CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 190 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Motoren er 0,18kw, med 1380 RPM. Det bliver så gearet op med bæltet som man kan se. Motor og spindel er købt som reservedele til en Taig fræser, så det er en kendt og afprøvet setup.. spindlen har hoved direkte til ER16 gribearme: http://www.positiveflow.com/ercollets.htm
Arbejdsområdet var defineret af de kugle spindler jeg fik fat på, de lineære lejer og maskinens dimentioner er bygget op over hvad de kan trække fra den ene ende til den anden.

Der bliver tale om et arbejdsområde på omkring 50cm(X) x 30cm(Y) x 15cm (Z), det tror jeg også er rigeligt for de fleste opgaver (-:

Jeg har planlagt at det hårdeste den skal kunne klare skal være aluminium.

/Kimfmx
Det ser måske ikke sådan ud, men kanten af Z aksen, kan køre helt ud til kanten af Y aksen.. bæltehjulet ligger bag Z akse slæden, men inde i Y aksen, og kommer til at blive drevet fra bagsiden..
hvor lange er dine skinner på Y-aksen ?

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej Kim

Laver du den med løst bord, som kører frem og tilbage, eller laver du den med et kørende gantry?

Mvh.
Mogens
Annonce
Y akse skinnerne er 640 mm lange.. og har dimentioneret med 10mm overskud i hver ende..
Y akse skinnerne er 640 mm lange, men har dimentioneret så der er 10mm ubugt skinne på hver side af Z-aksen hvis den kører ud i yder positionerne...
undskyld, det var X-aksen jeg mente :)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

X aksens skinner er 820 mm lange, igen dimentioneret så jeg ikke bruger 10mm i hver ende...

Jeg vil ikke lave en moving gantry da jeg ville frygte for meget bevægeligt masse... Så selve bordet bevæger sig... Så min Y akse kan jeg lave så stiv som jeg har metal til hvis det skulle blive et problem.
Da jeg jeg lavede udkast til moving gantru eller bevægeligt bord, syntes jeg hver gang jeg kom til nogle kompliserede tegninger med moving gantry.. så det droppede jeg...
Der er yderligere 753 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også