Hjælp til vedligholdelse af misvedligeholdt ror

Jeg har tage mit ror med hjem og vil have sat det i stand.. Det er ikke blevet rigtigt vedligeholdt i mange år, og turen med den ret store højtryksrenser de har på Bianca værft fik slået ret meget maling af...
Det er lavet at (så vidt jeg kan se) vandfast krydsfiner og støttet foran med et rustfrit rør..
Primer eller hvad der nu har været malet på er skudt af med en højtryksrenser men jeg mener jo at have lært her at primer ikke kan binde ordenligt på rustfrit stål??
Så skal det poleres op og så spartles mellem rør og rorplade så det er lige eller hvad gør jeg...
Jeg er noget på bar bund her.
Det øverste rorbeslag har lidt slup eller slør og jeg har tænk mig at lave en kobberbøsning og smide i, men ved ikke om det er det rigtige materiale at lave det i???

Der ligger flere billeder her af både køl og ror:
Link til flere billeder

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har tage mit ror med hjem og vil have sat det... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Andy.
Du kunne køre over til Skomageren i Brogade (Svendborg) og se om du kunne købe et stykke af hans Supersoft gummi, det er ikke så blødt som det lyder. Så skræller du den gamle soft gummi af din sål på rystepudseren, og limer en ny på med kontakt lim.

V.h. Håndværkeren


Jeg har en "plade" hård gummi til at have under påhængsmotoren.. ala stinklapper gummi.. det må jeg da kunne bruge..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

7:30 - 15:30

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er vejret ved at være til det og jeg har begyndt at slibe roret igen.. denne gang med min nye billige ecentersliber med hård sål.. Men det tager jo en pensionsopsparing at få slebet bundmaling og alm. maling af.
Det er ligesom slibesålen ikke snurrer hurtigt nok.
Jeg har prøvet med både korn 60 og 180 og ja der er en støvsuger på.
Kan det passe eller har jeg købt noget billigt uduligt skidt...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

du ka' ta en tur til Tommerup igen og låne min Bosch, den gør noget ved det

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hmm tak for tilbuddet.. den jeg købte af dig afgik ved døden.. jeg fik lavet kontakten men den "bremse" der sidder for den ikke skal danse for vildt døede og så røg kontakten igen..
Jeg leder efter en brugt, men der er ikke rigtigt held.. hvad skal jeg kikke efter i den billige ende.. (stadig på sygedagpenge)
er den her til 473 noget værd??
http://www.billigmaskiner.dk/bosch_hobbymaskiner/bosch_slibemaskiner/bosch_excenterslibere_da/

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
At bruge en exender sliber når det blot gælder om at få fjernet bundmaling og primer så du komme ind til glasfiberen er efter min mening totalt hul i hovedet.
Brug den goe gammeldags gummibagskive med sandpapir der lige smækkes i boremaskinen. og brug så kun den ene halvdel af skiven ved at holde den lidt på skrå, og lad være med at trykke hårdt. Det er maskinen der skal arbejde ikke dig.

Jeg har brugt samme metode når jeg har skullet fjerne bundmaling, det er blot et spørgsmål om øvelse.

V.h. Håndværkeren
Da vi virkelig skulle have slibet noget hjalp det først da vi købte en slibeskive med sandpapir og satte den på en vinkelsliber. Den kunne vi også sætte i en boremaskine (genbrugte lidt stumper fra en slibesål) og så begyndte der at ske noget (vinkelsliberen var dog lettest at arbejde med)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har prøvet med sådan en slibeskive på vinkelsliberen. men det bliver ikke jævnt. Det er jo et træror jeg sliber på...
Har overvejet at bruge en båndpudser... ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

der er bare det ved det at et øjbliks uopmæksomhed med en vinkelsliber eller båndpudser og du har et hak i overfladen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg har før med held brugt sådanne til at fjerne maling på kølen.
Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-992_l.jpg
godt nok de løse til vinkelsliber..
men de er lidt for grove til fiber og træ.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også