solvarme eller brændeovn gode råd søges

Vi søger gode råd om et alternativ til den fjernvarme vores hus opvarmes med. Huset er fra 2004 på 154 m2 og har gulvvarme over det hele. Vi betaler ca. 2000 om måneden til fjernvarmen og det synes vi er rigtig meget. Vi er ude i at finde et alternativ, et suplement til fjernvarmen, så vi kan reducere varmeregningen. Men skal vi vælge brændeovn eller solvarme ????

Thomas 


Vi søger gode råd om et alternativ til den... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle jeres indlæg. Og her er nogle informationer til alle jer "nysgerige"
Selskabet er E.ON
Årligt forbrug 47 Gjoule 260 kr.pr/Gjoule. ialt 12433 kr. (året før var det 52)
Abonnement 540 kr. årligt
Fastafgift 23,20 kr. pr. m2 (152 m2) ialt 3526,40
moms 4124,90

Samlet beløb 20624,50

Beløbet er ikke i overenstemmelse med de 2000 om måneden jeg nævnte i første indlæg. Men............

Dette års regninger er på 6300 der betales hvert kvartal i acontorate. Det er 25200 kr. om året. Vi plejer at spare ca. 1000 kr om året

Til info. så er 1 Gj = 278 kWh
E.on har oplyst at en gennemsnit husstand bruger ca. 38 Gj årligt
Der er tilslutningspligt til fjernevarme i vores område
Vi har ca. 20-22 grader

Thomas 


Glemte momsen i min beregning, så det gør forskellen endnu større.
Det er da helt ekstremt at du skal give 1,17 kr/KWh (inkl. Moms) for varme, når man du samtidig skal betale en fast årlig afgift på 5083 kr. (reel pris /kwh = 1,58kr). Med brænde kan jeg ikke lige svare. Men hvis du anskaffer en pilleovn, kan du regne men en pris på (0,38kr/KWh)/virkningsgraden, da noget af varmen jo går op i skorstenen. Men det bliver stadig under halv pris i forhold til de 1,17kr. Jeg vil umiddelbart tro at det er lidt dyrere at fyre med brænde, hvis vi snakker leveret, savet, kløvet og tørt. Fordele ved brændeovn er hygge, udsende og ingen støj (jeg ved ikke hvor langt pilleovne er kommet ned i blæserstøj).
Hej igen

Jeg kan kun anbefale en ting, konverter til andet, dit forbrug i olie er 1300 liter som koster ca. 10.000

PE

Jeg har oplevet, at der i fjernvarmeværkets regulativ er direkte forbud mod supplerende varmekilde, men måske kan man ikke længere håndhæve et sådant forbud.
Det ville jeg råde til at undersøge inden opstilling af supplerende varmekilde.

Jeg har selv pillefyr og har hørt pilleovne i drift. Har man det stående i opholdsrum, skal man nok lige tænke over, at pillerne rasler og blæseren også kan høres. Det betragter jeg nu som en beroligende lyd, der indikerer at det kører godt og der er dejlig varme. Lyt og vurder inden opsætning.

Piller er dejlig renlige at fyre med i modsætning til brænde, som giver meget mere aske og gris. Ikke alle husmødre sætter pris på sådant. Bliver det til en brændeovn, vil jeg henlede opmærksomheden på træbriketter.

Jeg har også en lille varmepumpe, primært pga kølefunktionen om sommeren, men også som et godt supplement til lige at pifte temperaturen op med i den kolde tid.
Hvor effektiv den er ift forbrugt el, er svært at sige, idet jeg ikke kan måle varmekalorierne der kommer ud af den. Skal man tro producenten, skal det være godt. Det er angiveligt en klasse A maskine.

I dit sted ville jeg overveje en pilleovn, efter grundig research. Den er nem at bruge og du kan "fyre over" uden problemer, men sørg for at der er et ordentligt magasin.

Solvarme har jeg også overvejet flere gange, men opgiver hver gang, idet det kun er om sommeren, man rigtig kan løbe an på det. Skal jeg igang med solvarme, bliver det noget hjemmelavet idet anlægsudgifterne løber helt grassat. Opvarmning af varmt vand om sommeren koster mig ikke ret meget pga mit pillefyr. Faktisk kun ca 1500 kr i afvigte "sommer" og da også opvarmning af gulve i et par badeværelser. Jeg tænder fyret 2-3 gange om ugen og lader det køre nogle få timer.
Du kunne jo overveje en pilleovn med vandkappe og tilslutte den til din VVB??

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har kun solvarme der giver varmt vand til hele huset,desuden er solvarmem med til at varme gulvvamre og radiatorer op
desuden har jeg en brændeovn med vandtank der også er med til at varme brugsvandet, gulvvarme, og radiatorer op. om vinteren er solvarme med til at give et lille varmetilskud til opvarmningen.
Skulle vi glemme at fyre op i brændeovnen, har vi en elpatron i vandtanken der holder varmen i hele huset.
samlet strømforbrug årligt 4600 kw
pris for solvarmen incl tank kr. 10000
pris for brændeovn med vandtank kr 4000

ibber

Hej Ibib
Det var da nogle uhyre interessante priser på solvarmeanlæg og brændeovn med vandtank!!
Vil du løfte sløret for, hvor man kan købe til disse attraktive priser?
Så må jeg da revidere min opfattelse af solvarme.
Jeg var ikke klogere end at det var endog meget dyrere, eller også har jeg søgt de helt forkerte steder?

Med venlig hilsen
ktm

 

Burde måske have fortalt at brændeovnen er købt brugt i den blå avis det er en lotus
Ligeledes er solvarmen købt brugt gennem den blå avis men havde aldrig været brugt.
www.vvs-eksperten.dk har solvarmeanlæg til omkring kr 10-12000 fra nyt
og det er meget nemt at sætte op.

Har selv lavet alle installationer da jeg ikke er i besiddelse af alt for mange penge

ibber

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis