CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 230 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja firmaet der laver programmet har faktisk så mange at de ligefrem sælger af dem. http://www.machsupport.com/purchase.php

Demo versionen er fuld funktionsdygtig og kan køre ca 1000 G-kode linier. Har du brug for mere så syntes jeg du skulle købe en licens. Med MACH3 er det ikke bare et program du køber, det er simpelthen verdens bedste support, og et program i en klasse for sig selv som er tilsalg, og tilmed til en pris så alle kan være med. Med det kræver jo at vi alle spytter lidt i kassen.

Skal jeg lige komme med et lille eksempel så vil jeg nævne at jeg i sidste uge fik et lille problem da jeg havde designet min egen touchscreen til MACH3 men gerne ville have en funktion som ikke fantes i programmet.... Hvad går man så? jeg sendte en mail til Mach3´s forum på nettet og 21minutter senere svare Brian fra ArtSoft og tilbyder sin hjælp. Det hele ender ud med at jeg sender min "screen" til ham og han skriver en ny kode og tilføjer den funktion jeg ønskede og sender det hele tilbage med ønsket om en fortsat god dag.... Se det er SERVICE, det KOSTER kassen i andre firmaer (hvis de overhovedet gider døje med én privat mand i Danmark.. (hvor ligger det forresten?!?)) Glemte jeg at skrive at det ikke kostede noget?

De 159 penge det koster er de bedste du har givet ud til dit CNC projekt

Børge
www.WoodSign.dk

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg kan kun give Børge ret. De $150 er penge som man lige så kan begynde at spare op med det samme.

Hilsen Metalsnedker
Ok. Tak for det. Jeg er glad for at høre at det er et godt program. Da jeg er sprit ny på dette "CNC" område.
Kan man bevæge spindlerne manuelt via programmet. Og starter man med at fortælle programmet hvor lang bevægelse de forskellige spindler har?.
Jeg må vist hellere se at få bestilt det.

Mvh. Leif.
Hej Leif

Er du helt ny så start med at hente den gratis version der klarer ca 1000 G-kode linier, det er rigeligt til at begynde med og for at få maskinen til at køre.

Du kan hente den her http://www.machsupport.com/downloads/Mach3VersionR2.63.exe

Og ja Mach3 kan det hele! styre drejebænk, fræser og plasmaskære osv.
Mach styre alt fra den mindste hobby maskine til proff udstyr i millionklassen. Der er ikke noget BILKA over dette program selvom prisen er lav :O)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Ellers kan jeg anbefale EMC2, Har foet det til at koere.. Den skal minimum have 256 mb ram... Af gratis software, er det simpelt hen utroligt...

Jeg har ikke proevet MACH3, simpelthen paa grund af prisen... den installation jeg lavede med 1000 liniers begraensning virkede uoverskuelig.. men maaske er det en indlaerings fase man skal igennem... ihvertfald var den MEGET hurtig paa EMC2..

Og paa EMC 2 kan du ogsaa jogge og lave accelerations test saa du kan optimere dine parametre..

Tror jeg holder mig til EMC2 til der kommer begraensninger der kun kan loeses ved opgradering til MACH3.

Mvh
kimfmx
Annonce
Til at starte med vil jeg sige at jeg ikke har prøvet EMC2
Det jeg kan sige er at den erfaring jeg efter hånden har fået inden for det her hobbyCNC så er jeg glad for at jeg valgte Mach3 til at starte med. Alt skal jo læres også Mach3 men så behøver man heller ikke sætte sig ind i flere programmer når man rammer grænsen for hvad det kan, for den grænse findes vist ikke i Mach3. Men igen er det vigtigt at gøre op med sig selv hvad man vil opnå med sit projekt. Og så satse de rigtige steder. ALT kan jo købes, men det der jo også (normalt i hvert fald) ligger i Hobby betegnelsen er jo at det gerne skal være til pengene... og så må man vælge hvad man vil satse på INDEN man bruger pengene :)

det var vist den 25øre

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Tak for svarene.
Jeg har downloaded Mach3, i prøvevesion. Det ser godt nok spændende ud. Og lidt uoverskueligt for en "nybegynder". Men jeg vil gerne lære at bruge dette program. Men jeg vil også kigge på EMC2, og se hvilke muligheder det byder på..
Jeg går og venter på dette sæt: HobbyCNC EZ. Og mange tanker flyver. Bl.a. hvordan programmet configureres, efter X-Y-Z. Altså hvordan kan programmet vide hvor lang vandring spindlerne har.
Jeg glæder mig til at se hvordan det vil funke. Det lyder i hvert fald til at være en spændende verden.

Mvh. Leif
Du kan jo starte med at læse den her imens du venter på stumperne :)

http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mill_Setup.pdf

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Skrevet af kimfmx den 15-08-2008 11:57
Iøvrigt lige et ord om stepper motorerne... Jeg har i lang tid frygtet at de måske ikke ville kunne trække min Z akse op eller flytte Y aksen fordi den var for tung... Nu har jeg rodet lidt med motorerne... og tro mig når jeg siger at 305oz-in motorerne er STÆRKE..... Og jeg har enda ikke skruet helt op for strømstyrken på HCNCPRO boardet.... jeg kører med 1/2 step, og med mine 15 tands bælte tandhjul, er det ikke muligt for mig at holde fast på dem og stoppe dem... Måske med 2 hænder men ikke med en... og jeg kan GODT taget fat... jeg er ikke en kontor mus (-:, når der så kommer til at drive akserne i en 4:1 nedgearing, så tror jeg godt de kan forsage skader på fræserens dele hvis der sker styrings fejl... vigtigt at limit kontakterne virker og er testet sammen med softwaren INDEN man forsøger at lave tests med motorerne installeret.... Påtænker mig at bestille en fjerde akse HCNCPRO boardet med en extra stepper motor... Det er sku et godt kit...

Man kan godt beregne den lineære kraft som motorerne kan udøve. Jeg tager udgangspunkt i mine egne spindler:

Spindlens stigning = 8mm
Motorens holdemoment = 2100Nmm

1.
Omregn spindlens stigning til den diameter, der modsvarer en cirkels omkreds:

Omkr. = D * Pi
D = 8mm / Pi = 2,55mm

Dvs. at hvis man har en cirkel med en diameter på 2,55mm, så er omkredsen af den altså 8mm. Radiusen af cirklen svarer moment-mæssigt til den "arm", der er til rådighed. 

Omregn Motorens moment til lineær kraft:

F = Kraft
A = Arm

Moment = F * A
F = 2100Nmm / (2,55/2) = 1648,5N
1648,5 * 0,5 (spindlens virkningsgrad) = 824N

Momentet defineres bekendt som kraft * arm. Spindlens stigning er ækvivalent til armens længde. 

Som det ses, så kan man motoren med den nævnte spindel, fastholde en belastning på ca. 80 kg. Under drift hvor motoren måske har et moment på det halve, så er den kraft den kan trække og skubbe med ca. 40kg.

Der flere kræfter til stede, end man umiddelbart skulle tro  

Hilsen Brian

Fint regne stykke :)

Hvis du så har en gearing på din motor før du kommer til stigningen på din spindel f.eks 4:1 så skal du vel regne din motor som 2100Nmm x 4 = 8400Nmm
Eller?

Har du evt. nogle tal på virkningsgrader for forskellige matrialer?

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Der er yderligere 713 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også