Skrevet af kimfmx den 15-08-2008 11:57
Iøvrigt lige et ord om stepper motorerne... Jeg har i lang tid frygtet at de måske ikke ville kunne trække min Z akse op eller flytte Y aksen fordi den var for tung... Nu har jeg rodet lidt med motorerne... og tro mig når jeg siger at 305oz-in motorerne er STÆRKE..... Og jeg har enda ikke skruet helt op for strømstyrken på HCNCPRO boardet.... jeg kører med 1/2 step, og med mine 15 tands bælte tandhjul, er det ikke muligt for mig at holde fast på dem og stoppe dem... Måske med 2 hænder men ikke med en... og jeg kan GODT taget fat... jeg er ikke en kontor mus (-:, når der så kommer til at drive akserne i en 4:1 nedgearing, så tror jeg godt de kan forsage skader på fræserens dele hvis der sker styrings fejl... vigtigt at limit kontakterne virker og er testet sammen med softwaren INDEN man forsøger at lave tests med motorerne installeret.... Påtænker mig at bestille en fjerde akse HCNCPRO boardet med en extra stepper motor... Det er sku et godt kit...
Man kan godt beregne den lineære kraft som motorerne kan udøve. Jeg tager udgangspunkt i mine egne spindler:
Spindlens stigning = 8mm
Motorens holdemoment = 2100Nmm
1.
Omregn spindlens stigning til den diameter, der modsvarer en cirkels omkreds:
Omkr. = D * Pi
D = 8mm / Pi = 2,55mm
Dvs. at hvis man har en cirkel med en diameter på 2,55mm, så er omkredsen af den altså 8mm. Radiusen af cirklen svarer moment-mæssigt til den "arm", der er til rådighed.
Omregn Motorens moment til lineær kraft:
F = Kraft
A = Arm
Moment = F * A
F = 2100Nmm / (2,55/2) = 1648,5N
1648,5 * 0,5 (spindlens virkningsgrad) = 824N
Momentet defineres bekendt som kraft * arm. Spindlens stigning er ækvivalent til armens længde.
Som det ses, så kan man motoren med den nævnte spindel, fastholde en belastning på ca. 80 kg. Under drift hvor motoren måske har et moment på det halve, så er den kraft den kan trække og skubbe med ca. 40kg.
Der flere kræfter til stede, end man umiddelbart skulle tro
Hilsen Brian