CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 240 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er rigtigt. Det er ligesom gearkassen i en bil. Til gengæld vil hastigheden kun være 25%.

Ang. virkningsgrader, så mener jeg at man kan finde nogle i Nook Industries kataloger. Man kan regne med at kuglespindler har en virkningsgrad på ca 0,8.
Det er meget forskel på de virkningsgrader. Det afhænger af diameter, stigning, materiale osv.

Husk, at for hvert mekanisk led man indfører (f.eks. tandhjul), så skal man gange virkningsgraderne med hinanden.

Hilsen Brian
Til min maskine har jeg valgt (i starten) at bruge 12 mm. rustfrie spindler. Spørgsmålet er så om lejerne i motorene kan klare påvirkningerne i længdegående retning. Ell. jeg skal montere lejer på spindlerne..

Mvh. Leif.
hej Leif

Jeg vil foreslå at du montere en form for radialt leje i den ene ende og almindeliget rulleleje i den anden så spindlen sidder og køre som den skal uden motoren er monteret. Herefter montere du så en form for kobling imellem motoren og enden på din spindel. Alt efter belastning kan du bruge lige fra gummislange med spændebånd til koblinger der er lavet til formålet.

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

det skulle selvfølgelig have været aksialt leje eller trykleje... sorry

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Tak for det. Jeg har drejet nogle koblingsstykker i aluminium, med små pinolskruer, Men har ikke modtaget motorene endnu, så jeg må vente med at lave det færdigt.

Mvh. leif
Annonce
Vi er så "heldige" at Biltema har en afdeling her i byen, og de har billige kuglelejer. måske ikke verdens bedste, men sikkert brugbare til formålet
Jeg har købt 10 axialkuglelejer (7201RS2) på Ebay.de. 36 EUR med forsendelse. Jeg laver mine egne spindellejer ud af 4 stykker aluminium. De lejer der skal sidde i modsatte ende af motoren bliver lavet med et enkelt radialleje.

Det ser flot ud Brian.
Jeg har desværre ingen metalfræser til rådighed. Men en hobby drejebænk og et svejseværk. Men det går nu også an. Dog ikke med helt så frof resultat :-).
Har i swits på, så bevægelserne stoppes inden spindlerne kører uden for arbejdsområdet. Eller kan man stole på Mach3 så den selv stopper.

Mvh. Leif
Har siddet og kikket på fx. cnc programmer. KCAM4 kontra MACH3. Kcam er meget mere overskueligt, men da det er beregnet til fræsning, kan det så bruges til drejning også?, jeg tænker på om Mach3 selv ligger antal spåner ind, om programmet regner skærehastighed ud i forhold til drejediameter?.
Grunden til mit spørgsmål er: skal bruge program til både fræsning og drejning, det vil jo så være smart at det er samme program. Hvordan med en frikvens omformer til spindelhastighed? kan programmet hontere en sådan, og skal der et ekstra "kort" i pc`ern for at det virker?
MVH. Tommy
Normalt ville jeg mene at der er op til dit CAM program at beregne hvilken spåndybde Mach3 skal bruge?..
Mach3 kan godt styre frekvensomformer til spindelhastigheden . Men du skal have et kort imellem der laver frekvensen fra Mach3 om til 0-10V spænding (det er vist det de fleste frekvensomformere køre efter)
Bruger det dog ikke selv.
Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Der er yderligere 703 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også