Skrevet af kimfmx den 05-08-2008 12:50
Brian,
Ok, de lineære lejer du nævner er til rundstokke, dem har jeg set, og de er billigere end de andre typer med vogne. Dem til runstokke har jeg ikke helt fudus til.. for de er efter min mening kun til begrænsede længder da man ikke kan lave understyttelse under den runde stang, ville nok være gode til Z akse... en meter stang vil altid give sig på midten.. De lineære lejer jeg bruger har understyttelse for hver 10 cm. ned på en 50x50 mm - 5mm gods jern firkant profil.
Men man kan godt købe rundstokke med tilhørende vogne der ikke griber hele vejen rundt... til dem kan man også få stativer så de kan understyttes onder hele længden.
/Kimfmx
Hej Kim
De 20mm lejer jeg nævte og som jeg har købt, er dem som bruges sammen med understøttet aksel. Den maksimale længde på en aksel der ikke er understøttet, er begrænset i forhold til materiale, diameter og den belasning som påvirker den, derfor kan ikke give dig ret i at en stang på 1 meter altid vil give sig relativt meget på midten. En 30mm aksel med en længde på 1 meter, giver sig ca. 0,07mm på midten, med en punktformet belastning på 10kg.
Jeg har valgt at lave min maskine med understøttet aksel, for at holde vægten lidt nede.
Hilsen Brian