solvarme eller brændeovn gode råd søges

Vi søger gode råd om et alternativ til den fjernvarme vores hus opvarmes med. Huset er fra 2004 på 154 m2 og har gulvvarme over det hele. Vi betaler ca. 2000 om måneden til fjernvarmen og det synes vi er rigtig meget. Vi er ude i at finde et alternativ, et suplement til fjernvarmen, så vi kan reducere varmeregningen. Men skal vi vælge brændeovn eller solvarme ????

Thomas 


23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis huset er fra 2004 og i bruger 24000 årligt på opvarmning er der noget pivgalt med jeres fjernvarmesystem!! Start med at få det checket!
Hvad estimerer fjernvarmen at et almindeligt varmeforbrug skulle være for et hus som jeres?
Er jeres fjernvarme ekstrem dyr for alle, eller er det kun jer?

Noget tyder på at jeres styring er helt gal. Den ingående temperatur skal jo gerne være høj, og den udgående lav. det handler om at "vride" mest mulig varme ud af hver liter fjernvarme vand. Det skal jeres styring gerne regulere på. Det kan også stamme fra at den fremløbstemperatur i har på fjernevarmen ikke er høj nok. Så bliver det meget svært at vride energi ud af vandet.

MVH Njord
Det er fjernevarmen der er dyr. det er lige steget 4000 årligt, og det er kun pristigning ikke mer forbrug. Vi kan heller ikke forstå at det skal være så dyrt at varme et nyt hus op. Vi er ikke de eneste der betaler meget, mange på vejen har samme udgift som vi har.

Thomas 


Jeg har nu kontaktet vores varmeselskab, og de siger at der ikke noget galt med styringen eller temperaturen til og fra huset. Det er simpelthen fjernvarmeværket der er forholdsvis nyt og har mere gæld, det går så ud over prisen på fjernvarmen, som er meget høj. Vi bruger (sidste år) 47 gigajoule året før var det 52. Men tilbage til spørgsmålet solvarme eller brændeovn ????

Thomas 


Hej
Har ikke erfaring med solvarme, men derimod god erfaring med brænde. Selv om jeg ikke er ekspert, så ville jeg nu hælde til brændet. Det kan bruges om aftenen, når det er overskyet og det er ikke så dyrt som et solvarme anlæg ( vil jeg formode). En god brændeovn er omkring 10.000. Dertil kommer skorsten hvis I ikke har det i forvejen. Brænde kan man også få til en ordentlig pris hvis man får det tippet af i indkørslen og ikke køber det på paller - el værre i små sække.

Håber at dette kan hjælpe dig i overvejelserne.

Vh, Silas
Annonce
Hvad med både og?

Hvis det er varme du vil have er brændeovnen det mest effektive.
Hvis det derimod er varmtvand vil solfangeren være den bedste.
Det er ret let at montere en brændeovn, hvis det er OK med en stål skorsten. Og du har et godt sted at placere den.

Brændeovnen bestemmer du jo selv hvornår der tændes op i. Jeg har selv et nyere hus og brændeovn. Jeg tænder op når jeg kommer hjem og holder ilden vedlige til keg går i seng, herefter brænder den ud. Og så tænder jeg op inden jeg går i bad om morgenen, og lader så brænde ovnen gå ud i løbet af formiddagen igen.

Solvarmen yder mest i sommerhalvåret. og her er behovet for varme ikke stort. men derimod kan et solvarme anlæg levere stortset alt den varme vand til en husholdning. Her skal du dog forvente lidt større investeringer iform at montage osv.

Så som varmekilde vil jeg vælge brændeovnen. Men det vil også give dig lidt at lave.. men her afhænger det meget af hvordan du kan skaffe træet. Det spænder jo vidt fra selvskover til ham der får leveret det hele klar til brug i indkørslen. En mulighed er også at vælge en pillefyret brændeovn. her kan der kun brændes træpiller. men tilgengæld er det hele styret og du skal blot fylde tanken indimellem, så kører resten automatisk. Jeg kender dog ikk enogen der har denne form for brænde ovn.

MVH Njord
VI afregner i megawat på fjernvarmen :
grundgebyr : 3500,-
pr. mw : 375,-
Vi ligger på 11-13 mw om året
Det er ca. 8000 om året - vi holder ca. 22 grader
Huset er 138 m2 fra 1968 (hulmursisoleret, men aner ikke hvor meget der er under gulvene. Har kun gulvvarme i 30m2 tilbygning og i badev.)
Har brændeovn (kun for hyggens skyld og når det er ekstremt koldt uden for) + vinterstue der samler en masse varme op når solen skinner.

Hvis mit hus var fra 2004, så brugte vi nok kun 8mw så er vi på 6500,-. Så 24.000 må være pga et barmarksvarmeværk eller naturgasdrevet værk?
Jeg kan nu heller ikke forstå, hvis I skal bruge 24.000 kr. i fjernvarme på dette hus.

Jeg ved godt det ikke er det du spørger efter, men jeg er nysgærrig. Kan du ikke prøve at skrive, hvad jeres forbrug er, hvad er prisen/MWh hvad er fast gebyr? Ofte er det faste gebyr en stor anden. Jeg har hørt eksembler på op til halvdelen. Hvis jeres forbrug er normalt er der et eller ande ekstremt ved prisen. Hvis det er det faste gebyr der er ekstremt, kan det være at det er 20.000 i fast gebyr og 4.000 for forbrug og så hjælper alternative varmekilder ikke meget på budgettet. Et hus på jeres alder og størrelse ville normalt koste en del mindre at varme op med el, som nok regnes for den dyreste varmekilde. Olie koster ca. ½delen af el og træpiller ½delen af olie.

Hvis det virkelig er forbruget, der koster så meget, ville jeg nok koble fjernvarmen fra og nøjes med at betale det tvungne gebyr. Så ville jeg instalere et oliefyr. Jeg fyrer selv med træpiller. Men der er også tale om et gammelt, utæt hus på 216m2, hvor nogle af vinduerne stadig er et-lags.

Står valget kun mellem brændeovn og solvarme, vil jeg i første omgang vælge brænde, da det er den hurtigste og nemmeste løsning at installere. Skal det anvendes som primær opvarmning, ville jeg dog overveje en pilleovn, for at minimere arbejdet
Hej

Jeg synes at du skal få lavet en varmetabsberegning på dit hus.

Jeg vil råde dig til ikke at investere i noget før du ved hvad dit forbrug er i boligen.

Ved ikke om du evt. kan konvertere over til andet hvis vi kan dokumentere at boligen er et klasse 2 hus.

PE

Hvad med en varmepumpe?

Karsten
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis