CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 180 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jow jow, nu kan det godt være at man kan opleve en chip force på flere hunrede Kg, men med det støv (spåner)jeg har set de fleste laver med deres "hobby" maskine, så er det ikke noget man skal tænke ret meget på :)
Nu kan jeg selvfølgelig heller ikke sige hvilke værktøjer i har tænkt at køre med, men hvis man f.eks køre med små endefræsere så er de knækket for længe siden hvis de komme til at sidde uhjælpelig fast, og maskinen køre videre. Noget af det værste man kan komme ud for er hvis man køre ind i diverse anordninger for at holde emnet

Ang. nedbøjningen på de 0.07mm for en last for 10Kg så har man jo normalt vægten fordelt over 2 stænger. Derfor vil den faktiske nedbøjningen kun være det halve... eller?

Jeg anvender Ø30mm x 1300mm aksler og det giver ikke anledning til problemer. min Yakse vil jeg skyde til at veje ca 40-50Kg

Børge

www.WoodSign.dk

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Jeg tog bare 10kg som et eks., men det er rigtigt at det skal fordeles på 2 stænger. Hvad er centerafstanden mellem dine lejer som kører på akslerne Børge?

Brian

Ja det er med at få noget masse, med mindre man vil have den op at flyve :)
Hvis man har prøvet at stå ved en "rigtig" drejebænk lavet i støbejern og som vejer som en elefent og så derefter går over til en "kineserbænk" i samme størrelse, men der vejer en brøkdel så ved man at massen også har noget at sige...

Børge

www.WoodSign.dk

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

midt midt er der 220mm

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

En ting man lige skal huske på når man designer sin egen maskine er at det er en god idè at planlægge sin X-akse så værktøjet på Z-aksen komme til at ligge midt imellem lejerne på X-aksen (normalt bruger man jo 2stk) Samtidig er det en god idè at holde Værktøjet så tæt på Y-aksen som muligt :)

Børge

www.WoodSign.dk

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Annonce
Det giver en samlet nedbøjning på 0,15mm på midten af hver aksel.

Det skulle ikke give anledning til problemer :-)

Her kan ses min X,Y, Z akser som de ser ud til dato... Der skal dog også være noget støtte til Y aksen så den ikke står og svinger frem og tilbage...

Og så glemte jeg lige at skrive at Z aksen vejer omkring 15 kg alene.. Y aksen altså lodrette ramme vejer nok 20 kg med de lineære lejer....
Det er da noget af et maskineri du der får lavet, men det ser da godt ud :-)

Hvor mange kW er den motor på?
Hvis du ikke har fundet et navn til maskinen så vil jeg da foreslå "Golden gate" selv farven passer ;)

Du behøver vist ikke være nervøs for om du har masse nok, det skal nok gå :)

Det er ikke meget vandring du har tilbage på din Yakse er det? eller er det mig der ikke kan se det?

Hvad bliver arbejdsområdet når den er klar?
Hvad har du tænkt du vil lave på maskinen?

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Der er yderligere 763 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også