CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 200 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget godt at maskinen er helt vild stiv.....
Men har du tænkt på at når du f.eks vil fræse i et emne der er 500mm så har du faktisk ikke nogen under stødtning under planet hele vejen?
Hvis du vil have vandring på 500mm med skinner der er 820 -(2x10mm) = 800 så kan du kun have 300 mellem dine vogne... det betyder så at du ikke har understøtning på planet de første 100mm samt de sidste 100mm.... så hvis du absolut skal have den stiveste maskine så kan du kun bearbejde 300mm og ikke 500mm.... eller er det mig der er forkert på den ? (den mulighed findes altid :)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Børge,

Jeg forstår dine argumenter, men jeg har valgt at se på det på den måde at hvis jeg har et emne der er 50cm langt skal det spændes godt fast på planet, så det i sig selv vil udgøre en stivhed, hvis det blot er en plade der skal skæres, så er det jo heller ikke meget tungde der skal afstives. Hvis jeg har et emne på 50cm, vil jeg udligne understøttelsen i enderne med faktum at resten af det emne jeg er ved at skære ligger over 4 vogne, og går yderligere ud over enden.

Det er meningen at planet skal bestå af aluminium i en god tykkelse. men hvis jeg får problemer forstærker jeg rammen på undersiden, det går lidt ud over massen, men ikke meget sammenlignet med hvad den ellers skal flytte.

Hvis jeg skal lave små emner, sætter jeg dem selvfølgelig på midten, så emnet er støttet af 4 vogne i hvert sit hjørne...

... og måske finder jeg ud af su har ret, og jeg ikke kan bruge mine sidste 10 cm af mit plan.. (-: men så har jeg lært det (-:

Mvh
kimfmx
Forstår godt dine agumenter for at alting skal være så stive (i teorien)
Noget andet er så virkeligheden.... '
Den masse du snakker så meget om er jo næsten lig med nul med alle de lejer du har på.
Hvor store er de steppere du skal bruge 200-300Oz?
Det eneste problem jeg ser du (måske) får er når du kommer i fuld fart på Y-aksen og vil stoppe, men det er jo ikke mange omgange din spindel skal have før du er fremme, så spørgsmålet er om du overhovedet kommer op på fuld speed...

Er det forresten O-ring eller en tandrem der går mellem motor og værktøjsholderen ?

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

jeg ville lægge en stor jernplade på som plan og ikke en let aluplade
det er billigere og så får du noget vægt der hvor den skal være, og det vil tage den resonas der evt. ellers vil fremkomme fordi det så ellers er lejerne der skal optage alle krafterne fra det spåntagende værktøj...

B.

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Børge,

Det er et V bælte der driver spindlen, ikke en o-ring eller tandrem, det er meget stærkt, som en tandrem bare uden tænder.

Jeg bruger 305oz-in motorer, jeg gearer via tandrem i 4:1 på alle akser så hver akse effektivt kører 5mm for hver omgang motoren kører, men da de store motorer har bedst moment ved lave hastigheder, tror jeg faktisk det bliver en meget god sammensætning.

Du har nok ret med metalpladen, jeg skal lave nogle tests når den er færdig, med hvor meget jeg kan belaste den med uden at miste steps etc...

Det med at bremse bliver ikke noget problem, da det klares i softwaren. man indstiller ramp-up og ramp down, så softwaren ved hvornår planet(aksen) skal stå stille, så den begunder at sætte farten ned før... hvor længe specificere man selv... tror ikke der er noget software tilgængeligt der ikke kan dette.

/kimfmx

Annonce
Nu tænkte jeg ikke på om stepperen ville kunne stoppe slæden, men hvor meget det ville ryste maskinen når Y-aksen kommer i fuld fart og bremser op, det er jo den tungeste akse du har.. :)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

jo, hvis stepperen kan starte slæden kan den også stoppe den. Jeg bestemmer selv tophastigheden, og man skal huske på at softwaren bestemmer hastigheden af alle akser ud fra den langsomste. Hvis der kommer problemer med at den hopper ned af bordet, her jeg fået tilbudt en 10mm massiv jernplade den kan stå på.. men så kan jeg bare ikke flytte den. Ellers skruer jeg lidt ned for hastigheden.. (-: det må være et justerings spørgsmål..
Du misser min pointe...
men er du bange for den ryger ned af bordet så brug Quantum, der kan du have et glas fyldt med vand til at stå på planet imens du fræser :)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

fortæl lidt mere om det quantum, hvor, hvordan, hvorledes, hvem....
Jeg vil gerne vide om det er software eller hardware. men mon ikke det er et spørgsmål om justering i de gængse programmer også.
Der er yderligere 743 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også