne

Ja så kommer alt det spændende og sjove. den første tegning, den første spån osv.
Uha der kan gå mange timer med det også

Mvh.
Mogens
Det går bare ikke at ikke at tråden kommer bagerst i køen og vi skulle jo også gerne bevare rekorden hvad angår flest indlæg, pr. tråd. For at rode bod på dette, så har jeg har en lille update at fortælle om.

Oprindelig havde jeg tænkt mig at bruge 16mm dobbeltløbede trapez-spindler med en stigning på 8mm, men så "faldt" jeg over nogle 16mm C7 kuglespindler, med en stigning på 10mm pr. omdr., som jeg netop har købt! På Z-aksen er stigningen dog 5mm.

Selvom stigningen er øget og opløsningen på X og Y aksen nu "kun" er 1/40mm, så får den mere trækkraft og bliver hurtigere end med trapez-spindler og alt ialt bliver den meget mere præcis. Det er lidt af et kvantespring og maskinen bliver som helhed en del mere professionel, end jeg havde håbet på, da jeg startede med at slå den første streg. Prisen er sådan ca. 5 doblet af hvad jeg havde i sinde, men maskinens potentiale er derved blevet meget større og den betaler også hurtigere hjem igen, på det grundlag.

Da alle deleme er ved at være i hus, vil jeg snart foretage mig noget fornuftigt, såsom at komme i gang med at bygge den! Kan det virkeligt være sandt, at man kan blive gjort til slave af sin egen hobby!? Det tror jeg nok!

Hilsen Metalsnedker
Metalsnedker, Det lyder godt, og husk masser af billeder så vi kan følge med (-: Du har nok ret i at man bliver slave af eget projekt... men det er også nogle gange godt, da man så får lavet noget (-:
Annonce
Jep, det skal jeg nok. Den her tråd er værdiløs uden billeder!
Hej Metalsnedker.
De kuglespindler du skriver om (16mm C7 kuglespindler), hvor har du fundet dem, og til hvilken pris, jeg er forundret over at kuglespindler kan fås med så lille diameter. Hvilke diameter har "møtriken" der bruges til at styre tilspindelsen?. Skal de smøres?, hvordan er de mht. støv.
MVH. Tommy
Jeg har set spindler ned til 4mm, så 16mm er slet ikke så småt igen. Møtrikkernes flangediameteren er 48mm. Selve kroppen er 28mm og længden er 42mm.

Jeg har købt dem på Ebay. 3 stk på 1200mm og 1 stk. på 300mm med tilhørende møtrikker til en pris af kr. 1900. Jeg har en speciel prisaftale med forhandleren. De er med smørenippel. Jeg ved ikke om de er med gummitætning i enden for at afvise støv.

Hilsen Metalsnedker

Så er det en kendsgerning.. min CNC har lavet sine første snit i Alu...

Resultatet er i forhold til omstændighederne udemærket, i betragtning af at mit X-plan stadig kun er et stykke 10mm MDF plade (-: det skaber altså nogle grimme vibrationer hvis man tager for meget af....

Har kikket på VCarve til træ arbejde, og har leget lidt med demo versionen, og det ser imponerende ud... måske jeg skal kikke lidt på træ arbejde mens jeg finder mig en metal plade... (-:

Vi vil se billeder  

Det lyder jo bare godt at der kommer noget positivt ud af det.

Mogens

Der er yderligere 693 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også