CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 170 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Brian,

Ok, de lineære lejer du nævner er til rundstokke, dem har jeg set, og de er billigere end de andre typer med vogne. Dem til runstokke har jeg ikke helt fudus til.. for de er efter min mening kun til begrænsede længder da man ikke kan lave understyttelse under den runde stang, ville nok være gode til Z akse... en meter stang vil altid give sig på midten.. De lineære lejer jeg bruger har understyttelse for hver 10 cm. ned på en 50x50 mm - 5mm gods jern firkant profil.

Men man kan godt købe rundstokke med tilhørende vogne der ikke griber hele vejen rundt... til dem kan man også få stativer så de kan understyttes onder hele længden.

/Kimfmx
De lejer jeg har købt er tilsvarende til disse ebay: 260251047058.

1400,- inkl moms, afgift, fragt fra USA, for 2 arme med hver 2 vogne, har monteret dem på min Y akse, igen understøttet på jern profiler.
Der ikke noget katalog, men prøv at søge efter de ting du skal bruge på http://www.worldofcnc.com .Det er specielt lineærlejer (pillow blocks) og de tilhørende rails som er favorable i pris. Spørg mig om prisen når du finder frem til noget.

Trapezspindlerne (dobbelt- og enkeltløbede) finder du hos maedler.de

Brian
Tillykke med handlen. Så kan det vidst heller ikke gøres meget billigere :-)
Brian:

Jeg takker for svaret og vender tilbage (hvis jeg må )
Ved du hvor nemt det er at bearbejde sådan en trapez-spindel, når man ikke har adgang til de store og avanceret maskiner?

Mogens
Annonce
Skrevet af kimfmx den 05-08-2008 12:50
Brian,

Ok, de lineære lejer du nævner er til rundstokke, dem har jeg set, og de er billigere end de andre typer med vogne. Dem til runstokke har jeg ikke helt fudus til.. for de er efter min mening kun til begrænsede længder da man ikke kan lave understyttelse under den runde stang, ville nok være gode til Z akse... en meter stang vil altid give sig på midten.. De lineære lejer jeg bruger har understyttelse for hver 10 cm. ned på en 50x50 mm - 5mm gods jern firkant profil.

Men man kan godt købe rundstokke med tilhørende vogne der ikke griber hele vejen rundt... til dem kan man også få stativer så de kan understyttes onder hele længden.

/Kimfmx
Hej Kim

De 20mm lejer jeg nævte og som jeg har købt, er dem som bruges sammen med understøttet aksel. Den maksimale længde på en aksel der ikke er understøttet, er begrænset i forhold til materiale, diameter og den belasning som påvirker den, derfor kan ikke give dig ret i at en stang på 1 meter altid vil give sig relativt meget på midten. En 30mm aksel med en længde på 1 meter, giver sig ca. 0,07mm på midten, med en punktformet belastning på 10kg.  

Jeg har valgt at lave min maskine med understøttet aksel, for at holde vægten lidt nede.

Hilsen Brian

Hej Mogens.

Du skal som minimum have adgang til en drejebænk. Det er ikke så svært at dreje spindel-ender, men du skal naturligvis vide hvad du har med at gøre og kende din maskine. Hvis du kender en erfaren maskinarbejder, burde det være en smal sag for vedkommene.

Hilsen Brian
Brian,

Så er der fakta på bordet (-: Det er godt.. joooo ja.. jeg skrev vidst bare den ville give sig, men ikke at det ville være forholdsvist meget.... og man kan altid diskutere om 0,07mm er meget eller lidt for 10 kg punkt belastning.

På CNC zone blev det nævnt at den såkaldte "chip force" der opstår i brøkdele af sekunder mellem skære stålet og aluminium/metallet når en spåne kommer i klemme, kan være på mange hundrede kg, og kan være skyld i resonans/vibrationer og grimt resultat hvis det forplanter sig i hele konstruktionen.., men da det er et meget lille skub (tykkelsen af spån) bliver dette normalt absorberet i maskinens konstruktion alt efter hvor stiv denne er..

Jeg har igen ikke bygget min færdig, og jeg har kun samlet denne viden ved at læse mig til det, så jeg ved ikke om dette bliver et konkret problem eller det er noget fla fla jeg har hørt fra en ufaglært.., så det eneste jeg kan sige er byg skittet (har også sagt det til mig selv mange gange), og se hvad der sker, for ellers vil man bekymre sig til uendelighed.... teori og praksis rammer nogle gange ved side af hinanden... (-: Jeg regner også med ar jeg skal rette nogle fejl ved min konstruktion, da jeg nogle stedet har sagt ... glem det.. se hvad der sker når den kører...

Men tror det bliver en meget stabil konstruktion med understøttet aksler....

Mvh
Kim Mortensen
Du har fuldstændig ret; man kan bekymre sig til uendelighed og det er jeg desværre lidt for god til, på baggrund af erfaring. Jeg lavede også min første maskine på et "hit or miss" koncept og det gik nogenlunde. Nu har jeg designet i en uendelighed for at teste de forskellige konstruktioners styrke og svagheder, for at undgå at lave de samme fejl igen. Resonans er en farlig cocktail for sådan et maskineri, som jeg også prøver at tage højde for.

Tak til Allan for dette fantastiske forum :-)

Brian
En anden ting...

Jeg havde hele tiden gået at optimeret og gjort bevægelige ting så lette som mulige så jeg kan opnå den dejlige hastighed, men jeg fik at vide at netop dette "chip force" kan undertrykkes ved masse, idet det kræver større energo at flytte en tung ting hurtigere end en let.. så bevægelige akser kan man med fordel belaste med forstærkninger hvis motor og spindler kan klare det... man får ikke nødvendigvis godt resultat af hurtige lette akser, men man får bedre resultat af langsomme tunge akser... alt selffølgelig med måde.. (-: og optimalt selvfølgelig tunge og hurtige akser (-: men så begunder denne hobby at blive meget dyr (-:

Mvh
kimfmx.
Der er yderligere 773 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også